|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Kör på 50/50 nu, inga problem efter ca halv tank.. tar ca 15% mer dricka bara. (provade 30% etanol en tank innan utan problem). målet är att nå 100% etanol... | |
|
Ni kan tycka vad ni vill om etanol. Snart måste vi köra på den vare sig vi vill eller ej. -Inga nya större oljefyndigheter har hittats globalt de senaste 30 åren. -För varje nytt funnet fat olja hinner vi förbruka 2 fat. -Oljan tar slut med tiden, men redan långt innan den tar slut kommer priset att skena pga av spekulation/hysteri Inga alternativ syns på horisonten annat än etanol som ersättare i vanliga förbränningsmotorer. |
|
|
Precis min åsikt. Allt detta stridande för och emot börjar bli ganska tröttande. Antagligen kommer framtidens drivmedel bestå av inte bara etanol, utan fler alternativ än vad vi har idag. Vad jag tror iallafall. Björn J |
|
| Hova: Du vet nog bäst. Kan ju upplysa om att jag jobbar med detta. | |
|
Ok nu verkar det snart vara fritt fram att konvertera gamla bilar till E85. Länk Svekke |
|
|
"Hova: Du vet nog bäst. Kan ju upplysa om att jag jobbar med detta." Carnal. Kan du precisera dig lite vad du menar. Björn J. |
|
|
Du skriver ju att det inte är några problem. Det är det. Texvis är det så att de mest "korrosiva" blandningen är 22% etanol. Alltså det som folk vanligast kör på, blandar i ca 1/5 etanol. Det förstör mängder av plast gummi material som inte tål etanol. Det är bara en tidsfråga innan en bränsleslang spricker, en packnig inte tätar osv. Det i sig borde ju räcka för att man inte skall göra det. Vidare kan bränsleledningar sluta vara ledande vilket medför olika potentialer mellan tex motor och bränsletank. Alla vet vad en liten gnista kan innebära som då kan uppkomma... Om man nu tvunget skall blanda i etanol (vilket jag avråder ifrån) skall man åtminstone inte ha 20% blandning. |
|
|
Skriver bara vad erfarenheterna om detta säger. Det förekommer en stor skräckpropaganda mot etanol som drivmedel. Det mesta om detta är bara skitsnack. Menar nu inte vad du skriver om slangar och packningar. Det får väl tiden utvisa. Även om man har ett visst jobb så kan man ha fel. Jag jobbar som eltekniker och jag har fel ibland om vissa saker. Jag lär mig nytt hela tiden även efter 15 år i yrket. Även nya rön blir gamla. "En expert är en person som har gjort alla misstag man kan göra inom sitt område";) Vänliga hälsningar Björn J. |
|
| Att bränsleledningar skulle sluta vara ledande kan väl knappast vara ett problem?? dom har väl inget med det elektirska på bilen att göra!! och är väl kopplade direkt till jord ändå så!! förstår inte vad du menar me det....förklara tack... | |
kilroy |
Skrivet av Hova: "Skriver bara vad erfarenheterna om detta säger. Det förekommer en stor skräckpropaganda mot etanol som drivmedel. Det mesta om detta är bara skitsnack." Vad är det som är "skitsnack"...? Mvh kilroy |
|
Ojoj. Och jag som skrev att jag var trött på detta stridande ;) Jag menar att det som sägs och skrivs i media är många gånger ogrundat eller överdrivet. När källorna efterfrågas så visar det sig ofta att det är hörsägen eller en hopblandning med metanol etc. etc. Många gånger så får man inget svar alls från journalisten när man mailar hon/honom. Denna lilla debatt hör egentligen hemma på etanol.nu då de flesta här verkar vara emot etanol. Själv så är jag inte emot bensin, men jag anser att i dagens läge så är etanol det enda bra alternativet till bensin i en ottomotor. Om det sen inte är bra mot vissa material så byter man ut dessa. Te.x bränsleslangar som är heta just nu, är ju inte så svåra att byta ut själv, om det behövs. Björn J. |
|
kilroy |
Hova* Du har aldrig nångång tänkt tanken att en hel del som skrivs på etanol.nu faktiskt är både ogrundat, hörsägen...och många gånger dessutom helt felaktigt...? Mvh kilroy |
|
Blev lite nyfiken på hur konduktiviteten i mackens gummislang skulle försämras av etanol? Det är ju bara ytan på insidan som kommer i kontakt med bränslet, sen är det rätt mycket tjockt gummi kvar eller? Även resonemanget med potential mellan motor och tank verkar lite skumt, de flesta tankar är ju av plast, liksom många bränsleledningar. Hydroscand har en rätt informativ sida, man får nog säga att de är proffs på gummislangar osv. De listar upp ämnen som ev. kan angripa vissa gummisorter, där verkar bensin vara betydligt värre än sprit. FP |
|
|
Har inte varit inne på deras sida. Det som nämns white spirit är ett grymt problem. Det är det man skall titta på. Som kuriosa kan jag nämna att Alfa-Laval hade otroliga problem att göra en mjölkmaskin till bönderna... Varför, jo för att det finns så få plaster som tål mjölksyra!!! Vad gäller potential skillnader... Vi börjar basic. Varför slår blixten ner ibland... Potentialskillnader. Allt här i världen "vill" bli stabilt. Det är därför srpängämnen "vill" explodera. Blixtanalogin kan användas för att beskriva fenomenet i bil. Om slangarna slutar leda mellan motor och soppatank kommer potentialskillnad uppstå vilket kan medföra gnistbildning. Sedan att tanekn är i plast blir ju snarare ett problem eftersom det finns massa plaster som kan bli elektriskt laddade men de har dålig ledningsförmåga. Alltså är det inte så självklart jordade som du skriver. Det hade varit bättre med en hederlig plåttank. Vidare ger strömning upphov till elektriska fält. På samma sätt som den magiska gubben från Vattenfall kan hitta vattenledningar. (strömning ger elerktriskt fält vilket ger magnet fält om än svagt vilket man hittar med två böjda svetstrådar plus lite känsla) Känns bra att ha slagit ihjäl ett gäng myter /Mythbuster |
|
|
Kilroy skrev: "Du har aldrig nångång tänkt tanken att en hel del som skrivs på etanol.nu faktiskt är både ogrundat, hörsägen...och många gånger dessutom helt felaktigt...?" Jodå. Jag vet att man ska ta en hel del av det som skrivs där med en nypa salt. Själv har jag ännu inga problem med att köra på etanol. Med risk att bli tjatig så säger jag, att om det blir problem så får tiden utvisa det. Mvh Björn J |
|
|
White Spirit är en petroleumprodukt, fotogen eller varnolen är andra benämningar. Mjölksyra är en organisk syra som förekommer i t.ex filmjölk och även bildas i musklerna vid ansträngning, men har inte direkt med vanlig mjölk att göra. Om de orsakar problem med plast eller gummi kan jag inte svara på. Jag tror och hoppas att biltillverkare och andra som sysslar med bränslesystem vet vad dom gör när de väljer t.ex plastmaterial. Det finns ju även halvledande plaster liksom gummi osv, frågan var ju om ämnena slutar leda pga etanolen. Både sprit och bensindunkar görs ju av plast, inte bra.. Potentialskillnader vid strömmande vätskor osv, OK. Olyckor har hänt när man låter bensin strömma fritt i luften ner i kärl osv. Därifrån till slagrutegubbar är det en bit, de sistnämnda har på kända platser inte kunnat rekonstruera sina kunskaper, förblir en skröna för mig iaf. FP |
|
|
Folke: Det något kortfattade utlägget jag gjorde ovan utelämnar ju en del utan tvivel... Det som du skriver som är intressant är att att biltillverkare borde veta vad de skall välja för material. De gör de. Men när man valde material för bensinslangar förutsåg man inte att konsumenterna skulle börja tanka etanol. Slangar gjorda för bensin förlorar sin konduktivitet med etanol. Att bensindunkar gjörs i plast spelar ju inte så stor roll eftersom det är svårt att få en potentialskillnad eftersom du jordar den i och med att du måste hålla i den för att kunna använda den. Kan inte riktigt förstå att denna diskussion överhuvudtaget existerar. I ett nyare nummer av Auto motor sport eller dylik tidning står deet klart och tydligt att man inte skall ha etanol i bilar avsedda för bensin. Det är inte baserat på hörsägen... |
|
kilroy |
"Kan inte riktigt förstå att denna diskussion överhuvudtaget existerar. I ett nyare nummer av Auto motor sport eller dylik tidning står deet klart och tydligt att man inte skall ha etanol i bilar avsedda för bensin. Det är inte baserat på hörsägen..." Den här diskussionen har enligt min uppfattning uppstått huvudsakligen av 2 anledningar. - Det finns ett klart ekonomiskt incitament för många bilister att gå över till etanol - Det finns ett lika klart ekonomiskt incitament för en del intressenter för att tillverka etanol Det är uppenbart att många som tankar etanol inte bryr sig nämnvärt om de EVENTUELLA riskerna med etanol. Huvudsaken är att man tankar billigare. Jag har aldrig påstått att etanol är ett dåligt bilbränsle. Min uppfattning är dock att riskerna inte är tillräckligt utredda med tanke på underhåll, materialfrågor och inte minst de eventuella förändrade smörjningsbetingelserna som uppstår vid etanoldrift. De producerande etanolföretagen har inget ansvar för effekterna vid etanoldrift, speciellt inte när det gäller bilister som tankar olagligt dvs utan att bilen är typad för etanoldrift. Etanolindustrins kanske främsta argument FÖR etanoldrift enligt det koncept som finns idag är miljövänligheten. Det argumentet är en myt vilket de flesta som följt etanoldebatten här på forumet nog insett. Detta faktum nämner inte etanolindistrin på sina hemsidor... I slutändan struntar nog de flesta etanoltankande bilister även i detta eftersom det trots allt blir billigare... Mvh kilroy |
|
Men det är väl bra att skövla regnskog eller... Bara det inte görs på min bakgård. Annars kan man ju köpa en Lexus SUV som miljöbil OCH tanka den med etanol. Eller för att sänka kostnaden ordentligt sälja bilen och köpa en Micra. Eller skaffa ett svartjobb så man har råd med bensin eller... "Snålheten kommer hursomhelst bedra visheten" |
|
| Jaja....vi fattar etanolen framställs på ej miljövänliga sätt....men bensin då va fan...den är ju flergånger med miljöfarlig!!!!!!!!!! att man kan vara skeptiks till hurvida den förstör bilarna elelr kan explodare lätt och sånt kan jag fatta varför man är emot....men när det gäller miljön varför är man emot entanol pga det???!!! det kan inte finnas ens i närheten av en chans att etanolen skulle vara mer miljöfarligt än bensin!!!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.