|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vad är för och nackdelarna med dom här bilarna? det skiljer ju en del i pris mellan dom oxå så är det värt att lägga mer pengar på en m5 eller duger det gott och väl med 540-in?, jag kommer att tillbringa många mil i den då jag långpendlar. så då kommer många säga att jag ska välja en bensinsnålare bil men det är jag inte intresserad av. hur skiljer dom sig i reservdels priserna? stor eller liten skillnad? som sagt skriv vad ni tycker är för och nackdelar mellan dom här.. | |
|
Om du ska ha en 540 så köp fr.o.m. -99; då kom Vanos med bättre lågvarvsdrag + marginellt lägre förbrukning. M5 fr.o.m. -01 har den så kallade shortblockuppdateringen, köper du en -00 eller äldre så försäkra dig om att uppdateringen blivit gjord!! Även problem med LMM och något klen koppling. Jag skulle tagit M5 om soppapriset inte spelade någon roll. Mvh |
|
|
Jag hade tagit en 540. Tror att det till en stor del handlar om smaksak! Läs vad som står skrivet om M5 och 540 i begagnat-guiden, där står vad de vanligaste felen är och vad det kostar att göra vid. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
om man läser begagnatguiden så verkar ju m5an vara klart mycke dyrare att laga om nått går sönder vilket inte är så roligt att ha i bakhuvet när man kör, när man köper en bil så kan de ju vara till fördel att ha råd att laga den oxå vid eventuella fel. hur stor är skillnaden på 540 innan -99 och efter -99 är det märkbart? |
|
|
skillnad i avseende på vad? prestanda? ekonomi? driftkostnad? Svaret blir nog den samma oavsett vad i och för sig, skillnaderna är relativt små, men de finns där. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| oj, jag glömde ju skriva att det är vanosen jag syftar på. | |
|
Skillnaden är inte himmelsvid men den finns där. Mvh |
|
|
Fördelen 540:in har är att den finns med komfortstolar vilket är betydligt skönare vid lång färd. Annars går ju bilarna att få med samma utrustning! x3mboy-> Hör av dig om du vill köpa 540 min är tillsalu |
|
|
m-b: M5 går att få med komfortstolar dock är den inte så vanlig. Däremot så är väl en stor skillnad att M5:an enbart finns som manuell. Tror att det ekonomiska steget är större mellan 540 och M5 än mellan 528 och 540. Om jag skulle välja mellan dessa modeller att ha som en långpendlarbil så hade det blivit en 540 manuell. Riktigt hygglig förbrukning, bra prestanda samt betydligt lägre service- och försäkringskostnader och de två sistnämnda är ju kostnader som ökar när milen blir många. ___ //Ulf |
|
|
Grundregeln är väl så många hästar man har råd med? ;-) Nä skämt åsido. 540 borde vara den bättre långfärdsbilen. Jag skulle dock inte välja manuell. Växla är ju gammaldags ju. |
|
|
Shifty: Jag hade också valt steptronic själv men om jag bara skulle ligga och pendla med bilen så hade jag nog valt manuell då det verkar vara en avsevärd skillnad i förbrukning samt att den inte kräver överdrivet mycket växlingar...6:an funkar i alla farter över 50 km/h ;) ___ //Ulf |
|
|
Är det inte så att en regelrätt automatlåda varvar mycket lägre i motorvägsfarter? vilket borde spara en och en annan droppe på motorvägen! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det borde ju vara så men när man läser om förbrukningar på manuella 540 så verkar det ändå skilja en del från mina egna erfarenheter med 540iA. Vet inte hur hög 6:an är på den manuella. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1,3 sekunder 0-100 är ju överkomligt den stora skillnaden är mellan 100-200, en 540 manuell är det bästa alternativet till en M5 om man inte vill dras med M5ans högre driftkostnader. Prestanda/kontra bränsleförbrukning är egentligen väldigt bra pü en man 540. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: hur mycket varar din bil på högsta växeln i 90 km/h? Vill minnas att en 540ia varar ca: 1700 rpm i 90 km/h.. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
~3700rpm vid 200km/h är det enda jag kommer på rent spontant :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Verkar vara ungefär samma utväxling då...kanske aningen högre i 540iA. Har för mig min gjorde 115 vid 2000. ___ //Ulf |
|
|
110 vid 2000rpm, passade på att kolla när jag var ute för en stund sedan. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Manuellen varvar så pass lite alltså..? är ju riktigt bra! Brukar ju ofta vara så att dom varavar en del fast de finns 6-växlar,att de inte är så stor skillnad mellan 5 och 6:an... Va varvar den vid 110 på 5:an då? |
|
|
Om du funderar mellan en 540 och en M5 så kanske B10Alpina V8 är bilen för dig? Från -99 med dubbelvanos ??? |
|
| vad kostar en sådan i reservdelar och försäkring osv? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.