AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.145

vad ska jag välja? 540 e39 eller m5 e39?

Sida 2 av 2
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Du skriver att du långpendlar. Då är M5 uteslutet enligt min uppfattning. Långpendla i sportstolar är ingen höjdare, enligt min uppfattning. Och när det gäller långpendling är komfort alltid att föredra framför sport. 540 är det uppenbara alternativet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

x3mboy: försäkring till en B10 V8 ligger nog en 30-40% högre än till en 540. En hel delar på bilen är ju samma som för en vanlig E39 och kostar således inte mer än för en sådan. Det som är Alpina specifikt brukar i regel kosta en slant mer.

Totalekonomin för en B10 V8 hamnar nog någonstans mellan en 540 och en M5 men förmodligen närmare 540'n.

___
//Ulf
M5:an är betydligt dyrare att äga än en 540. Ska man åka mycket å långt så skulle jag valt en 540. Den optimala pendlarbilen. Den är som hasso säger "billig att äga och bruka" med tanke på vad det är för motor i den. Slitdelar på m5:an är svindyra enligt min mening. Exempel: Belägg fram ca 1900, skivor runt om ca 10000. Filter och sånt är samma på m5:an som på vissa andra modeller så det är inte så dyrt, snarare billigt.
/Lidberg

Gammal skit blir ingen glad av!
x3
33
x3mboy
330Ci-01
jag är tacksam för era svar, jag får ta och suga på karamellen nu över vintern så får jag se vad det blir efter snön har töat bort men en så länge så lutar det åt 540in faktist....

har ni fler synpunkter på dom här bilarna så är det ju givetvis bara att skriva.. jag är tacksam för alla svar.!
x3mboy: Är du intresserad av en fin o välvårdad E39 540 så är du välkommen att höra av dig.
Jag betalar 9.800:- helförsäkrat per år vilket är lite dyrare än en 540, men mycket billigare än en M5

Bromsar och förslitningsdelar är mycket 540 så det blir helt annat än M5
Koppling behöver du aldrig byta. (Switchtronic)
Motormässigt så är en del även där 540
Det som är Alpina-prylar är dyrt

En B10 ligger nånstans som en 540 Automat vad gäller normalaservicekostnader så länge inget går sönder, och vid motorras eller liknande så är det M5-kostnader

Enligt Auto Motor und Sport gör B10 0-100 på 5.4 och M5 på 5.2
Det har spekulerats på forumet i att Alpinan har betydligt mer effekt och vridmoment än vad Alpina angivit. Åtminstonde över 360 är en siffra jag sett, men det kanske är en skröna

Nån som har sett kurvor på en bromsning av en B10 dubbelvanos

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Vilken B10 har dubbelvanos?

4.8s? eller finns det 4.6'or med dubbelvanos?

nån som har EN sån ? bilder? reservdelsnummer? mera info tack !!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag undrar det med, jag gissar att det är något feltryck som sedan har fortplantat sig :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

4,6 finns väl inte med dubbelvanos? Den bygger väl på 540-motorn som fick enkelvanos från modellår -99. 340hk t o m modellår -98 och med vanos 347hk. Accelerationssiffran i Bimmer8's inlägg är med 347hk-motorn.

___
//Ulf
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jo, men folk envisas med att dom har B10or med dubbelvanos :)
Säkerligen ett feltryck som fortplantat sig, precis på samma vis som med 540´n i usa.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Har ett reserv liggandes bak i luckan. Därav dubbelvanos...

nä, naturligtvis ska det vara enkelvanos, sorry för begreppsförvirringen
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bimmer8: Det var inte dig direkt som jag hoppade på utan det är en väldigt vanlig missuppfattning :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Jag vill bara tillägga att komforstolar inte behöver vara att föredra om man är lång. Komfortstolarna har inte speciellt lång sittdyna, men sportstolarna har däremot justerbart lårstöd. Det optimala borde vara konturstolarna, men de finns väl bara i E38? Jag hade nog valt sportstolarna annars.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Olof: Hade komfortstolar i min fd 540 och har sportstolar i min nuvarande 530 och var också övertygad om att sportstolarna skulle passa bättre om man är lång (jag är 195cm) men jag upplever att det utskjutbara lårstödet tyvärr är för lågt för att ge ett bra stöd, dvs det är luft mellan undersidan på nedre delen av högerlåret och lårstödet när man har foten på gasen. Hade man haft lite kortare ben så hade det varit perfekt. Likaså om man hade kunnat vinkla upp främre delen på sittdynan lite mer. När det gäller vinklingsmöjligheten så upplever jag att elstyrda stolar har lite sämre justeringsmöjligheter än t ex de manuella jag hade i min gamla 328. Om vi ska köra på någon längre resa med 530'n så funderar jag på att fixa en liten kudde eller liknande att kunna ha mellan höger ben och lårstöd.

Har ju också en V70 med sportstolar och dessa stolar kan man sitta timmar i utan några problem däremot så sitter min fru (168cm) inte bra i dessa när hon kör längre pga att nackstödet sitter för högt och inte går att justera.

___
//Ulf
x3mboy: Hade exakt samma funderingar som dig innan det blev... en 540. Givetvis med manuell låda (steptronic inget för mig). Även M-chassi. Har inte ägt den så länge än men hittills är jag väldigt nöjd, mycket bil för pengarna.

Visst hade det varit roligare med en M5:a men det var just de högre ägandekostnaderna som fick mig att välja en 540 istället. Pengar ska ju som bekant räcka till fler saker än nöjen tyvärr.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köp dig en M5a om du har råd. En fräsch bil som är påkostad och har en verifierbar historik med gott skicl. Alla gånger mer upplevelse bakom ratten. Räkna med 20-50% högre kostnad på en hel del saker men vad man lägger pengarna på är ju en prioriteringsfråga. Kör man mycket ska man ha bekväm bil. Sportstolarna är bättre än komfortstolarna främst pga det justerbara lårstödet i längsled. Komfortstolarna är för kort sittdyna på enligt min smak även om det är en skön stol. Jag är inte mycket över medellängd 180cm. Som Olov säger är konturstolarna från E38 eller komfortstolarna från E60/65 de absolut underbaraste men kvaliten i de bilarna får ju en att rygga tillbaka...
Asken

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.