|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Irriterad eller inte... för lugnt ska det inte vara på ett forum :) Frågan om egen etanolinblandning är högst relevant eftersom det finns så många missuppfattningar. Varje vecka får jag samtal från personer som ska eller har köpt någon typ av konverteringsutrustning. De har bestämt sig för en konvertering enbart på ekonomiska grunder och blir tämligen häpna när de får höra om de långsiktiga riskerna. Att tanka E85 i ett fordon som inte är avsett för det är dessutom i en gråzon rent juridiskt. Det är inte tillåtet men samtidigt inte straffbart. Jag antar att vi snart får reda på vad som händer med fordon som helt eller delvis gått på E85 felaktigt under en längre period. Förslagen som Vägverket ger i sitt förslag till etanolkonvertering av bensindrivna fordon är bra men kommer i praktiken bara att göra en konvertering lönsam för nya fordon. Ska leta fram en "well to wheel" livscykelanalys som jag har på jobbet och publicera den här. Det är skillnad på energiinnehållet från nettoråvaran som används vid framställningen av etanol relativt den energi som går åt att framställa själva etanolen från jordbruksprodukter. Kilroy: Formaldehyd menar jag förståss, ursäkta. En allergen som vi dessutom inte kan utesluta vara cancerframkallande vid långvarig exponering. Fast det senare säger man ju om aspartamet våra lightprodukter också iofs. //Mikee |
|
|
Lite irriterat här! Nå jag ska bara föra in min erfarenhet av E85! Kort är det enligt följande! Det tar några kortare körningar och några starter för motorn att fatta att den fått 50% E85! Efter det tar den ca ,75 i lugn landsvägskörning dvs inte fullt decilitrn mer än vid 98 oktan! Motorn går dessutom bättre! Vid mer blandad körning tror jag att jag avstår från E85 för besparingens skull men den verkar rensa tank och insprutning så det får bli en 50% var höst och vår i fortsättningen! |
|
|
har kört min turbokonverterade E28 med 745 motor 700 hårda mil på e85 hela sommaren utan att den exploderat, förstört några packningar eller något annat, har testat att lägga en o-ring från en spidare och en bit soppaslang i E85 en vecka innan jag gav mig på att köra på E85,inte fan va det något fel på den. motorn va nyrenoverad och lika fin oxh ren innuti när jag tog isär den för uppgradering nu i vinter. minus med E85 är att den drar mer men samtidig kunde jag köra med mycket högre laddtryck högre tänning och kallare avgastemp. och E85 på vintern är inga peoblem om man förvärmer den innan den når motorn. |
|
Vantage |
topbone Du har aldrig testat att starta den nu va utan Mv ?? Antar du menar Mv = Förvärmning ??? Läs detta innan du hyllar E85:an för mycket !! Länk Vantage |
|
Och???? Du har hittat en rapport som du hänvisar till men vad är syftet med hänvisningen? Att visa att E85 inte är fullt kompatibel med alla typer av material? Att E85 ger ett lägre eller inget behov av MTBE inblandning? Att metanol är mindre lämpligt än etanol som inblandning i befintlig motor? Vad vill du ha sagt? |
|
|
nej förvämning av bränslet inte då svårt att fixa om man e lite händig och då startar den jämt även vid 15minus... läst aoch vet fortfarande inte vad du vill bevisa?? inget nytt att metanol är mindre lämpligt än etanol. när man kör en mettis motor använder man pumpar som är byggda så att motordelen inte kommer i kontakt med metanolen kolla hydroscands listor det är fler matrial som tål Etanol än som tål Bensin och metanol... i en SAAB ecopower byter man en del packningar för att bilen skall hålla 20tusen mil på E85 allt annnat är samma i den. kolla saabs reservdelsprogram de flesta delar har samma art.nummer som bensinpump. bränsleslangar, dock är o-ringar till spridare och bränsleregulator annorlunda. |
|
Vantage |
Det jag vill ha sagt om man läser hela rapporten är att E85 bränslet är aggresivare mot lager/tätningsmaterial etc. Huruvida du topbone anger saab´s ecopower bil som ex betyder inte att alla äldre bilar är anpassade för E85 bränslet och det var detta jag ville påpeka. Men till alla Etanol bilar så är bytes-intervallet kortare än "vanliga" 95-bilar. Det var Motor-olje bytet jag avsåg ovan. Var själv väldigt positiv till e85 bränslet till en början, men efter egna studier böjer jag mej inför fakta som jag läst. alaska1: Till dej vill jag säga att LÄS hela rapporten innan du slänger ur dej saker och ting. Att kasta skit hjälper inte här, visst ska man testa och mitt inlägg avsåg bara till försiktighet men om du anser att jag är ute och cyklar så visst kör vidare då !! Vantage |
Vantage |
Bifogar ännu en länk för den intresserade. Länk Vantage |
Vantage |
Ännu en länk som beskriver konverteringen samt för/nackdelar. Länk Vantage |
|
Hupp! Var inte ute efter att slänga skit men rapporten är faktiskt positiv till E85 och alternativa bränslen dock med förbehåll för att olika material har olika egenskaper och att det inte i alla avseenden är fullt kompatibelt mellan metanol- etanol-, och bensindrift! Jag tror inte du läst mitt inlägg ordentligt! Jag skriver att jag testat men att jag kommit fram till att en tank vår och höst räcker för min del! Det verkar rensa motorn bra liksom tank och spridare vilket jag ser som positivt. Min frågeställning till dig var hur du tolkade rapporten för diskussionen rörde det miljömässiga perspektivet av E85 där du förordade att E95 inte var ett bra alternativ och sedan slängde du fram en rapport som var miljömässigt positiv men som lyfte fram kostnadsaspekten av flera alternativa bränslen pararellt eftersom de inte bedömdes vara fullt ut kompatibla med befintlig fordonspark. Där tappade du mig ....... Dina påpekanden om att packningar och metaller kan påverkas negativt delar jag och det får mig att avstå från att använda mig av E85 mer regelbundet! Jag är emellertid odelat positiv till att vi får fram alternativa bränslen och etanol fram tagen från restprodukten svartlut är kommersiellt och miljömässigt intressant! |
|
Vantage |
Då verkar det som vi talar samma språk:-)))) Som du säger började tråden med hur bilarna fungerar med E85 bränslet. Därefter så kom miljö-aspekten in och tog överhand. Däremot så påtalade vissa i tråden riskerna med att labba med detta bränslet i för stora mängder, därav de rapporter som jag länkat till. Tänker själv gör detsamma som du skrivit här ovan dvs att tanka i en skvätt för att rensa systemet emellanåt. Däremot att konstant köra på detta bränle är inte de äldre bilarna konstruerade för tyvärr. Vantage |
|
tänk dig en e85 som går på e85. då kan man spara stash. men om man har råd med en e85 så kanske inte pengar är det största problemet. å andra sidan kanske man inte får råd med en e85 om man inte snålar. pappa betalar...inte! |
|
Vantage |
Jäpp så är det. Vet inte vad skatten ligger på en Etanol-bil, men antar att även den är fördelaktig i jämnförelse. Snart är det vår så då "pytsar" jag i 20lit ( 30% ) varje tank i alla fall. Vantage |
|
För dom som riktigt är debatt sugna kan gå in på www.Etanol.nu där sitter dom verkliga experterna... har varit med och debatterat där i 3 år och jag känner mig fortfarande som en 25-öresmekaniker. Mvh Jimmy |
|
|
länkern till etanil.nu har redan varit nämnd 6 gåner i denna tråd... och känns lite onödigt att dar upp en tråd som är 5-6månader gammal om man inte har någon seriös frågeställning? ------------------------ www.BushBoys.se |
|
Paap Reeder |
... att debattera på etanol.nu är som att på 1:a advent i kyrkan försöka ta upp en tråd om att jesus nog inte fanns ... Tillför inget ... eller än mindre ändrar nått i gällande världsordning ... folk slår fortfarande ihjäl varandra trots att 10-gudsbud proklamerats i drygt 2000 år. MVH /// Paap R |
kilroy |
På etanolforumet finns det en rad medlemmar som har bra kunskaper när det gäller praktiska frågor angående etanolkonvertering. Däremot råder det till stor del rena kunskapsmörkret när det gäller de miljömässiga bitarna... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Vantage |
Finns bara en lösning på problemet då....kör Diesel.... Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.