|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är med förvåning och fasa jag ser folks prissättning på M5or. Vad beror det på, är bilarna så kalla på marknaden? Är folk desperata att bli av me sina bilar? Att köpa sig en E34 för mellan 40-50k verkar ju inte va någon omöjlighet idag. Har själv säljtankar på min 3,6-90 sv såld me "rätt" mil och fint skick, men det går ju inte som marknaden ser ut idag. Ni som tittar på objekt, vilket skick är bilarna för runt 70-80k i egentligen?? | |
|
Finns bilar som kostar över 100.000 kr som inte särskilt fina. Har sett en del med tiden och speciellt för ett par år sedan. De s.k. köparna vet för det första inget om bilarna och har inte tillräckligt med pengar. Sedan förväntar de sig att bilen ska vara i samma skick som när den lämnade fabriken, vilket är en omöjlighet på dessa gamla bilar. Mycket lik som ligger med på marknaden som förstör för de fina exemplaren. Jag satte ner mitt bilpris lite idag och försöker en sista gång innan vintern, annars behåller jag bilen. Fick ett skambud på 60kkr idag och den idioten skrev dessutom en oseriös text som visade att den inte hade pengar att kunna ta hand om bilen. Svenskarna är verkligen annorlunda jämfört med de flesta utlänningarna. Kraven är att de vill ha en mätardragen bil. Den ska vara i nyskick och kosta väldigt lite. Marknaden kanske kommer att gå upp senare, men perioden som är nu kan man se som en rejäl lågkonjunktur för M5:orna. //Schnitzer |
|
svavelvinter |
Jag förstår köpare idag litegrann, varför betala över 100.000kr för en e34 M5 när man kan köpa en e39 M5 för 180? |
|
svavelvinter: Jo, men då är de endast ute efter en bil att synas i eller ha så mycket hästkrafter som de kan få för pengarna. Såna ägare är inte särskilt seriösa och heller inga riktiga entusiaster. Jag har pratat med en kille som bor i Schweiz och han äger en M5 touring som han har kostat på 18.000 EURO. Det är mycket mer än vad han köpte bilen för. Det är en sann entusiast! Han kunde ha köpt en M5 E39 hur lätt som helst, men gjorde inte det valet. //Schnitzer |
|
| Blir också deprimerad när jag ser priserna på blocket... Kostnaderna för att hålla dessa bilar i trim är helt oproportionerliga mot vad bilarna betingar för värde på marknaden. En normalt brukad M5:a kan med lätthet kräva delar för 20-30k, rena slitagedelar, och då snackar vi halva köpeskillingen! Har nyss lagt 45k på min, och det är nog med nöd och näppe jag skulle få så mycket för den om jag sålde den, som marknaden ser ut nu. Tragiskt... | |
|
Hade jag kommit över ett fint ex av tex en entusiast-M5;a så hade jag behållt den så länge att ´den blir värd mer än ny pris...köra ett par hundra mil per år och vårda den väl. har tänkt på vilken M-bil jag ska ha när tiden är inne, kanske en 15 år gammal E60-M5,längtar : ) Mpower |
|
|
Jag tror det er flera andledningar til låga priser på M5 E34 M5 E34 är faktisk ingen ovanlig bil, finns alltid många ex til salu. (och det finns inte tilräckligt med entusiaster til alla) Det är jævligt dyrt at äga en M5 om man ska sköta den vel, och försäkringen er helt vansinnig. Dom billigaste (skrotbilarna), sätter tyvär alltid marknadspriset. Det är mycket svårt at få ut 30.000 mer för en bra bil, fast den i slutändan blir mycket billigare. Men ingen verkar fatta det. M5 E34 är inte heller en ren sportbil, som har en tändens at hålla värdet bättre. Dom bra bilarna kommer formodligen vara värt det samma om 10 år som nu, och liken är det då ingen som vil ha. Eftersom det i dag och i dom senaste 10 åren har produserats rätt många prestandabilar tror jag inte M5 E34 kommer at stiga i värde. Kanskje med undantag av M5 touring som kan bli en samlarbil i framtiden, den som lever får se :-) |
|
kilroy |
Är det inte helt enkelt så att E34 M5 börjar bli lite gammal som bilmodell? Det + att underhållskostnaderna ökar börjar nog få genomslag i prisbilden... Det finns dessutom en hel E34 M5 till försäljning vilket också gör att prisbilden blir sämre för säljaren. E39 M5 kommer sannolikt att genomgå samma utveckling, frågan är om den inte redan har börjat göra sig synlig...Det finns idag många E39 M5 till salu, underhållskostnaderna är relativt höga, ryktet är (lite oförtjänt) halvdåligt...och priset rasar. Idag kan man köpa en E39 M5 -99 för 180 kkr och en -00 för strax över 200 kkr... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jo men det måste ju finnas en gräns.. Bilen kan ju inte bli HUR billig som helst. Bara att hoppas att kepskillarna me (halv) rika föräldrar burnar sönder alla importlik och oservade kärror, så kanske våra bilar får det värde dom är värda.. Ingen som har en uppsättning orginal "turbinhjul" att sälja?? vill ha alla orginaldelarna till min kärra,, om man får lust att orginalisera hehe |
|
| Men ärligt, hur många vill ha en över tio år gammal bil för kanske 100K? För de flesta ser M5 bara ut som vilken gammal BMW som helst tyvärr. Tillskillnad mot rena sportbilar som Porsche där ingen missar var det är för bil. Tycker ni som har M5 skall våra dom ömt och original till framtiden. | |
|
Varför se till ålder och utseende? det är väl dom faktorerna som gör att priserna är som dom är? Se istället vad du får betala för något liknande men annat emblem på. Prestanda,väghållning,körglädje/känsla. Visst du kan säkert få coolare bil att burna vid korvkiosken o impa på fjortisar med, och säkert en mycket nyare bil oxå. Men sett till det stora hela är nog M5 ganska unik. och är det bara jag som tycker det ÄR ballt att en vanlig M5 ser ut som en vanlig E34? Inget "bling" och "titta här kommer jag SE mig då" Bara sitta o mysa bakom ratten o bara VETA att man steker de flesta är underbart!! Men som sagt bara min aåsikter,. finns nog massa folk som köper M5 mm i IMPONATOR syfte oxå.. heheh |
|
|
Ni får inte glömma att vi räknar år 2005 nu. M5 i all ära man nu är detta gamla och många gånger nerkörda bilar. Bara glöm detta med 100 papp å liknade, en fin M5 E34 ska idag kosta runt 50 papp och kanske mer om den är i stort nyskick ej över 15´mil och full s-bok. Vraken ska det vara hämtpriser på. Nicke |
|
|
G-son, "kepskillar" Typ såna här, eller? Länk Skoja bara ;) Vissa fina och välvårdade exemplar eller ovanliga specialmodeller tror jag kommer hålla priset skapligt medan resten tyvärr kommer att sjunka i princip hur lågt som helst med tiden. Racerbilen: Länk |
|
|
E34 M5 kommer att fortsätta att sjunka i värde i flera år till. Sen blir det entusiastbil av de få som finns kvar, och då går priserna upp igen. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Enda gången en M5 E34 ska betraktas som en entusiastbil är när ägarhistoriken (helst max en eller två ägare) visar det. Låga mil, originalskick, otroligt skicka i övrigt. Används som entusiastfordon inte som bruksfordon. Annars är det bara en gammal bil, med en stor motor, dyra servicekostnader men något speciellt historia. Är jag entusiast/samlare så finns det väldigt få bilar som skulle vara intressanta, dessa å andra sidan skall ha ett högt pris. Bilar med "normalskicka" 17.000 mil på mätaren, 8 ägare som nu fått en ägare som tar hand om bilen är enligt mig inte värd speciellt mycket (så mycket som marknaden idag vill betala för dessa bilar). Har du "rätt" m5a så är det säkert en bra investering för framtiden (och även nu), är du däremot 8 ägaren på din importbil i sverige med nära 20.000 mil på mätaren och du har återställt till gula blinkers, originalfälgar och ditec behandling så kommer man tyvärr inte få ut speciellt mycket mer än medelbilen. |
|
|
Håller fullt med "acey". Originalbilar i nyskick samt ca 10´ mil kommer att hålla sig bra i värde. Naturligtvis plus med mycket utrustning och attraktiv färgkombination. Men bruksbilarna/högmilarna är det fritt fall på. Jag FICK för 1 halvårssedan drygt 50 papp för min 20´milar -91:a i nyskick, men det var absolut max vad någon ville betala. Men någon är på forumet har ju en grå fullutrustad -89/-90 med "turbinfälgarna" och 7-8-tusen mil som jag sett på bilder i orört originalskick, sådana kommer bara att stiga i värde. Där räcker nog knappt 100 papp! Vill ha! Nicke |
|
|
BjörnB Tagen på sängen!!! hehe Ja tydligen så är det bara att hacka i sig o se sin pärla sjunka i värde i samma takt som soppamätaren.. *suck* Men visst e det märkligt att man får en fin M5 till samma pris som en E36 325 med lexusbakljus, chromade "M3" speglar, stort avgasrör o kanske med lite tur några neonrör under bilen,, Önskar man var M5 köpare i dagsläget |
|
|
Tja det är ju inte bara M5, M3 osv som det inte betalas några pengar för. Efter att sista tanten åkte ut med mer eller mindre hela min plånbok har jag försökt sälja bilen jag köpte till henne. Den är inte på något sätt speciell, en alldeles vanlig snikutrustad 735I -91.MEN under de tre åren jag ägt den har den fått ny hellack (pga stormskador) renoverad topp, Dr shrick-kam, luftfilter, trimchip inga kostnader besparade på servicar alla oljor remmar mm bytt... Inga bucklor, ingen rost. Allt fungerar hundra inkl AC. Bra stereo inbyggd bakom originalgaller (dyr) mm mm. Men när jag talar om för spekulanter att det är vanliga originalfälgar som medföljer vid köp backar de. De vet ju om en annan 5000:- billigare med 18"! När jag då frågar om det är bilen eller fälgarna de vill åt hör jag aldrig av dem mer... Summan av kardemumman är att det måste få kosta mer att köpa något problemfritt än något risigt med blingfälgar! En dyr BMW är alltid billigare än en billig i längden, även skräp glänser... |
|
|
Precis! Det bästa är nog att sitta kvar med sitt exemplar och vänta tills någon seriös kommer och köper den. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer precis så och utbudet utvecklas enligt Akerlofs ”market for lemons”, Länk , Länk Hur många bilar med den specifikation acey målar upp kan det finnas i Sverige, tre till fyra stycken? |
|
|
Birka: Precis inte speciellt många, och det finns säkert inte speciellt många köpare som är intresserade av att kanske betala 200.000 för en sådan bil heller. Alltså balansen mellan utbud/efterfrågan brukar vara ganska bra på sådana vagnar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.