AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.360

Bakvagnsproblem med spacers/bredare fälg

Sida 1 av 2
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Som en del vet sitter det 20mm spacers runt om på min M med orginalfälg. Efter att spenderat större delen av sommaren i Finland och dess underbara kurviga vägar med mycket backkrön etc har jag märkt ett problem...

Kör man riktigt hårt, dvs så man lättar i en kurva så orkar hjulupphängningen inte riktigt med, det skrapar helt enkelt i skärmkanten då hjulen bänds utåt, cambervinkeln torde skilja flera grader. Det sitter 255/40-17 på orginalfälgarna. Någon som har haft liknande problem? Eller ännu hellre någon som vet hur man bättrar på styrkan i bakvagnen. Jag funderar på att köpa StrongStruts produkter; Butt-strut och Body-brace, någon som kört med dessa??
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag tror inte det gör någon större skillnad om försöker förstärka bakvagnen. Inte till det bättre. Du kör med bredare däck (marginellt) än orginal samt 20mm spacers (är det 40mm dvs. 20mm per sida?) Vid hård kurvtagning så blir effekten du nämner värre just pga. att du använder spacers. När du flyttar ut hjulen så ändrar du symmetrin på fjädringsvägen vilket gör att du får genomslag i skärmkanterna. Lösningen är att ta bort spacerplattorna eller att montera smalare diton. Att förstärka upp en på fel sätt förändrad symmetri kan kanske ta bort skrapen, men det är fortfarande fel. Hjulupphängningen orkar inte med just pga. av spacerplattorna. Det är de som är roten till problemet.

Mvh Henrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Soda: Jo jag vet, men det måste ju se bra ut också... Det är 20mm per sida så effekten är som Du mycket riktigt säger stor. Drömmen vore 1-1½" bredare fälg istället med orginal spårvid, men kassan vill inte riktigt det just nu..
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Hehe, då får du nog leva med de små effekterna så länge.. Jag kör också med 20mm spacers men har inte orginalfälgar utan BBS som har ett annat offset vilket gör att jag klarar mig.

Mvh Henrik
Hade samma problem när jag hade 2x20 på min förra året. Jag leker fortfarande med tanken att sätta ditt lite mindre spacers, det såg ju riktigt fett ut med 4 cm mer på axeln men jag låter nog det vara som det är. Fick bilen upp till 230 i går och det gick stadigt som ett lok och så kändes inte i den farten med spacers på...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har fördelen att bo på Ekerö just nu med vägen ut som det råder fri hastighet på (är helt övertygad om det). 240 i morse var stadigt som attan!!
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Caspar: Åker du fortfarande orginalfjädrar med dåliga dämpare?

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Jupp... Fast den har blivit mycket bättre nu, vette tusan vad det beror på?? Om kassan tillåter så blir det nog H&R till våren dock :-)
däck gör mycket för stabiliteten. Sedan jag bytte mina halvslitna Bridgestone mot Pirelli i somras är det stor skillnad.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nokia WR vintersulor borde ju inte vara bättre än Pirelli PZero Nero... men man vet aldrig, kanske harmoniserar med de ruttna dämparna..
An
779
Anders Olsson
På min så blev bakvagnen en lite mer följsam med Koni + H&R fjädrar ;)
Sen så kan man valsa skärmkanten för att få ett större spelrum:Länk
Har inte fått hem mina 20mm än..

Sen så är det ju en del bussningar i bak som får jobba rätt hårt:Länk dessa kan man ju byta..

Om inte det hjälper så modifierar man bakvagnen så den går att ställa in:Länk

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Hur mycket tog Du ner bilen? och hur ser det ut? H&R kompletta PCS kit sänker 30mm bak och 30-60mm fram, kobent?? Det blir i så fall givetvis också deras kränghämmare, men detta hjälper ju inte mot problemet.. :-(
An
779
Anders Olsson
Fick tag på deras vanliga fjädrar:Länk
De sänker 30mm runt om. Har läst att det finns folk som tycker att de sänker för mycket i bak..
Har oxå monterat gula Koni bak men har fortfarande orginal i fram. Kollar man luft i hjulhusen så är det perfekt (tycker jag iaf) Sen att man inte får in en domkraft under bilen är ju bara bra som stöldskydd =O)
Sitter & väntar på 20mm spacers som jag ska ha i bak för att få ut bakhjulen.
Vet inte hur jag ska göra i fram?
Hur tycker du att styrningen blev efter spacers montering?

Men för tillfället så är det bygge av ny inredning bakom stolarna som gäller. Har ett steg bakom varje stol, en 10" i hunddelen. har kvar insynskyddet sen är allt omgjort där bak. Alcantaran är påväg hem från Tyskaland..

Z MMM Coupe
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Anders Olsson:
Och de folk som tycker det har också rätt. Din bil kommer luta bakåt och det ser ganska roligt ut. Sänk isåfall 30 bak och 60 fram om du ska ha H&R. Räkna dock med snedslitage på däcken.
An
779
Anders Olsson
HS: Så du tänker sänka en M Coupé 60mm? Varför inte ta bort fjädern i stället? Finns inte en möjlighet att det skulle gå att sänka 30mm till i fram på min. Men om du säger att den lutar bakåt så gör den väl det, vad vet jag...

Z MMM Coupe
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hmm nej jag överdrev nog lite vad gäller sänkningen fram, minns inte i huvudet vad H&R har för alternativ. Men jag hade deras 30mm sänkning runtom på en tidigare roadster och den lutade definitivt bakåt. Det slutade md att jag köpte BMW:s M-chassifjädrar bak för att kompensera. Den åt ganska duktigt med däck på insidan dessutom.
An
779
Anders Olsson
Om det hjälper så finns det en länk i mitt inlägg det är alternativet som H&R saluför till M coupé. Hur man löser "äter däck på insidan" finns i en tidigare länk
.
Ps. Tänker inte jorda stegen i batteriet finns bättre ställen i en M Coupé ds.

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jodå, det ställbara kitet från H&R skall gå att skruva ned 60mm, G-Power har tom ett som sänker upp till 80mm fram och 65mm bak.. Hur i f-n det nu skall gå till... Länk

Lutningen fram/bakåt borde väl bli som orginal med 30mm sänk runt om, fast jag håller med om att bilen behöver komma ned mer fram. Problemet är de alldeles för stora hjulhusen bak, massa luft mellan däck och kaross ser ju inte bra ut.. Tricky, som Deep Thought sa..
An
779
Anders Olsson
Mina bakfjädrar har max 3cm fjädringsväg ( ska mäta i morgon) ska man då sänka 35mm till bak (G-Power) så ligger alla fjädervarven i hop (Då kan man ju ta bort några varv iof). I fram så finns det ingen luft i hjulhusen, bak ca 1cm. När nu hjulen lutar innåt så ser man ännu bättre att det behövs spacers..

Z MMM Coupe
Skruvade upp mina HR idag ca: 2,5cm för att komma in på bilprovningen det var med nöd och näppe att det gick. blankt papper blev det också. Trots Coilovers, stoptechbromsar kjolpaket, avgassytem, påklistrade skärmblinkers 18" fram med 235/35 och 225/45 17" bak(icke lagliga de andra)

Mvh D:son

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
D:son, låter som ett spännande bygge det där!!

Anders: Jo det lär ju vara några varv mindre, men hur det går till vette tusan.. Det finns ett kit hos... måste tänka.. och kommer inte på det... ehh.. som ger ställbart camber/caster samt fixar extra fjädringsväg vid hård sänkning, diskuterades vilt med bla RS2 förra året
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.