AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.146

Verkar som Bridgestone S-03 ersätts succesivt av RE050A

Sida 1 av 2
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Letade efter S-03'or till min M3 -95 eftersom jag hört att dessa har en mycket styv stomme bl.a. Verkar nu som dessa ersätts av RE050A.

Någon som kan kommentera hur RE050 är i jämförelse? Det skall ju vara ett "max performance"-däck och ligger mycket bra till i utlåtanden på Tire Rack Länk .

Frågan är ifall det är lika styvt uppbyggt som S-03. Jag är ute efter minimalt "flex" i sidled men kan ej tänka mig r-däck för tillfället.
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
S-03 och RE050A har exakt samma hårdhet på stommen, de jag har hört är att RE050A ska hålla lite längre än S-03, alltså något hårdare på slitytan!
De svåraste däcket att kränga på fälgen enligt många däckskillar, p.g.a den hårda stommen!

KÖP!!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hutz: Helt riktigt, vill man höra lite svordomar i däckverkstaden så är det bara att köra dit och be dom kränga på ett par S-03 på dina fälgar ;)

___
//Ulf
Eller ännu hellre....kränga av det. :-D
Jag kör RE050A i fram nu och är nöjd, men jag var lika nöjd med mina Conti SportContact 2.

Flåklypa
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Flåklypa, det är sant. Var inne för några veckor sedan och "separerade" mina Krysseker style 5 från RE050A och det tog en stund. Dock så klagade däckkillen mer på fälgarna än däcken.

___
//Ulf
Tänk på att svenska RE050 och thailändska RE050 (som tex lågprisföretaget dackonline.se säljer) inte är samma däck. Köper du från en svensk verkstad kan du räkna med nästan dubbla priset ibland, men då får du garantier, någon som gärna kränger på det och du får ett däck som håller dubbelt sålänge eftersom det är byggt efter Sveriges klimat och inte Thailands klimat. Om det är helt sant eller inte vet jag inte men en oberonde kompis som jobbat på däckverstad i 5 år berättade det för mig.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
"oberoende kompis", det vill jag också ha :)
Hehe det jag menade var nämligen att han sket i om jag köpte dem av honom eller av nån annan. Sitter nämligen på S-02:or fram som skall bytas.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tokerik: till att börja med så tror jag inte Bridgestone bygger däck specifikt för Sverige men jag förstår vad du menar...Har inte erfarenhet av vilka däck Däckonline säljer men kommentaren från din "oberoende kompis" låter i mina öron inte helt seriöst utan mer som en överlevnadslögn. Däckonline behöver inte köpa in 2:a sorteringar av däck för att kunna hålla sin låga priser eftersom dessa låga priser ligger i nivå med vad däck kostar hos däckhandlare i många europeiska länder. Det är bara så att däck hos många däckhandlare i Sverige är oskäligt dyra. Om detta beror på höga priser hos generalagenten eller på höga marginaler hos handlaren låter jag vara osagt.

Sålde precis en uppsättning nästan nya RE050 och då kollade jag vad dom kostade på Däckonline (1372kr/st) och hos en handlare (ca. 2800kr/st). Jag fick 1000kr/st för mina.

Finns också en del handlare som anpassat sina priser och ligger på priser strax över Däckonline. Köpte precis två nya GY till V70'n för 1600kr/st monterat och klart. Såg sedan att Bilia hade specialpris på samma däck för 2400kr/st.

___
//Ulf
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Jag håller med tokerik. Se upp för konstiga lågprisversioner av märkesdäck.
Det är alltid lika roligt att se folk som köpt nya stora hjul till bilen, men köpt snikdäck som ger sämre prestanda än om man behållit originalhjulen.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Tokerik: Kan du presentera något konkret bevis för det du skriver?
Jag fick höra precis samma sak i en lokal däckverkstad, så jag och en god vän till mig som ändå hade beställt däck hos den lokala firman undersökte hur det såg ut i verkligheten.
Det visade sig sitta precis likadana däck satt på våra fälgar, trots att han betalade drygt 60% mer än mig.
Mina kom från Däckonline och hans från en av dom större gummiverkstäderna i Malmö som i sin tur fick däcken från den svenska generalagenten.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Nej jag kan hålla med om att Bridgestone inte har special anpassade däck till just Sverige, men det skiljer nog mellan Thailand och Europa. Själv vet jag inte hur jag ska göra, men jag tänker inte betala 10 000 kr för nya framdäck.
Nej jag har inget bevis, som jag skrev så är jag själv inte säker på detta utan det är bara något jag fått höra som tips utav en god vän som inte var intresserad av att tjäna några pengar utan bara hjälpa mig med goda råd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skrönorna är många och de understödjs friskt av allt mer skärrade däckhandlare som ser internetförsäljningen som ett reellt hot mot deras verksamhet.

Är däcken E-märkta är de anpassade och godkända för europa. Vissa däck finns i olika versioner (med olika märkning), t ex Good Year har haft sådana däck.

Jag vill minnas ett seriöst test där en av de svenska biltidningarna gjorde riktiga mätningar på bana och andra kontrollerade förhållanden, mellan E-märkta Good Year och icke E-märkta dito. Testet visade att det fanns vissa skillnader, främst i vått, men att dessa inte var så stora som många påstod...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tokerik: vad är det för dimension som kostar 5000kr/st?

___
//Ulf
Bridgestone Potenza S-03 235/35 -17", inklusive däckbyte och balansering.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Öööh, den dimensionen verkar inte ens finnas hos bridgestone:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Finns det fortfarande S-03: or att få tag i? Dackonline verkar inte ha dem. Någon som har råd att ge?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Borde vara 235/40-17 om det ska vara till en E36. Dessa kostar t ex 1595kr/st på Länk

Även hos en vanlig däckhandlare så har jag svårt att tro att dom kostar mer än 3000 kr/st inkl mont och balansering.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även Länk har dessa däck. 1625kr/st.

Om det är din "kompis" som vill ha 10.000kr för två däck på bilen så bör du ifrågasätta om han ska få vara din kompis i fortsättningen ;)

___
//Ulf
Jag känner inte till någon i bekantskapskretsen eller någon på något forum som blivit "lurad" på det sättet som beskrivs ovan av däckonline. De har alltid reko produkter som beskrivs noggrannt på deras site.

Att etablerade däcksfirmor vill smutskasta "Internet däcksföretagen" är ju inte så konstigt. De kan ju på sikt sätta dom på pottkanten.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.