AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.401

Slutet på mina eviga bromsproblem...!?

Sida 1 av 2
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Åååååååååååh vad roligt....efter att ha plockat isär oken, låtit blästra dom samt lagt drygt ett par timmar och ett antal kronor på lack och div packningar etc är det bara att konstatera att oken är redo för papperskorgen...

Av någon anledning går kolven åt skogen för trögt i cylindern, nästan omöjlig att rubba, alltså måste ju detta sannolikt vara ursprunget till alla mina problem med bromseriet, kolven går väl alltså inte tillbaka nästan något alls efter inbromsning, vilket då alltså leder till att beläggen ligger emot alldeles för hårt mot skivan och gör att det blir tokhett, vilket har lett till söndermosade belägg och spruckna skivor vid bankörning...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du har väl skrivit tidigare om det här ??

Går dom trögt lösa, utan att vara monterade på bilen ??

Har du använt bromsfett vid återmonteringen av kolvarna ??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Köp en renoveringssats, kostar inte särskilt mycket.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hälge
Har du gjort något åt loppen i oken? Man bör putsa cylinderloppen med mkt fin smärgel grovlek typ: 200, putsa även kolven, sedan smörjer du in allt med bromscylinderfett och monterar den nya tätningen inuti c-loppet, sedan ser du efter att kolven kan tryckas ut och in utan att kärva, det vanliga är att tätringen i loppet kan vrida sig och då går det mkt trögt. Montera även nya gummitutor för glidpinarna. Går EJ att misslyckas.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Bromsfett har jag faktiskt inte använt, bara bromsvätsksa, visste inte att det fanns ett speciellt bromsfett ! Antar att det pallar med lite värme...!? Vart kan man köpa det ?

Renoveringssats har jag naturligtvis redan monterat.

Det märkliga är att det går så väldigt mycket trögare med den lilla o-ringen än utan, när jag provat utan glider kolven lätt in och ut, men det kan väl inte vara meningen att det ska gå så trögt att jag knappt kan rubba kolven med en polygrip när packningen är på plats....eller är det kanske så det ska vara....!?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Normalt med bromsok så ska man klara att pressa in kolven med handkraft, så du har antagligen lyckats göra nåt fel.

Dr Tinnitus
Hälge

Bistec: Det beror på att du ej använt bromsfett, finns bl.a hos Biltema 10:- för en liten tub. När o-ringen är monterad RÄTT så ska man kunna trycka kolven ut och in med ett visst motstånd.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kan man få in lite av det fettet även när allt är på plats...( vilket det är nu, med hjälp av lite 556 gick det finfint....: )

Annars får det väl gå över helgen ( med lite 556 ) och sedan får man väl plocka isär det igen, för att få på lite fett...
Hälge
Inte en chans, bara att plocka isär oket igen, dessutom kan o-ringen i loppet vara skadad eftersom du ej smörjde den vid det 1:a monteringsförsöket, den är förmodligen vriden ur spår, därav trögheten i kolven.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Nu är allt i ordning !! : )
Hälge
Kan ju vara kul att få reda på hur det löste sig till slut?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Plockade isär oken igen, smörjde in med Rubber Grease, gick ganska lätt att plocka i kolvarna sen. Verkar funka perfekt med mina nya metallbussningar till glidtapparna också....har låtit tillverka några extra satser sådana bussningar, har två satser kvar om någon är sugen...
Hälge
Det här "Rubber grease" är det blandbart med bilens bromsolja ? Bromcylinderfett är ju annars avsett till just bromsarna, det förekommer ju en del mixning av b-oljan samt fettet inuti oket, vet ej hur ditt Rubber grease reagerar ihop med bromsoljan. (Kanske ide' att kolla innan du bromsar)
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Rubber Grease är Mekonomens bromscylinderpasta, så jag tror det borde funka ;)
svintoleffe
Man få ej glömma bort o hona bromsarna heller, det brukar kunna hjälpa en hel del mot kärvarnade bromsar.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Vad brukar ni använda för fett till glidpinnarna ?? Har använt massa olika fetter och mixer men tycker inte nåt är riktigt bra, torkar ut ganska så fort.

MvH Thomas
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Finns ett speciellt fett för detta på Mekonomen. !!
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Typ denna då eller, javascript:change_image(document.btnnr45,'?selectedArtNr=41-RG17&selectedArtTXT=Bromscylinderpasta&selectedArtPrice=44:-') eller är den för lättflyktig för glidpinnarna ??

MvH Thomas
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
javascript:change_image(document.btnnr45,'?selectedArtNr=41-RG17&selectedArtTXT=Bromscylinderpasta&selectedArtPrice=44:-')

MvH Thomas
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Nähe, funka visst inte med länken. Nr 41-RG17 på mekonomen var det i alla fall.

MvH Thomas
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Ligger i små påsar bakom diksen, fråga dom i butiken !! 29 kr !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.