AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.577

Avslöja lacken med kamerablixt?

Sida 4 av 5
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag kommer som sagt inte åt bilen förrän den 20:e nånting, men då lovar jag att ta kort såväl med som utan blixt ur alla upptänkliga vinklar. Till dess får vi ta paus från den här tråden...
bustorp
TACK!!

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
GunnarG: Hur har det gått med detta fall?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Helga
Visst är det spackel!

//Helga
Helga:

NEJ!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Helga:

NEJ!

DANNE
Min bil: Länk
Gu
115
GunnarG
530i -19
Eftersom jag köpte bilen har jag nu haft tillfälle att studera lacken in i minsta detalj under alla upptänkliga ljusförhållanden, samt även tagit ytterligare kort såväl med som utan blixt. Efter en grundlig undersökning är jag nu beredd att avge ett slutgiltigt utlåtande: Det vi ser på bilden är inte spackel, utan reflexer av omgivande hus.
Folk måste verkligen ha dåliga skärmar/ögon för att få det där till något annat än spegling från en innergård och himmel. Tack för att du redde ut det hela till slut, Gunnar. :)
Äntligen!

Så, Helga:

NEJ!:)

Länk

Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag ansluter mig till de skadeglada ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag också... :-))

___
//Ulf
Helga
Visst farao är det spackel, plus utanför området syns ju lagningar oxå. Lätt som en plätt. Visserligen så tror jag på UFO men detta med höghus är ju löjligt.

//Helga
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Helga: Så din tolkning av bilden är alltså korrekt, medan GunnarG, som har tagit flera bilder, och kontrollerat bilen noggrant, har fel? Det var ju en intressant inställning...
Helga
När man läser alla inläggen så verkar det vara jämt fördelat om det är "gula höghus med balkonger" - hoppas att fotografen kommer ihåg hur området såg ut - eller en spackelfläck under lacken.
Var inte skärmen omlackad??

//Helga
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Helga-
Tror inte skärmen är motivlackad. Det ÄR en reflektion. Jag tror att du driver med oss en aning va? ;)

DANNE
Min bil: Länk
Helga:

Vill ju inte vara mallig nu, men jag är fotograf, har rätt bra insyn i vad kameror som inte är monterade på "The Space Shuttle" eller "Hubble" kan åstadkomma.:) Och avslöja spackel under färg kan de inte.

Länk

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Helga:
De olika åsikterna var innan GunnarG bekräftade att det inte var spackel, du är den enda som hävdar att det är spackel trots det GunnarG har berättat.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Helga: säg att du driver med oss!
Det går ju till och med se uppdragna persienner i det ena fönstret på högersidan "längst upp" på huset ungefär klockan halv 3...

Diesel-räsern
/Rickard
Länk
Det finns ytterligare en alternativ lösning till det hela, så kallad moare-effekt. Moare effekt är det man kan ibland se på TV när ngn har en smårutig kavaj/skjorta och kameran inte orkar med att klara ut att den är just smårutig utan det blir det böljande mönster och områden där kameran "chansar" på vilken färg det egentligen är. Detta är ett rätt vanligt förekommande fenomen hos digitalkameror, i högre grad där än hos analoga.
På skärmen kan man se både till höger och vänster om "fläcken" att kameran börjar lägga in andra färger än den på den övriga skärmen. Dvs kameran stöter på ett problem och klarar inte ut att räkna ut den förunderliga verkligheten. Reflektionen av hus som vissa ser kan med andra ord finnas där samtidigt som kameran schabblar bort färgen och hittar på en egen lösning på det uppkomna problemet.
Säger inte att det behöver vara så, men det är en möjlig lösning på problemet.

Sedan som inlägg i blixtdebatten. OM ni nu har tillgång till blixtar som ger samma ljusstyrka som solen...vänligen ge mig namnet på tillverkaren så att jag kan skaffa sådana till jobbet. Ingen skulle bli lyckligare än jag, och jag skulle slippa svära över att solen är på fel ställe när jag fotograferar utomhus i starkt solsken.
Dessutom mäter man inte ljus i lux utan i Kelvingrader inom fotovärlden. Dvs temperaturen på ljuset som blixten, eller ljuskällan avger.
När det gäller bilfotografering är det rätt sällan man använder sig av blixtar överhuvudtaget utan oftast av naturligtljus eller B-ljus (tungstenslampor som ger ett fast ljus med en bra temperatur). Anledningen är just att karosserna är blanka och släta och blixtarna kan ge lite lustiga reflexer som inte är tilltalande för ngn. Ett fast ljus ger en möjlighet att laborera lite mer och jobba bort reflexer och annat dumt.

Little Godess:

Visst kan en blixt apparat ge starkare ljus en solen, men detta i en mycket kort stund och inom ett väldigt litet område. T.ex på en yta på 20X20cm 20cm ifrån blixten:)

Men att belysa ett hus i motljus, det klarar de inte av:)

Kelvingrader handlar om ljusetsfärg, inte styrkan direkt.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.