AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.754

Volvo V50 vs. BMW 1-serie

Sida 2 av 2
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Hur så?

Min framtida BMW 116i
Länk
Ärligt jag hade inte kört V50 innan denna tråd, men tyckte jag kunde åka och provköra en, gjorde det i fredags, en T5 Aut med knappt 300mil på mätaren hos Brabil i Upplands-Väsby, tack för mycket bra service, designen utanpå är snygg, inne också, förutom mittpanelen, gillar inte den alls, välj inte aluminiuminnerpaneler om ni inte uppskattar att färgen släpper, redan skador på min testbil, ypperlig automatlåda, och kraftfull motor, men motorljudet är högljutt och låter illa, mer avskärmning eller besök en ljuddesigner, långt i från premium på den punkten, vad värre är 220hk skapar ryckningar i chassiet, bilen behöver AWD, irriterande, stolarna var dock mycket bra i snyggt ljust skinn, styrningen ska enligt broschyren vara hastighetsberoende, fick lov att titta efter för jag trodde inte det var fallet, drog upp T5:an på motorvägen efter att ha kört på en mindre landsväg, då märks att ljudisoleringen kunde vara mer omfattande, alltför bullrig för en 250-300tkrs bil, borde inte en 15år yngre konstruktion ha lägre ljudnivå än E34?!

Körde min egen E34, samma sträcka direkt efter Volvon, för att göra en jämförelse, men nu var det 1 serie som var BMWs utmanare, körde en 120iA förra hösten, den var helt klart mycket roligare att köra än V50 T5, BMWn skrek efter en starkare motor, mycket underhållande chassi, BMWn hade i motsats till Volvon inga fel/skador, men visst håller jag med om att den känns lite pappig på vissa detaljer, det är en mindre bil, och behöver man större utrymmen välj något annat, dock inte Volvo om inte dess rätt stora brister kan accepteras, även så här i efterskott 1serie alla dagar i veckan inget snack,

Men den roligaste upplevelsen, 540i E34 6vxl är en klar konkurrenskraftig bil, helt otroligt att BMW byggt en så bra bilmodell för 12-18år sedan, endast en bil jag kört har varit roligare/bättre; Audi S4-03 med 344hk V8 och 6växladlåda, jag har inte kört M5 E39 som jag gissar är ännu bättre, bortsett från vinteregenskaper förstås.

Som sagt skulle jag lägga 200-250tkr på en ny bil, blir det varken V50, Focus eller 1serie, det blir en VW Passat Variant 3C eller Toyota Prius, men jag har svårt att motivera varför jag ska lägga så mycket mer pengar än vad en 540i kostar, den är bättre på rätt många punkter.

Ford Mondeo II är inte en rolig bil innan första faceliftet, fick det ytterligare bekräftat från en taxichaufför, efter facelift är dom okej, en arbetskamratsgranne lämnade tillbaka sin 01:as V6 efter problem som inte gick att lösa, köpt 03, dom sålde den som fabriksny! Han ville inte ha en ny Ford, utan fick pengarna tillbaka, min Ford var en Japansk/Amerikansk modell, en trevlig bil, 1993:as Probe 24V, tycker än i dag att det är en av dom vackraste bilarna, under dom 3 sista åren, var den inne på verkstad i snitt en gång i månaden, sista halvårets ägande stod den enbart på verkstad, det har gjort att mitt förtroende för Fordkoncernen är nästan noll, för ett av dom största problemen, var det obefintliga stödet att hitta felet med tomgången från Ford, när ett företag inte klarar av att backa upp sina produkter så ser jag ingen anledning att ge dom ytterligare förtroende, det är förbrukat, Volvo får i och med att Ford äger dom en släng av sleven, ytterligare en kommentar angående Volvo, provkörde en XC90-03, dens rattjustering lyckades inte jag och min polare låsa, så vi gick in till försäljaren igen, han lyckades låsa ratten, han sa efter det rör den inte nu, enligt honom var det ett vanligt fel på V70, jag var mest häpen att inte bilen togs bort från provkörning, för han skulle upplysa dom efter oss att inte röra ratten, är det ett bra första intryck på en 400-450tkrs bil? Hade jag varit seriöst intresserad av en SUV, hade jag lämnat tillbaka nycklarna utan provkörning, för har man inte större krav på verksamheten en så, vad struntar dom mer i, detta skedde hos Bilia Haga Norra i Solna, Sveriges största Volvoåterförsäljare.

Andrahandvärde är viktigt, men en ny Volvo rasar rätt bra, jobbets V70-02 köptes feb-2002 för ca270tkr, nu har den rullat 59tkm och är värd ca140tkr, jag uppskattar bilar som stiger i värde, min 83:as VW Scirocco steg 860% efter 3års ägande och knappt 4000 milskörning, ett extremt exempel, men det säger lite vad jag menar är bra andrahandsvärde, Toyota Prius är en av få nyare bilar som, hittills inte rasat nämnvärt, för att vara en nybil.

Vibilägare har inte haft några fel på sin Octavia TDi DSG bortsett från felvisande färddator angående bränsleförbrukningen, Skoda ger andra kvalitéer än vad Lexus/Toyota, som att det går att få Xenonljus till Fabia, hos Toyota måste man upp till Avensis för att kunna få det, Skoda har Tysk känsla, något jag uppskattar väldigt, Toyota rekommenderar jag till dom som absolut inte vill ha VW/Audi/Skoda/BMW, eller när dom kan erbjuda något som inte Européerna kan, som Prius.

Mvh Stephan

Do
382
DonAmir
tack för din post den var det mest uppriktiga här..
jag tror om du skulle köra 130i med M-sportpaket skulle du nog vara såld

Min framtida BMW 116i
Länk
Intressant fråga, eftersom jag själv valde mellan dessa bilar för ett drygt halvår sedan.

Var på förhand helt säker på att jag skulle köpa en 1-serie, den stora frågan var snarare bensin eller diesel ? Men saker och ting blir ju som bekant sällan som man tänkt sig.

Började med att testa 1-serien och från förarstolsperspektiv så är valet allt annat än svårt, ettan är bättre på i stort sett allt, detta utan att Volvon är dålig. V50/S40N är utan tvekan den roligaste volvon hittills (om man exkluderar bilar som S60R och V70N R).

"Tyvärr" så är jag i behov av en bil som har rymligt (nåja) baksäte men framförallt allt ett vettigt bagageutrymme, och det är svårt att kompromissa med såna saker, speciellt när utrymmena i 1-serien är så små som de är. Så min säkerhet till trots blev det till slut inte en 1-serie. Hade ettan haft likvärdiga utrymmen med Audi A3 SB så hade jag nog kunnat leva med att den hade något sämre utrymmen än Volvon, men nu var det så pass stor skillnad att det inte gick att bortse från, jag hade helt enkelt inte klarat mig enbart med en 1-serie. 2 bilar är tyvärr inget alternativ, än så länge ;-)

Visst känns 1-serien lite sämre interiört än övriga bmw-modeller men det är inget som skulle få mig att välja bort den, dessutom har Volvos nya interiör en märklig förmåga att dra till sig skit på ett sätt jag inte upplevt i någon bil tidigare, dörrsidan ser bedrövlig ut 2 dagar efter man rengjort den t.ex. och då är jag inte oaktsam, fan vet hur en V50 ser ut efter en vecka med småbarn i baksätet...

Hur som helst, 1-serien föll bort p.g.a. utrymmesfrågan, annars hade den varit det givna valet. A3 SB valdes bort för att den var tristare än bmw'n, och trängre än Volvon, men som sagt, en 1-serie med SB'ns utrymmen hade varit klockrent.

Så nu har jag en V50 som jag förvisso trivs förträffligt med, men det är ingen bmw :-) Tyvärr dök E90/E91 upp lite för sent plus det faktum att den troligen blivit i dyraste laget för min del, så när det är dags att byta bil om 2-3 år kanske det blir en E91, men då har å andra sidan E61 ett par år på nacken så då kan man kanske få den till (för mig) vettiga priser istället och då är valet enkelt. Återstår att se om man vid tidpunkten behöver ha plats till en barnvagn ;-)

Kort sagt: Behöver man inga större utrymmen, välj 1-serien !
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stephan735i: V50 T5 finns med AWD, och det är det riktiga valet när det gäller den motorn.
BMWn! Lätt!
Barnvagn får plats i 1 serien också!!!!!
Ji
84
Jidde
120d -06
Jag har en V50 T5. Har haft den i snart två år och är jättenöjd med den.. Men vill prova att köra en 120d ett tag istället. Har dock inte provkört 120d och är lite osäker på prestandan. Det skiljer ju en sekund på 0-100 mellan bilarna.. iof är ju inte det helt avgörande men jag vill ha en bil som det är klös i.
Tyvärr har ju min bilhandlare ingen 120d för provkörning.. lite synd.

Utrymmet är bra i Volvon, men hunden får ju plats bak i ettan också, och än är inga barn på väg så nån barnvagn behöver jag inte tänka på.

En annan grej.. Vad är det för skillnad i lädersportratt respektivt M lädersportratt?
Har sett att en del har aluminiuminlägg i sin ratt, hur väljer man det?
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker det känns som att dessa bilar appelerar lite olika kunder. En V50 känns lite Svensson-aktig, det bruksiga valet, tjänste/leasing-bils valet. 1-serie är lite mera i början av karriären, sportig singel, lite feminin också, alltså en bil som kanske tilltalar många kvinnor.

Sedan om man jämför dom motorsvagare modellerna så tror jag inte man märker nån astronomisk skillnad på körglädje. Däremot om man ska jämföra T5 mot 130 så är väl 130 det roligare valet. Å andra sidan, det finns alltid ett sådant på ett mynt, så får man säkert en ganska spännande bil om man väljer AWD och köper en sån där PPC från BSR. Då får man ju drivning på alla fyra och runt 280 hk.

Men man får nog se det ur sin livssituation. Singel och snygg, välj 1-serien. Småbarn och ska köra betongsäckar till nyköpta 30-tals huset, köp en V50.
Do
382
DonAmir
jo min golfbag får knapp plats. måste ta ut drivers vilket är en pina. Det är mer plats i en 3-serie E36 än en E87a
Nja annars är man nöjd dock

Min BMW 116i
Länk
Ji
84
Jidde
120d -06
Min hund kommer att få plats i bagaget har jag räknat ut.. och tjejen sitter fint på passagerarsidan.. Det är dom två sakerna som var viktiga..

Sen allt annat som man har fraktat i V50:n kommer jag se till att kunna frakta i ettan också.. det handlar bara om lite vilja :)
Do
382
DonAmir
jo det är ju sant...
Nja jag ska nu snart bila ner till tyskland och italien med den. Ska bli hur kul som helst =P

Min BMW 116i
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.