|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bestämt mig för en E46 touring 02 - 04 men har dock ej bestämt motoralternativ än. Vilket rekommenderas ? Själv har jag funderat på 318 pga bränsleekonomin men BMW är ju synonymt med 6:or......... Tips på försäkringspris, bensinförbrukning osv mottages gärna för respektive modell. Körglädje rankas även högt och kan vara värt att göra avkall på lite annat. | |
|
325 är en bra kombination mellan hygglig prestanda och god driftsekonomi. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Jag hade nog valt 320d 150hk manuell och sen gett den ett KCR-chip. Det blir både ekonomiskt och med schysst prestanda. Annars 325i! |
|
| Själv kör jag en 320i -01 det är ingen tok räcer men 170hk tycker jag räcker ganska bra, drar väl hyggligt med soppa men enligt mig är den betydligt roligare än dom 318 jag kört så det är det värt... betalar 5100:- halv/hel | |
|
Du ska absolut sattsa på en bil med sexa. 2.2 litersmotorn på 170 hk passar touringen som hansken. Om du mot förmodan skulle vilja ha ännu mer effekt skall du gå på en 330. Skilnaden mellen 320 och 325 är för liten för att vara värd pengarna. Även fast 330:n snabbare än en 320:n har båda bilarna lika stor körglädje, och i ärlighetens namn passar som jag sa 2.2 literssexan touringen bättre än 3.0 literssexan, som faktiskt känns lite överflödig. En roligare kombi än 320 touringen får man leta efter. Bakhjulsdrift och en varvvillig tillsammans med en körkännsla som är mycket svårslagen gör BMW:n till det absolut bästa köpet i klassen. Ur försäkringssynpungt är det bäst att hitta te x. en 02:a uttagen 01 då bilen hos försäkringsbolagen klassas som en 01:a. Jag skulle råda dig till att sätta försäkringen hos BMW Originalförsäkting eller TryggHansa. Dem är överlägste billigast både för mig och för dem jag känner som kör BMW. Lycka till. |
|
|
Min rekommendation får bli 318 Valvetronic. Suverän bränsleförbrukning i kombination med en riktigt trevlig motor med skön gångkultur. Den låter dessutom nästan 6 cyl. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag är supernöjd med min 320. Men det är ju klart att det är skillnad mot 330. 318 har jag aldrig testat. Bränsleförbrukningen är väl inte den bästa i stadskörning. Försäkring har jag hos Tennant. | |
|
Priseskillnaden mellan 320 och 325 var, när jag köpte bil i somras, obefintlig. 320 blev bra mkt bättre med 170 hästar men glöm inte bort att titta efter 325 som är mitt tips. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Det är lätt för mig att rekommendera 330. Men huvudsaken är att du tar en modell med en sexa! De andra kommer upplevas som lite trötta tror jag, speciellt med Touringens "ryggsäck" som tenderar att vara fullpackad. Bensinförbrukningen på 330 går att hålla förhållandevis låg, säkert alltifrån 0,7 till 1,2 beroende på hur man kör. |
|
|
Vi gör det verkligen lätt för killen... :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hej, Jag valde 320 170hk och ångrar mig inte en sekund. Kan inte göra annat än att hålla med "Thomas Elgström" om att det nog är den bästa kombinationen av ekonomi och körglädje. Man får sexans sköna sång samtidigt som den drar 0.85 blandad körning och har rätt bra prestanda. Jag var först inne på en 330 eller 325 men helförsäkringspremien skiljde för min del 3000kr mellan en 320 och 325. Dessutom fick jag en två år nyare 320 för samma pris som en motsvarande 325 vilket innebär fri service och vagnskadegaranti som extra bonus. Jag håller även med wendtan om 318 valvetronic. En mycket trevlig bil som låter som en sexa men har ännu lägre driftskostnader. Skillnaden i prestanda mellan 318 och 320 är faktiskt mycket liten, dock tyckte jag att priskillnaden var för liten mellan dessa modeller för att inte motivera sexan. |
|
| Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt, men det jag kommer ihåg från min upplevelse med 318 valvetronic var att motorn är en riktig kannonmotor, men upplevdes dock inte alls lika rejsig och rå som sexorna gör. Och det är väl lite av den kännslan man vill åt när man köper en BMW. | |
|
Välj om möjligt 325:an vilket jag gjorde! 320 på tok för vanlig 325 billigare vad gäller bensin.330 betydligt dyrare försäkring. svårigheten är att hitta en svensksåld. |
|
|
Gah! Gubbar ni gör det inte lättare för mig =) 330 - Tror jag får vänta ett litet tag, eventuellt i E90 versionen kan jag ta 330. Är dock grymt sugen på denna men tror ej frugan vill köra en bil med de fartresurserna. Jag vill gärna det dock men det är ju en annan sak =)) 325 - Nja ungefär som ovan men skiljer för lite i pris dem emellan för att den skall vara ett alternativ. 320 - Lutar mycket åt denna och har gjort det hela tiden, jag vill ju trots allt ha en 6:a. 318 - Skall vara en kanonmotor men lite för klent ös. Skiljer bara 10 hk mellan min nuvarande bil ( Ford Focus ) och denna. Mobba mig nu inte för Forden gubbar , jag sålde min E36 320 för den och jag ångrar mig än idag. Jag vill tacka er allihopa för ni lämnat tips till mig och nu återstår bara operation övertalning för att få frugan till att vilja köpa BMW. |
|
|
En sexa är ju, som många redan påpekat, nästan ett 'måste' i en BMW. Jag tycker dock 2,2-liters 320-motorn är i tamaste laget, och dessutom är den inte särskilt bränslesnål - en 325 går troligen något snålare, samtidigt som den ger betydligt bättre prestanda. Prisskillnaden är inte heller så rasande stor. Ska du prompt ha en sexa är 325iT mitt tips. Vad beträffar fyrorna är dom naturligtvis 'förnuftigare' alternativ. På papperet är 2-liters 318i Valvetronic attraktiv, men jag sticker ut hakan och påstår att den motorn är bland det tristaste BMW gjort. En 'platt' karaktär, menlöst ljud och medioker gasrespons gör att denna maskin faller bort för min del (vilket även gäller den uppdaterade version som sitter i 120i och 320i E90). Dieseln däremot, är en helt annan femma. Jag körde min 320d -99 (sedan) över 18.000 mil, och min nuvarande 120d har idag passerat 5.000 mil. Jag är svårt förtjust i tvålitersdieseln, som visserligen varken är sexcylindrig eller särskilt varvvillig, men däremot vridstark, charmig och ytterst bränslesnål. Om du kör hyfsat mycket (2.000 mil/år eller mer) är en 320dT ett i mitt tycke klart körgladare alternativ än 320iT, i praktiken minst lika snabb och dessutom mer ekonomisk. Provkör en om du inte gjort det, du kommer att bli överraskad! Lycka till med övertalningskampanjen och motorvalet! /// Gunnar E. |
|
|
Kan ej låta bli att kommentera drx inlägg: " . Är dock grymt sugen på denna men tror ej frugan vill köra en bil med de fartresurserna. Jag vill gärna det dock men det är ju en annan sak..." Whatta F**k, 330:ans motor är ju värsta lady motorn, du kan vara totalt skräp bakom ratten och ändå köra bra. Motorn har segdrag så att "fruarna" kan växla upp vid 2400rpm som de gör iaf, de gillar motorvolymen för att det känns "bra", och motorn är silkeslen utan någon race:ig karaktär alls. Jag har ägt många bilar, och kan nämna att mest lättkörd för min kvinna har varit 330Ci och Audi 1.8T... |
|
|
Glömde nämna 'dräparen', 330dT - den är grymt snabb (nästan som 330i), hyfsat bränslesnål och sexcylindrig.... och riktigt billiga i Tyskland, dessutom, om du kan tänka dig att handla där! /// Gunnar E. |
|
|
Får man fråga hur mycket pengar du ska lägga? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Hade tänkt lägga runt 200.000 helst under det. |
|
|
Det borde gå att få både en 325 och 330 '02 för de pengarna. Kanske finns det fler 325 att välja på... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Jag köpte en helschysst 325 Touring ÅM 02, 4700 mil, titansilver, svensksåld för 185 glada i somras så det skall nog gå att hitta en bil för de pengarna. 325 är helt klart det bästa alternativet (väldigt opartisk åsikt;-)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.