|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Om besiktningsgubben väljer att anmräka på det så är det väl bara att avbryta besiktningen väl? Så slipper man reg besiktiga |
|
|
fulingbusen: Avbryta besiktningen? Du har som kund inte alternativet att "avbryta besiktningen" när det passar dig. Däremot har besiktningsteknikern i vissa fall rätt att avbryta en besiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ok, där ser man. Jag har hört att man kan välja att avbryta besiktningen. Synd att det inte går... |
|
| avbryta besiktning? varför ska du göra det.. lika bra att få veta alla fel om bilen när du ändå betalt.. och det här me försäkringsbolg och grejer.. vet du att du kör en olaglig bil som förskringsbolaget itne skulle gilla.. skit i att ha försäkring då.. du får ju ändå itne ut nått av det.. bara några tankar jag fick när jag läste allt.. | |
|
För att få köra på många evenemang så måste bilen vara godkänd av sbp, sen vet jag inte om jag skulle vilja åka runt med en oförsäkrad bil. (även om ditt resonemang låter bra i teorin) |
|
|
Va! Går det inte att avbryta? :-D Länk |
|
Hans Andersson |
Bygg som du vill och ersätt turbon med ett rör skruvat i flänsar när du besiktar ,visar du turbon för bilprovningen är det STOPP = körförbud ! Detta är vad en seriös och stor trimfirma som kan BMW rekommenderar ! Vill inte hänga ut firmans namn ... |
|
Hans Andersson: Körförbud? Det var nåt nytt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom läget är som det är å våran vän här på forumet (Jesperado) faktiskt arbetar på SBP dagligen så kanske ni ska sluta att ifrågasätta en himlans massa dumheter? Jag vet inte hur många trådar han har försökt styra upp vid det här laget (kika gärna runt lite). Avgasvärden förändras, effekten ändrar utom rimliga tvivel ganska markant utöver vad biltillverkaren godkänner och en himlans massa mer paragrafer. Har man bultat på en turbo på en bil som lämnade bandet utan d:o tillbehör så är det helt enkelt inte lönt att köra till bilprovningen med ekipaget. Om nu folk hävdar att dom har kört igenom bilprovningen utan anmärkningar MED turbokonvertering så skulle man ju bra gärna vilja se vad lagens långa (tråkiga) arm hade haft att förtälja vid en flygande besiktning. Förmodligen en hel del dryga ord... Så som sagt; bry dig inte om att besiktiga med turbokonverterad motor. Det lär inte funka ändå.. Startade för övrigt upp polarens 325 turbo idag med det nya agget.. Fin- fint sound för en annan som bara kör 4:a med lite snäcka.. Tjena gott folk! |
|
|
En fråga bara... varför inte regbesiktiga bilen med turbon monterad ?? Då slipper man ju alla bekymmer som har nämnts här... |
|
| Det går att besiktiga en bil som är turbokonverterad, frågan är bara ifall nån är villig att betala vad det kostar... | |
| Bilen går inte att reg.bes. utan intyg av tillverkaren av bilen som styrker att bilen i sig klarar effekten. Och det lär väl bli en halvsvår nöt att knäcka? | |
|
Hur långt tid tar det att montera bort turbo delarna? Tar man bara bort turbon eller ska ic o sånt också bort.... vi antar att meken är ganska erfaren... "En gång BMW, alltid BMW" Bilen: Länk |
|
|
angående det med att reggbesiktiga bilen med turbo o varfr det inte går problemet är att när man regbesiktigar en bil så skall motorn fortfarande vara avgassertifierad, och det är den in om den är turbokonverterad, o så e det bara (om mannu inte hostar upp med massa pengar o fixar en egen avgassertifierad motor) har inget emd att tillverkaren ska godtjänna bilen för den effekten att göra. mvh Erik jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Om man skulle bytt motor till en avgascertifierad motor, och satt i bilen då ? Typ volvos turbofemma eller en audi urquattromaskin eller liknande ? Det måste ju gå sålänge man inte överstiger effekten från tillverkaren. (maxeffektsintyg ?) Skulle byta till en turbo motor i en gammal volvo 740 jag hade en gång i tiden, och det volvo sa till mig att jag var tvungen att fixa var turbomodellens stötdämpare, krägningshämmare och bromsar. Samt ej överstiga 230hk Det borde väl vara samma sak med BMW, att inte överstiga en viss effekt, samt montera de delar som skiljer en M3 från en ex. 325:a.. (e30) då m3 är den karossens starkaste modell. |
|
|
så går det att lösa det, finns ett par som kör med volvos b230fk (lättryc´ks turbo) i e30 karosser. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
jag hade aldrig kört in där med turbo försöks skaffa ett rör som du sätter dit där turbon ska sitta och plugga resterande och hoppas på att dom ej ser detta mvh // rasmus |
|
|
det kan funka det oxå, men ja skulle nog plockat bort ic:n o satt LMM o luftfilter på orginal plats oxå mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Intyg från tillverkaren kan ju funka? Alpina b10 finns med Biturbo? Nicke Blom / NBR |
|
| då behöver du bara skaffa en b10 då...... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.