AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.444

E85=Snålhet eller...?

Sida 4 av 6
kilroy
zTeve*

Varför läser du inte inläggen på tråden innan du blottlägger din okunskap...?

Jag menar...om du ger dig in i debatten så kan du åtminstone vara lite påläst...

Mvh kilroy
zT
39
zTeve
528i -85
orkar inte med den här typen av debatt längre...

Länk
Länk

sen orkar jag inte mer....tack hej
Paap Reeder
.... en papegoja dimper ner stendöd per tankning. Peter Erikssons SUV kostar 2 papegojor .... fast det vet han inte ty han tror att just hans etanol kommer från skånska sockerbetor.

MVH /// Paap R
Vantage
Hej!! Det var jag som startade denna tråd.
Tycker att vissa personer bör dämpa sin ilska eller vad det kan vara...
Meningen men denna tråd är att disskutera möjligheterna med Etanol i "vanliga" bilar.
Tycker att vissa inlägg är i viss mån "bakåtsträvande" i sina uttalanden.
Med ingen sak-kunskap alls i ämnet så har jag provat att köra min "bensin"-bil på Etanol med en viss framgång.
Resultatet av 1500 mil är ett bränsle-filter !!!
Körde på allt från 30% till 100% varav den sistnämda mixen inte är att rekommendera.
30-50% fungerar hyfsat i alla fall.
Om man ska uttala sej om okunskap i denna tråd så hamnar vi alla inom denna ram.
Ingen av oss som deltagit i denna tråd vet effekterna av Etanol som fordons-bränsle så hur kan vi sia om dess effekter utan att pröva oss fram !!
Att Etanolen är brandfarligare däremot håller jag helt och fullt med om.
Konsekvenserna av detta vet vi fortfarande inget om, eller har media skrivit något om detta med ???
Jag förspåkar varken Bensinen eller Etanolen, jag förespråkar däremot billigare drivmedel !!!!!
Om man släpper en bomb som Etanolen fri utan styrning och effekterna skulle vara så påtagligt farliga som vissa uttalat i denna tråd så skulle detta vara en skandal utan dess like Politiskt.
Media skulle ha "gosat" sej rejält vid det här laget.
Nää utan någon som helst kunskap ( kilroy) så tror jag att många vill krydda lite extra för att skatte-kronorna inte växer i den takt dom bör.

Vantage
kilroy
"Nää utan någon som helst kunskap ( kilroy) så tror jag att många vill krydda lite extra för att skatte-kronorna inte växer i den takt dom bör."

Så du menar att jag inte besitter några kunskaper angående etanol som fordonsbränsle...??

Du är en kul kille, Vantage...riktigt rolig...

Mvh kilroy
Paap Reeder
...Okey vintage.

Vi har fått ordning på Ikeas billiga utemöbler i jakaranda som kostade några km2 regnskog.
Clas Olsson är i hetluften med sitt barnarbete och miljöfrågorna.
Genom att samla in alla NiCd- batterier kommer kvicksilvergruvorna i 3:e världen att tjäna mindre och således sälja mer till andra mindre nogräknade vilket får det paradoxala resultatet till följd att varje gång du samlar in ett NiCd- batteri på återvinningen så ökar du på världens kvicksilverutsläpp.

Givetvis kommmer vi även med tiden att få håll på etanolens miljöpåverkan ... men idag är det som att stoppa huvudet i sanden och tro att man gör nått bra för miljön genom att tanka etanol..... jo kortsiktigt för den egna plånboken.
Den globala miljön är mer komplicerad än antalet skadliga miljöparticklar utanför Peter Eriksson fönster i regeringskansliet.
Det kostar på för papegojorna att hålla rent där!

MVH /// Paap R
Vantage
Kilroy...
Det jag syftade med Paratesen Kilroy var ditt tidigare inlägg mot "zTeve" där du påstod att citat: "om du ger dig in i debatten så kan du åtminstone vara lite påläst..." slut citat.
Jag är inte påläst ( läs Vantage ) så jag har bara ett intresse när det gäller E85 och det är rent Ekonomiskt och det var så denna tråd började.
Om du tycker att jag kallat dej för "okunning" så har du tolkat detta fel, men med ditt temprament så förstår jag att du rusar iväg i dessa frågor/svar.
Beträffande kunskap om E85 så vore det kul att veta dina kunskaper.
Det låter som du vore proffs inom detta område.

Vantage
Vantage
Paap Reeder..
Så du föreslår Bensin så länge det räcker då ???
Sen då, duger det med E85 när soppan tagit slut eller håller du fortfarande fast vid din Papegoj-teori då ???
Idag rullar det bilar som är 15 år och äldre på vägarna för alla har inte råd att byta bil hela tiden.
Se själv..
Jag har en 94:a & en 98:a, du själv ser jag har en 91:a som säker strypt en och annan Papegoja i sina dar.
Om vi nu skall hård-dra allt till sin spets som denna tråd verkar vara på väg mot så kanske ditt val av bil inte framhäver ditt miljö-tänkade så bra.
Lite Dubbel-Moral ala Peter Eriksson där tycker jag.
Däremot så tipsade min far mej att Vi Bilägare haft ett reportage om just E85:ans verkningar på vanliga bilar.
Vet ej vilket nummer det var men det tar ni säker reda på.
Det fanns både för och nackdelar med detta, men inget uttalande resultat.
Under tiden kan du läsa detta Länk

Vantage
kilroy
Vantage*

Jag har faktiskt inget speciellt hett temperament, trots att jag har en italiensk far...Jag lärde mig dessutom på högskolan av en mycket kompetent föreläsare i argumentationsteknik att den som först blir förbannad i en diskussion också sannolikt är den som också förlorar debatten...

Jag påstår fortfarande att man bör vara hyfsat påläst innan man ger sig in i en sakdiskussion.

Jag har aldrig utgett mig för att vara någon expert på dom vardagliga och praktiska bestyren när det gäller att köra en okonverterad bil på E85 eller någon annan blandning av bensin och etanol. Det är inte heller dom praktiska frågorna som mina inlägg handlar om.

Som svar på din fråga:

Jag arbetar som egen företagare till 75 % med EU-lagstiftningen när det gäller kemi, miljö och arbetsmiljö överfört till svenska förhållanden vilket också innefattar internationell miljörätt/miljölagstiftning/kemikalielagstiftning. Det betyder att jag har i princip obegränsad tillgång till både officiella och hemliga (läs inofficiella) EU-dokument/rapporter/utredningar inom dessa ämnesområden. Jag har även tillgång till en hel del material från svenska myndigheter, bl a en del forskarrapporter som annars inte är så lätta att få tag i för den oinvigde.

Resterande 25 % använder jag till att på uppdrag från bl a statliga och kommunala svenska myndigheter, privata företag och organisationer mm mm skriva utredningar, författa rapporter och ta fram underlag i frågor som rör miljö, kemi och arbetsmiljö.

Det gör mig inte till någon expert specifikt på E85-frågor men jag tror mig ha ett rätt bra underlag för mina inlägg, åtminstone i dessa frågor.

Mvh kilroy

Vantage
KilRoy..
Om du nu har tiilgång till sk hemliga ( inofficiella ) rapporter så kan du inte heller begära att vi "dödliga" skall vara MER PÅLÄSTA innan vi tar till orda !!
Tänkvärt eller ??
Att du sedan stoltserar med högskole utbildning som merit är väl inte fel, nädå men det finns fler som har högsskole utbildning på detta forum.
När det gäller att den som först blir förbannad så överlåter jag detta till de övriga på detta forum att avgöra...
Att du jobbar med lagstiftning av dessa kemikalier avgör din sakkunskap kan jag hålla med om,ungefär lika mycket som en bilmekanikers sakkunskap,ty vi disskuterar bilar här och inte lagstiftningar.
Nu försöker jag inte att provocera dej utan som sagt bara söka fakta som början av denna tråd visar.
Det jag däremot avskyr är att på ett bra forum som detta slå ner på andras inlägg ( Idiot förklara ) när man disskuterar en sak fråga.
En Företagsledare sa till mej inför en föreläsning av produktions-teknik att..
Vi har alla 2 armar och 2 ben.
Det han menade är att till syven och sist är vi alla lika värda !!!
Tänk på detta...
Mvh: Vantage

Vantage
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vantage:

Mycket bra tråd och mycket bra initiativ, synd att den spårar ur lite på slutet.

Du skrev ett par saker som fick mig att börja fundera. Observera att jag är ganska ny på detta med Etanol/E85 även om jag har försökt läsa på.

Jag har lite frågor till dig som jag hoppas att du kan besvara.

1. Du skrev tidigare något om att ställa upp bränsletrycket. Är detta något som du gör manuellt eller är det något som bilens elektronik gör automatiskt? Om trucket ställs manuellt, hur gör man

2. Varför ställa upp trycket? Vad händer om man inte ställer upp trycket?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Vantage
Hej Mugge.
Jag är lika novis som dej och det enda jag vet är att det finns konverteringssatser att köpa där du monterar en "tryckregulator" på retur-ledningen från motor`n till tanken.
Trycket skall ökas tror jag enl någon kunnig här på forumet till 4,5kg mot nuvarande 2-2,5 kg.
Varför ??
Jo så att motorn kan få mer bränsle och på så vis fungera med Etanol-bränslet.
Problemet med Etanol är att den har 1 syre atom så elektroniken stryper luft tillförseln via lambda sonden och på så vis ger motorn mer bränsle(fetare blandning).
Tyvärr räcker inte detta när du skall köra på 100% E85 utan då måste en konvertering till för att ge motorn den rätta mängden.
På www.etanol.nu så har du alla uppgifter angående konverterings satser.
Lycka till...

Vantage
kilroy
Skrivet av Vantage:

"Beträffande kunskap om E85 så vore det kul att veta dina kunskaper.
Det låter som du vore proffs inom detta område."

Skrivet av Vantage:

"Att du sedan stoltserar med högskole utbildning som merit är väl inte fel, nädå men det finns fler som har högsskole utbildning på detta forum."

Jag har aldrig kommenterat varken andras eller min egen yrkeskompetens på detta forum, allraminst min egen.

Grejen är att du enligt citat ovan undrade över mina kunskaper...och jag svarade!

Om någon berättar på forumet hur en M20B20 är uppbyggd...frågar du honom vilken verkstadsteknisk utbildning han har? Om du frågar honom och han svarar...tycker du då att han "stoltserar" genom att berätta det...?

Om Hasso, som besitter en enorm kunskap om BMW och förmodligen har massor av källor att ösa ur, berättar något så är det väl mig veterligt ingen som begär att alla andra skall besitta samma kunskap...??

Här på forumet finns det massor med medlemmar med nyttiga kunskaper inom olika ämnesområden. Jag tycker det är utmärkt att få ta del av dessa kunskaper oavsett om det handlar om bilar, biltillbehör, motorer, elektronik, trafikjuridik, BMW-historia...you name it...

Försök inte att få detta att handla om akademisk utbildning kontra annan utbildning...efter att ha dagligen ha vistats i min fars bilverkstad från 3-årsåldern tills jag blev vuxen så har jag lärt mig att mer uppskatta yrkeskunniga människor än människor med akademisk utbildning. Så det billiga tricket gick inte...

Med den bristfälliga argumentationstekniken du använder så kommer du att få det tufft om du deltar i samma trådar som jag...

Mvh kilroy

Paap Reeder
.... ingen papegoja har ännu strukit med pga att jag kör min V12:a och kommer inte heller att göra det.
Litet koldioxid har det blivit och bidrar det till att det blir varmare i Svealand ... är det bara att tacka och ta emot ..... men ännu är inte ens det bevisat med kurant forskning.
Att bensinen sedan kommer att ta slut är allom givet ... men dess miljöpåverkan kommer att vara avsevärt mindre - globalt sett - än att elda upp regnskog för att odla sockerrör på till etanolen!!

Jag vänder mig bara mot dessa miljötokar - typ min granne som tjatar om batterier hit och dit och att sedan kvicksilverutsläppen ökat de senaste 5 åren ... just som en följd av vårt batterisamlande struntar hon i ... inte relaevant i sammanhanget säger hon. Huvudsaken att vi inte skitar ner för näste generation??!!
...vaddå kika i naveln!

MVH /// Paap R
Vantage
Kilroy..
Vet inte vart du vill komma i denna tråd men som du själv skrev tidigare...

"Jag har faktiskt inget speciellt hett temperament, trots att jag har en italiensk far...Jag lärde mig dessutom på högskolan av en mycket kompetent föreläsare i argumentationsteknik att den som först blir förbannad i en diskussion också sannolikt är den som också förlorar debatten..."

Detta med högskola var det DU som startade.
Billig Argumentations Teknik kan man också kalla...

"zTeve*

Varför läser du inte inläggen på tråden innan du blottlägger din okunskap...?

Jag menar...om du ger dig in i debatten så kan du åtminstone vara lite påläst..."

Jag tycker fortfarande att dina inlägg genomsyras av påhopp.
Jag betvivlar inte dina kunskaper inom kemikalie området.
Denna tråd startade som en vägledning till de som funderat kring detta med E85 i vanliga bilar eftersom Bensinen rakade i höjden och fortfarande stiger i pris.
Det "zTeve" ville framföra var att man tänker etablera Etanol tillverkning i sverige och själv producera detta bränsle för framtiden, så nog finns det potential i detta bränsle allt.
Och innan alla har bytt till årsmodell -05 eller nyare så kommer nog konverteringar att ske på mer eller mindre konventionella sätt oavsett vad Du tycker här och nu.
Om det sedan kan gynna den tredje världen ( om Du nu tagit dej tid att läsa zTeve`s länkar ) är det väl ett plus eller hur.
Som kuriosa kan nämnas att den produktion som man kalkylerar med i dessa svenska anläggningar räcker till 80 000 personbilar om man räknar med 1,5 lit/mil samt 1500 mil/år.
Om vi sedan ser till det arv vi kommer att ge våra barn barnbarn så är väl tanken med E85 rätt bra i alla fall.
Jag har själv provat att köra med detta bränsle i min bil, har Du provat ännu eller debatterar du bara utan denna erfarenhet ( bortsett från det du håller på med rent yrkesmässigt ) ??
Om vi skall få ett vettigt slut på denna tråd så tycker jag att du bör sluta med dina påhopp och läsa vad de andra menar innan du "kokar" över.

Vantage
Vantage
Paap Reeder...
Du säger att det skövlas regnskogar och om så är fallet så är det fel, men om du läser länkarna som "zTeve" bifogade innan han ansåg att denna tråd spårat ur så ser du att man vill importera sockerbetor från afrika och på ett ställe där det inte finns regnskogar så jag vet inte om det behöver skövlas regnskog för att framställa Etanol.
Nog anser du väl att Bensinen är ett föråldrat bränsle snart både pga miljöskäl samt teknik och tillgång.
Men som jag sagt tidigare att jag INTE förspråkar vare sej det ena eller det andra utan detta handlar om Ekonomi och förhoppningsvis miljö-skäl.
Att sedan din bil inte funkar med Etanol förstår jag.
Jag svarade dej tidigare angående detta då jag skrev att min E-36:a funkade bra med 30% skapligt med 50% men inte något vidare med 100% inblandning då den blev trögstartad vid +7-8 grader redan.
Att veva igång 12 burkar på detta bränsle inte funkar är jag inte ett dugg rålös över.
Att konvertera din 750 till detta bränsle skulle bli åt he....te för dyrt fattar jag också.
Men bara för att det inte funkar med din bil så behöver det inte betyda att allt är fel eller.
Varför inte göra det bästa av situationen för att sedan avgöra om det är fel eller rätt ???

Vantage
zT
39
zTeve
528i -85
Jag hittade lite mer orka någonstans...

Vantage: tur att iaf nån förstår vad jag ville påpeka...

Paap Reeder: Skulle inte koldioxiden bidra till växthus effekten?! Det kan jag nog säga att man är rätt så säkra på....men det är klart inget är ju 100% säkert för rätt var det är så sitter det en gubbe med en termostat någonstans som han fipplar lite med bara för att jävlas....men det är ju ganska otroligt om det skulle vara så...lika otroligt som att koldioxid inte skulle bidra till växthuseffekten faktiskt...

Och menar du på fullt allvar att det bara är att tacka och ta emot...(jag antar dock att du inte gör det)
Faktum är att den höjda medeltemperauren medför att polisarna smällter, vi få fler naturkatastrofer och att ofantligt stora frysta träskmarker fylda med metangas smällter och släpper ut en hel massa onyttig gas... Länk
men får man det lite varmare så är det ju värt de!!?

Och med alla dessa parametrar står jag nog fortfarade fast vid att etanolen är bättre än fossila bränslen och kommer bara att bli bättre...

Sen tillhör även jag som Vantage till den grupp som konverterar förs och främst för att hoppas komma undan lite billigare...men jag gör det även mycket för att det är en kul grej att testa, och man ska ju även kunna få ut lite mer ös ur motorn om man gör det korrekt...

nu blev det väl en del komentarer som kan uppfattas lite som personangrepp...eller försök till förlöjligande...detta ber jag så mycket om ursäkt för om ni tar det så, men jag kunde helt enkelt inte formulera det på annas sätt
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som jag sagt innan.

-Oavsett vad ni tycker om etanol så är bensinen snart slut i alla fall och då finns inget annat att köra på. Vätgas, osv är ju fortfarande bara på laboratorie nivå.

-Vi betalar ut enorma summor till sveriges bönder för att det skall hålla 100.000 tals hektar i träda och inte odla på dem för att maten skall bli dyrare i affärerna genom minskat jordbruksöverskott. Stoppa de bidragen idag och börja odla för etanol istället för att hugga regnskogar i Brasilen.
Jag tror (och hoppas) inte att t.ex vätgasdrift är på labnivå, testbilar körs väl lite här och där, sen rätt länge faktiskt. Även LPG-drift är vanligt, i Polen t.ex. Hybridbilar med liten förbränningsmotor som hela tiden går på gynnsamt varvtal med minimala utsläpp och genererar elström till batterier för att dryga ut driftstiden och rena elbilar med t.ex bränsleceller är på G. Intressanta nya batteriteknologier är också på väg. Och nej Paap, du får hälsa grannen att kvicksilver från batterier inte längre är problemet. NiCd-celler har aldrig innehållit kvicksilver, däremot kadmium som är en oönskad tungmetall om den kommer ut i naturen. Kvicksilver har varit förbjudet länge i vanliga batterier.

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Lite synd att stämningen i tråden rasade lite så här på slutänden. Jag tycker det var ett bra initiativ av Vantage att köra igång denna tråden. Många funderingar har belysts på både plus och minus sidan när det gäller att köra med etanol i äldre bilar. Jag har aldrig uppfattat det som att någon egentligen varit så kategoriskt negativ till etanol. Däremot är det ju viktigt om vi ska värna om vår miljö att etanolen också tillverkas på ett effektivt och miljömässigt hållbart sätt. Tyvärr kan man nog ifrågasätta detta idag, men det utesluter ju inte att etanolen kan tillverkas på ett bättre sätt i framtiden i t.ex. de svenska anläggningar som nu planeras. Sen kanske det blir svårt för etanolbränslet att helt ersätta bensinen med tanke på hur stora arealer som då skulle behöva odlas. Så visst, blir det troligtvis väte, batterier och bränsleceller i framtiden.

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.