AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.085

1veckas ägande och funderingar.

Sida 1 av 2
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Hej.

Nu har jag haft min Z3 2.8 i strax över en vecka och har lite funderingar.

Ratten går den att byta ut mot någon annan mindre modell den är ju stor som en bussratt eller är man fast vid den?

Stolen har jag lite problem med också, väldigt dåligt svankstöd tycker jag då jag har en V50 som "vanlig" bil och undrar om man kan typ byta ut den mot en med bättre stöd?

Sen så är stolen lös, i skenorna så går det skruvar som driver den farm och tillbaka och på skruvarna sitter det alldeles som små block som är fästa i stolen och blocken är slitna så det glappar i dom.
Finns det nån lösning på det eller kan man köpa hela underredet löst från någon annan modell och sätta dit stolen på?

Kassetfacket mellan stolarna, kan man byta ut det mot något annat fack för vem kör med kassetter nu för tiden....

Det var väl det som jag fundera över just nu.

//Daniel
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hallå!
Du skuel köpt en 2.8 med M-sportstolarna :) De r betydligt skönare. De kan gå att få tag på begagnade om man har tur. Vad gäller ditt problem med stolar som glider så kan du använda sökfunktionen så kommer du få lite tips, det finns folk som haft samma problem förut och det är lösbart m h a lite hemmapul.

Håller med om att originalratten är otroligt ful och otymplig Även där finns ju M-varianten som är betydligt mindre och snyggare. Brukar gå att få ta gpå begagnad på nån bildemontering eller blocket eller liknande. M-ratten till E36 är identisk.

Kasettfacket mellan stolarna kan du tex motera ett armbågsstöd över.
Jag har bytt ratt på min, det blev en M tech II utan airbag. En snygg airbag ratt går på alldeles för mycket pengar för min plånbok. Och hittils har jag inte sett en enda ratt på skroten som har airbagen kvar. Att lura airbagsensorn var inga problem, ett 2.2 Ohms motstånd på tändkretsen och en återställning av systemet på BMW. Jag kan maila bilder på hur jag byggde motståndskretsen.

Jag hade oxå kasettfacket, men hittade inget annat jag ville ha. Mugghållare och dylik smörja tycker jag inte hör hemma i en bil. Så jag gjorde så att jag pillade av locket som fanns på min använder detta till att täcka hålet som blev efter kassetthållaren. Blev hur bra som helst.

Håller med om att det varit fint med sportstolarna, men även där har det hittils fallit på kostnaden. De jag hittat har enbart sålts tillsammans med en komplett inredning och priset har hamnat runt 25.000 kr.

/Fredrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Är det annan ratt i 2,8an?? Det var samma ratt i min 2,8a som det sitter i M'en.. Skall man offra pengar på säten kan man ju lika gärna köpa riktiga sportstolar och spara lite vikt.. tex G-Powers (Recarostolar, väger bara 4,5kg) Länk
Kul att se dig här igen Caspar. Fick bra betalt för den så då var det bara att sälja den. Nu åker jag vinterbilen till vardags. Jag går nu i porsche tankar.
Har fått offerter som låter bra just nu aillafall. Ev5t en 330clubsport eller m3e46. Får se vad man kommer över. M5 hade jag vintras så det blir det nog inte även fast dom har kommit ned bra i pris.

Hoppas på att få komma på Z träffarna ändå. Helt säker på att jag kommer köpa en Z till vad det lider.

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Har rekommenderat sendan tidigare en ratt som heter Raid Silberpfeil. Den är extremt sportig och liten och ser grymt bra ut i Z:an. Den har airbag och hamnar på runt 3.500:- ny. Kolla upp den...
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Caspar:
Ja det är en större o fulare ratt som är original i alla Z3 utom M. M-ratten är tillval. Tror det är samma dasslock som sitter i 5-serien E39. Hör inte hemma i en Z riktigt känns det som :/.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Highway Star: Det stämmer inte riktigt. Från faceliften april 99 sitter denna i de vanliga Z3:orna: Länk , dock utan multifunktionsknapparna. Så här ser "dasslocket" ut: Länk

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Där ser man :) det är väl bara jag som ägt för "gamla" Z:or.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Då skulle man skrivit med det i annonsen då, att den hade M-ratt!!

Och jag håller med, sitter det ett sådant gammal dasslock i Z'an så måste den bort..

Maxey: Tack!! Och givetvis är Du välkommen på Z träffarna framledes också, även i en Porsche.. Det är trots allt intresset för sportbilar som håller samman Z-klanen!!
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
...och förkärleken till däcksrök och puts :)

/Masten

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Då undrar jag om "underredet" på stolen från en vanlig E36 passar till Z3:an för det är ju en lösning också på stolproblemet i såna fall......

//Daniel
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
toksmurfen: Vet inte om det är samma underrede på vanliga E36:or, men ta en titt här så kan du nog fixa det själv: Länk

/Masten

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Masten: Tack så mycket för länken, har försökt hitta den genom en sökning på forumet men det gick inte så bra för mig som för dig.

//Daniel
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Förstår inter vad Du menar..??? Det där med puts alltså, min hovputsare har ju flyttat till Varberg. Skall dock måla lite snygga 8'or utanför Ditt hus i helgen.. :-)

Toksmurfen: Det är egentligen bara två plastbrickor som är slitna, händer på alla Z3'or efter några tusen mil.. BMW säljer tyvärr inte dessa löst utan tar måttliga 6000 spänn för att byta hela underredet.. De går dock att tillverka själv och det står skrivet i någon länk i någon tråd, kanske den som Masten länkade till ovan. Välkommen till Z-klanen förresten!!
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Caspar: Det var ju skönt och få veta att det inte bara var jag som var drabbad :) och tack för välkomnandet!

Men jag undrar hur man får isär det hela, på länken som Masten angav så refererar bara han till ett annat tips hur man får isär underredet.
Har försökt att få isär underredet men det verkar inte vara bättre än att vissa delar är ihop nitad efter att man satt dit de där bussningarna....

//Daniel
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kolla in Beijnoffs Gör-Det-Själv instruktion i denna tråd Länk

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Daniel var snabb och mailade mig så jag fick äntligen ändan ur vagnen och lade upp lite bilder på min hemsida också.

Finns på www.beijnoff.com/bmw.

mvh
Johan
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Halloj igen.

Är 700+moms bra pris för en M-ratt?
Kan man flytta aribagen från orginalratten till M-ratten?

//Daniel
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En ny kostar i staterna från $356 Länk och här hemma brukar det vara ganska mycket dyrare.. Låter som ett bra pris mao!
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Daniel!

Har du nån bild på kärran eller? skulle va kul å se den!
Hojta om du kommer förbi jobbet nån dag!
/Mange från Falun /Rolf Ericson Bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.