AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.730

Vem vet något om denna M5 Touring -92 i Värmland?

Sida 1 av 2
Hejsan
Jag är intresserad av denna M5 Touring är det någon som vet nott om den

Kör på höger sida
Här kommer länken

Länk

Kör på höger sida
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
att den är chippad är ju ett stort back, fasst är det rätt gjort så att chippet ger rätt bränslemängd på höga varv så är det ingen fara. Dock så har väl flera haverier kommit jusst på chippade m5:or. Rätta mig någon om jag har fel.

Annars så verkar den ju vara ganska nära originalskick iallfall.

"Marie" var det av er jag köppte den vita M5 touringen 92b (RZF ***)???
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Hej Marie:

Ett stort minus är som (hall112 säger) att den är chippad. Inte bra på 3,8l maskinen. Den får alldeles för lite soppa på dom högre varven o risk för motorskador är stor.

Sen tycker jag själv att annonsen är lite väl tam för en sådan här bil. Borde kunna skriva om den gick igenom bes. utan några 2:or exempelvis.

Sen vet man ju inte ur däcken är heller. Men de blir väl till att ringa om man är sugen. Då borde man kunna få ett svar på mycket.

Kanske "Schnitzer eller HD91" här på forumet vet mer.

Gå ut på www.e34m5.se o skriv in lika inlägg där så lovar jag dig att du får svar ganske fort.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
vilken av de är det ? reg.nr. tre bokstäver räcker, så kanske jag har något ;)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
m5toureg:

Det är CYO!

Har pratat med förra ägaren och ägaren före han känner jag. Har åkt med i den bilen. Har faktiskt kört om den när han satt med botten, MEN den går väldigt bra!

Bilen var fin och jag hoppas fortfarande att den är det. När förre ägaren sålde den till han som har den nu så var den helt original (eller i alla fall väldigt nära). Den här ägaren har bl.a. monterat på kromsidoblinkers och klarglasblinkers.

Chippet har suttit ett bra tag och är som sagt inte bra för motorn i längden. Såg han som äger den + hans kompisar vid ett RASTA-ställe inärheten av där jag bor. Ägaren verkar vara ganska ung. Kan ev. också sitta neon under bilen. Har sett den ha det, men det kan vara borttaget. Skulle faktiskt tro att det är det. Om inte bilen har blivit misskött eller fått någon dålig service så är den för övrigt väldigt fin. I alla fall när jag såg den. Dock tråkigt att han har satt på andra blinkers, men det är lätt att ändra tillbaka.

Vi får väl se om han dyker upp på träffen. Vet inte hur intresset har spridit sig, men vi ska ju åka genom orten där han bor och det är ju inte mer än någon mil eller två för honom till Åmål där samlingen ska vara.

//Schnitzer

Hejsan..
Visst hall det var min ..
vart finns den nu eller har du kvar den??

Kör på höger sida
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har också sett bilen, kan vara bra att veta att det är spunnet (lekt) en hel del med den. Har sett den ge rökridå flertalet gånger.
Han som har den har nog ingen aning om vad det egentligen är (en av 891).
Den fanns på plåtverkstad i Karlstad från -98 tror jag det var, vill minnas att den fått sig en kyss (enl. utsago från anställd) och sedan repats upp. Kördes sedan mycket sparsamt innan den såldes till privatperson. Kan kolla mer detaljer om så önskas. m5toureg vet mer om bilens utrustning, det gäller alltså BL01119. Det är en ganska tidig M5 touring.
Den har i alla fall inte misshandlats med vinterkörning, mig veterligen har den alltid varit avställd under vintern ända sen den var på plåtfirman.
Någon servicebok finns enligt uppgift inte kvar längre. Bilen var ganska original när jag såg den men senare har den fått klarglasblinkers, annan stereo, neonljus under bilen mm. Tror även den är sänkt fram. Den var bra i lacken när jag såg den sist och helt superb vad det gäller inredningen (svart skinn), nära nyskick på skinnet.

-M5 E34 Limousine register Länk
Tack för hjälpen..
Det var ju bra att veta lite om denna bil ..
Sedan skall väl nämnas att alla M5 har lekts med mig veterligen så finns det KANSKE någon som har kört lungt men detta skall dom hålla för ..Kryss kan ju alla bilar få bes med fyra dåliga däck så får du kryss...Tror inte den är sänkt för den har edc när dom sänks så kommer färddatorn att skrika rakt ut limit 110miles lika när edc börjar att bli dålig.Men reg nr som hänvissas till finns inte i bilreg????BL01119

Kör på höger sida
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BL01119 är chassinumrets sista 7 tecken, dvs inte något regnr.

___
//Ulf
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"marie" jag hade den hela förra sommaren och fixade till den en hel del, bla nykonverterad ac, fixat nivåreglering mm. Tyvärr så blev jag tvungen att sälja den då jag skulle åka utomlands i vintras.

Mycket trevlig bil var det iallfall och det blev en pärla av den! Saknar den lite ibland då man aldrig lär få tag på en så pass udda bil igen.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
HD91:

Kan stämma som du säger att den är sänkt. Har för mig att han sa att han kapade av något varv på framfjädrarna och ser man på bilden så ser den verkligen sänkt ut (i alla fall om man jämför med en original).

Det finns visst reg.nummer till BL01119 och det är CYO895. Finns det möjlighet att söka på chassinummer på internet eller?

EDC ändrar väl hårdheten? Sänker den bilen också? Låter konstigt men om någon kan bevisa det så vore det intressant. Att den blir hårdare med S-läget vet jag redan eftersom min far har en M5 touring som jag har provat ställa om i och man kan känna skillnaden.

//Schnitzer

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
EDC ändrar bara dämparsättningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
hall112
Till vem sålde du bilen..Och vart
eller blev den exporterad till Norge???
Det var väl roligt att höra att du fixade till den..Den gick grymmt bra med ungefär 400+hkJag saknar den också ...Det finns inte många M5 Touring som den..Skulle gärna veta vart den tog vägen????
Nu är jag på jakt efter en ny M5 Touring..Men har varit och tittat på en del men mest så skall dom ha så mycket pengar för sönderkörda bilar synd men så är livet ha det ..
vi hörs och syns

Kör på höger sida
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Betvivlar starkt att det var 400+ hk i den touringen. Vad var gjort med den? Om det är över 400 hk så måste någon kostat på den långt över 100.000 kr, bara i trim. James på forumet har 375 hk och den är rejält påkostad i motorn.

//Schnitzer

Schnitzer.
Portad topp,andra kammar omgjort avgassystem annan sprutoch lite till men det var då det..

Kör på höger sida
Om du vill kosta på en bil 100000kr bara för att få 60hk mer Oj vad ni har blivit lurrade av dom som sålt grejerna ..
Porta toppen med andra kammar ,,Porta toppen är inte så dyrt som många tror,, sedan det viktigaste kontakter vem som meckar ..packningsatsen var inte så dyr..Så är det med det..En M5 v8 kördes mycket jämnt med...Tyvär så höll inte koplingen så bra......

Kör på höger sida
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Skulle vara kul om du kunde räkna upp exakt allt som är gjort i trimningsväg på den bilen och hur mycket alla delarna inkl. arbetet kostade. Dessutom hur mycket hästkrafter det gav?

James köpte t.ex. sina Dr. Schrick trimkamaxlar för 16.000 kr. Var kan man hitta billigare om man inte har några kontakter? Räknar man att vilken svensson som helst gör arbetet kan det ju bli allt från gratis till hur dyrt som helst. Det är ju verkstadspriserna och delar utan rabatt ihop som är intressant att veta.

//Schnitzer

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"Marie" bilen finns fortfarande kvar i sverige, kommer inte ihåg exakt vart den gick men vet folk som sett den och den är fortfarande i mycket bra skick. Kan skicka bild på den via mail om du vill.

jag betvilvar starkt på att den hade så mycket effekt med. enligt mig så hade den 340hk+. Jag pratade med han som ägde bilen när motorrenoveringen och trimmningen gjordes och enl. honom så var det ca 360hk +, men jag betvivlar det med, det är inte lätt att plocka ut mer effekt i dessa motorer. Vad jag vet så hade han protat toppen, bytt ventiler och fräst racingsäten och även ändrat kam tiderna. Totalt så hade kalaset kostat ca40k i delar och portning. Jag har även pratat med killen som gjort arbetet och fått det hela bekräftat.

Bilen gick grymt bra iallafall.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
hall112:

Det låter mer troligt!

//Schnitzer

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
hall112@
360 hk+, ca. 40k med de beskrivna momenten låter mera rimligt -
-
400 hk+ är absolut max. man kan få ut ur en S38B38 (utan turbo eller kompressor) med -extrem- motortuning, en sådan motor finns framtagen
i ett 'joint venture-projectt' mellan ALPINA/M-GmbH för insats in tyska DTM
(som aldrig blev av). Det finns -RYKTEN- att det skall finnas ett fåtal bilar
som finns utrustat med en -version- av denna motor, t.ex. en E34 M5 i
-burgund röd- levererad till stall-chefen i BIGAZZI (?)-teamet som DÅ sponsrades av BMW i en italiensk 'touring-car-serie', typ STCC -
man kan lungt gissa som -Schnitzer- gjorde att en sådan -tuning- kan gå
på minst 100k. Det finns ju även en -Emmenegger-tuning-set-, inte heller den ett -fynd- direkt !
-
att bilen gick grymt bra låter är ju mycket glädjande, för att många hk betyder ju inte automatisk att bilen går bra också, det gäller att få grejerna att funka med -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.