AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.580

Avslöja lacken med kamerablixt?

Sida 1 av 5
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag var nyligen och tittade på en 740 E38 -99. Säljaren nämnde att ena framskärmen lackats om pga en parkeringsskada. Jag tittade och tyckte det såg bra ut, lite apelsinstruktur på lacken men inget jag som lack-novis hade tänkt på om jag inte tittat extra noga.

Jag tog ett antal kort på bilen, och när jag kom hem lade jag märke till en stor gråvit fläck på framskärmen som jag inte sett tidigare. Jag kan omöjligen ha missat den eftersom jag inspekterat nämnda framskärm på nära håll i dagsljus. Se:

www.abc.se/~m6695/lack.jpg

Sedan slog det mig att jag tagit kortet med blixt av misstag. När jag jämförde med ett annat kort taget utan blixt på lite längre håll syntes inget, och jag såg som sagt ingenting på plats.

Vad säger den församlade lack- och foto-expertisen, någon som hört talas om något liknande?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Intressant! Vad är det för kamera?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Gu
115
GunnarG
530i -19
En helt vanlig digitalkamera, Canon PowerShot A95.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Verkligen intressant!
Eller så har du fått tag i en röntgenkamera! :)

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Den fläcken är ju bara himlen som speglar sig, tittar man runt den så ser man vad som ser ut att vara en husvägg med fönster.
Gu
115
GunnarG
530i -19
Dojjan: nu ser jag det, det är ju helt uppenbart nu när du säger det...
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Himlen som speglar sig? Jag har aldrig sett himlen eller ett moln som har en 90 graders vinkel i kanterna.

Ta en titt till på skärmen om du har möjlighet, mönstren runt omkring ser mer ut som slip och polerytor i mina ögon.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Länk

Avslöjar Mickes rostlagning.

Nä! Jag tror att du allt får titta efter en gång till.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Kävlinge:

Vem ska titta en gång till?

Man ser ett mörkt fält på din länk, längst bak på dörren...antar att du syftar på den?
Helt klar nåt som speglas. Eftersom du fotoat skärmen där den är rund, förstoras också föremålet. Himlen ser det ju ut som.

Länk

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag kan inte tänka mig att det är himlen...

Freddeboy's historia verkar mer trovärdig. Det är ju bara att fota i fler vinklar så är ju den teorin helt borta. Du hade ju fler kort så lägg upp dom också!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kolla alla en gång till Länk

Det är himlen, Kolla in husen runt om

Var bilen parkerad vid gula hus, alt nån slags innergård vid fototilfället? Ja helt klart....

_______
/Chrille
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Det är himlen. Man ser ju klart och tydligt hus fasaderna runt om.

DANNE
Min bil: Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Va f*n! Gula hus!? Tittar vi på samma bild?!

Mysko men det har kanske med monitorn/ljusförhållanden att göra för jag ser varken hus/himmel eller färgen gul på bilden...

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Ok, för att reda ut begreppen blir jag tvungen ta till min andefattiga kunskap när det gäller foto.

Jag inbillar mig och tror, att blixten reagerar med klarlacken på ett sätt som gör att man kan se detaljer och slipmärken på ett annat sätt. Dessutom har den så kallade "himlen" flertalet 90-graders vinklar, låter otroligt osannolikt i mina öron.

Vad var det för väder den dagen? Var detta under mörka förhållanden kan jag omedelbart säga att det INTE är himlen!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Visst tusan ser det ut som himlen speglar sig! Det verkar vara taget på en innergård, med gula hus runtomkring. Att det finns 90-graders vinklar på himlen är ju inte så konstigt om det är en innergård.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Speglingen borde ju ligga på klarlacken i huvudsak men det verkar som om fläcken ligger under klarlacken.

Det är ju en lagning helt klart.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Nu har jag bollat fram och tillbaka med en expert på foto, vi är båda rörande överrens om följande:

OM det är så att himlen skulle spegla sig i lacken är det betydligt större chans att den gör det UTAN blixt än MED blixt, varför då? JO!

Därför att blixten tillför ett starkare ljus än 10000 lux (lux är enheten man mäter ljusstyrka i och talet 10000 är normen för "dagsljus"), därför kan man se himlen betydligt lättare när det inte faller utomstående ljus på bilen.

Slutsats är alltså: Det är INTE himlen/omgivningen som speglas, det kan vara en skada som är reparerad med en annan lacktyp än den som sitter på original.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag tror nog att blixten avslöjade ett område som av någon aneledning är spacklad, och därmed aningen högre än omgivande område. P g a detta refelkterades ljuset åt andra håll än vad omgicande område gör och ger upphov till denna missfärgning på fotot.
Haha!
Himlen? Men skärpning nu, va?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag tycker att det ser ut som att bilen står mellan gula höghus (möjligen en innergård) och att det är himlen som speglas.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.