AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.157

M3 GT stanna bara, startar ej nu?

Sida 1 av 2
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej. Kompisens nyinköpta M3 GT stannade häromdagen, bilen stod på tomgång o stanna, sen startade den inte. Vi har provat men den tänder inte ens, tändstiften är kruttorra, så de har med bränslet att göra. Vad kan de va? Bränslepump eller relät?? Nåt annat?

MVH: Henrik

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
JA.

///M3
Skuren bränslepump.....

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
billy: Ok. Du tror på pumpen alltså, vet du vad den kostar på bmw ca?
Har för mig runt 3 lax, är den svår att byta då?

///M3
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Data boxen?

Min gjorde samma sak när jag köpt den, den dog utan förvarning på tomgång tex vid rödljus.

Fick en ny databox på garantin, tror att den kostar ca 10 000:- annars??

Länk

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Var det den GTn som gick dåligt som du frågade om innan?

Jag misstänker isåfall databoxen.
Blir oftast dyrare att köpa en billigare bil...

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Japp, han köpte den bilen. Han chansade lite men de visste han om, så prata inte mer om det nu, åter till problemet.

Ni tror på styrboxen alltså, ja, nåt är det ju för den går inte snabbt alltså.
Han och hans farbror kollar på bilen just nu. Men dom lär ju inget hitta om det är den som är felet. Men de kan ju lika gärna vara bränslepumpen?

///M3
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Det man först tänker på är ju bränslepumpen (hörs det något från den när ni vrider om tändningen??)
Boxen är ju med en sån där sak som bara lägger av.
Nått av det tror jag det är....

Just real M-power
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Japp, det va just de, de klickar till när han vrider på tändningen, antar att det är pumpen. Inte vet jag men. Om den går igång så är det väl styrboxen då...jävla skit...förmodligen är det den eftersom de inte va nåt krut i den heller..

Om man unichippar så sätter dom ju i en styrbox också, kan man köra med bara den eller finns det saker i orginalboxen som måste finnas där ändå, antar att det är så.

///M3
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Unichip är ingen styrbox...Det är en dosa som bara fördröjer eller avancerar signalerna in i styrboxen(DME).
Har boxen gått sönder så är det bara handla en ny.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Okej, var ungefär det jag trodde. Happ happ. Boxen kostar runt 10000:- läste jag. Måste man ha nån speciell till GT´n då?

///M3
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
God morgon!

Kolla ventilationssystemet till tanken också, min bil dog också helt plötsligt och då hade bränslepumpen sugit vacumm i tanken p.g.a att luftningssystemet var tätt. Ju för sig så gick ju soppapumpssäkringen när pumpen fick jobba för hårt och byte man så hände samma sak efter att man luftat genom tanklocket, funka dock att köra utan tanklock.
Pumpen är ju lätt att kontrollera annars, sitter ju på högersida om man sitter i baksätet. Under dynan finns ett hål på vardera sida om kardangången. Högersida är pumpen, vänstersida är nivågivaren.

Är de databoxen borde en diagnos visa detta ganska fort då avläsningsdatorn antingen borde få helt fnatt för att den får korupta värden eller att inga värden kommer alls.

Lycka till! Inte kul med bilelektronik när de krånglar!
// Mattias
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Japp, Gtn har en annan box. Pga kammarna och kortare insugningsrör
Plus att chippet har dubbelt så mycket minne, fast det är inte utfyllt....

Blastboy. Finns nivågivare på båda sidorna....:)

Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
LotecM3: jepp, kom på de efteråt, eftersom de är två separata tankar så är de ju så! =)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ok. Han har den på bmw nu så vi får se vad det är. Så GT´n har en annan box alltså, då är väl den säkert dyr som fan de e klart?! Återkommer...

///M3
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
vart exact sitter bränslepumps säkringen på m3an?

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Hallå.

jag vet inte hur det är på Bmw och M-bilar med styrboxar&säkringarboxar, men jag har liknande problem på min Cosworth,bilen tvärdog och allt annat funkade men själva sprut&tändning var helt död,det hade hänt något med min säkringsbox som har hand relä'n och säkringar. så man har lagt ett X antal timmar på felsökning innan felet hittades :/

så troligtvis så sitter ditt problem i att en den kretsen som styr bränslet har tackat för sej så du får ingen signal ut ifrån boxen.

jag vet hur jädrans maktlös man känner sej när man får sådana här problem :(
hoppas att det är ett billigt fel..

//Kirre
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Bränslepumpsäkringen är nr 18. Öppna lcket på säkringsboxen och kolla. Den sitter i raden närmaste motorn om man säger så. NR finns i locket.

///M3
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
Niklas BMW m3: Säkringen till bensinpumpen sitter i säkringsboxen i motorutrymmet. Typ säkring 25 eller nått sånt. 15 amper ska den vara.

MVH Mattias
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Är det svårt att byta bränslepumpen. kanske skulle testa min på hans bil först.

///M3
Varför inte mäta den bränslepump som sitter på hans bil redan ???
Om den jobbar när den får ström så är den ju ok....
Är säkringen ok ?

Billy B10 , AlpinaCS 008
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.