|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Hade du tankat bara E85 direkt utan att smyga upp inblandningen? Det och kanske lite andra åtgärder så går nog din V12:a på E85 också. www.etanol.nu Hälsningar Björn J Hova |
|
Vantage |
Nu är det dags... Första felet efter ett tags körning på e85. Bilen rycker mellan 1200-2000 rpm ( 30-60km/h ). Rycker kanske är fel uttryckt, det är mer ett "små-juckande". Irriterat som f-n. Har "bläddrat" i forumet och det finns skrivet om lambdan och katalysatorn i dessa fall. Någon annan som känt av dessa förändringar efter att ha testat e85 ?? Vantage |
|
Mitt tips: Bränslefiltret! Det beckar ofta igen i början då man kört med E85 ett tag. På min gamla 325:a var det så. Rycken borde upphöra då bränslet kommer fram ordentligt. Svekke |
|
Vantage |
Tack för tipset. Ska testa omgående. (Världens bästa forum det här). Vantage |
Vantage |
Nu har jag bytt filtret och f-n....det blev en helt ny bil :-)))) Ryckningarna är borta och bilen går kalas.... Tack Svekke för ditt tips !!!! Vantage |
Paap Reeder |
... således E85 är totalsunkigt! MVH /// Paap R |
Vantage |
Jäpp !! Din 750 behöver "Kraftfoder" som alla Fullblod och inte "Nutrilett". En liten skvätt ( typ 10-15 liter ) nå`n gång ibland däremot gör faktiskt susen dock. Fungerade bättre än STP-Injection Cleaner. Nu går bilen som ett skållat troll när filtret blev utbytt. Den går jämnare än innan jag började köra på E85. Som jag skrev tidigare i inlägget så ville bilen "sura ihop" när den stått stilla i garaget ett tag ( typ 5-7 dagar ). Detta är ett minne blott för nu gnuggar den igång direkt utan problem. Men att köra hela tiden på E85 tror jag skapar mer problem med tiden än nytta ( tänker på plånboken även där ). Jag läste att bränsle-trycket skall upp i 4,5-4,7 kg om en konvertering skall fungera. Detta medför enorma påfrestningar på bränsle-systemet som sådant. Jag tror att trycket original är på ca2-2,5 kg ( rätta mej om jag har fel ). Men detta tror jag är de "primära" effekterna bara. Sekundärt lär kolvar;kat,lambdan,topp etc ta stryk av detta bränsle. Nää det blir te att gråta en skvätt varje takning istället för att "bryta ihop" vid ett senare tillfälle. Vantage |
|
2.5 och 3 kg är normalt bränsletryck för 320 och 325. Det där med att toppen och kolvar skulle ta stryk misstänker jag är en skröna. Jag kollade mina tändstift på gamla 325:an som gick på 100% E85 och 4.5 kg bränsletryck. De såg mycket fina ut efter 100-tals mil med E85. Däremot finns det många andra tekniska funderingar som vi diskuterat i denna tråd som känns tveksamt för mig iaf. Framförallt är jag fundersam på hur en gammal sliten bränslepump reagerar på övergången från 3 kg till 4.5 kg bränsletryck. På 325:an gick pumpen iofs aldrig sönder. Däremot om man har en nyare bil och alltså fräsch bränslepump och bra slangar så borde det nog funka bra. Fast då står förstås en del pengar på spel.. Svekke |
|
Paap Reeder |
... 3,0 kg -- > 4,5 kg är väl en 30%-ig höjning av bränsleförbrukningen?? ... varför ställa om trycket när du enklare kan göra det med gaspedalen ... genom att trycka 30% mer på den i stället?? Var i består vinsten då med E 85 ? Dock blev det som ni säger .... att stiften såg helt nya ut efter knappa 40 mil (det var vad jag fick ut av dessa 102 liter E 85). Nåväl ... nu har ni nyare motorer och det går säkert bättre. Vet att en pigg arbetskamrat har köpt sig en Ford Focus som kan köras på både 95 och E 85. Hon kör ändå mest på 95 ty hon tycker att den smårycker och blir seg som en gammal gubbe på dansgolvet med E85...... trots att Ford servat den ... jag vet inte hur många gånger. "Dom går så på E 85" .... var det senaste jag hörde som kommentar som Ford lämnat henne. MVH /// Paap R |
|
Paap: Nej tyvärr är det inte så enkelt att det räcker att gasa mer. Man måste oftast hjälpa bilens styrprogram att uppnå korrekt bränsle/luft förhållande för E85. Det kan man göra bäst genom att använda större spridare (lite jobbigt och ibland dyrt). Men som sagt, enklare är det att montera dit en extra ställbar bränsletrycksregulator (t.ex. Malpassi) på returledningen och på så sätt öka trycket så att motorn kan få den fetare korrekta bränsle/luft blandningen. Svekke |
|
|
Mycket negativt om etanol var det här... först angående etanol tillverkningen...att dom i brasilien skövliar rengskog för tillverkningen kan jag hålla med om inte är bra....men den skövlas ju ändå så va fan...hehe... och det där med att 1,5kw går åt till att produsera 1kw etanol skulle göra det ej miljövänligt....den energin som går åt till att produsera etanolen går ju att få fram på möjlövänligt sätt...tex vatten och vindkraft... Och själv bor man ju i Övik och man kan ju iaf tro att etanolen där borde kommar från orten...men vad vet man...så jag slipper ju det där med regnskogen... På det hela taget så tycker jag iaf att etnaolen borde vara bra mycket mer vänligt mot miljön än bensin...men jag kansek har en sne världsuppfattning...vad vet jag.. Angående prestanda...det där med att man ska vara tvungen att höja kompresionen föra att bilen ska gå bra är fel...bara genom ökad bränsle tillförsel (på valfritt sätt) på tidigareställd tändning går dom flesta bilar bättre än med bensin, undantag finns...tydligen. Höjer du kompet därimot blir det samma effekt som att gör det med bensin i tanken...du får högre effekt/verkningsgrad, skillnaden med etanol är att du kan höja kompet bra mycket mer är mer bensin (e85 har 104 i oktan tror jag, inte säker) dock tar det ju på motorns delar mer, tex stakar... Jag har själv inte några erfarenheter själv av etanol (inte av den 85%iga sorten iaf) men jag återkommer när jag fått min justerbara BTR och installerat och testat den på 528an... sen rekomenderar jag er att gå in på www.etanol.nu och forumet där....där finns det (nästan) hur mycket info som helst om etanol, och kunnigt folk som kan svara på era frågor med mer kunskaplig grund... |
|
|
E85 kommer för eller senare, ni som tankar bilar ej avsedda för dessa, få era bilar att packa ihop. Titta i en materialdata bok och kolla gummikvaliter som tål etanol och hur mycket dyrare de är. Således har eran bil billiga slangar som inte tål E85. Det roligaste av altt är att läsa ann ni blandar andra koncetrationer. Det absolut i särklass mest allvarliga blandningen för gummi artiklar i bilen är E22 (alltså 22% etanol) och kring där. Vidare föreligger exploisionsrisk på bensinstationen då vanligt gummi tappar sin konduktivitet med E85. Kort sagt: Det är skadligt för bilen! Det kan bli farligt för dig! |
|
|
Det är nog bara du som tror detta isåfall. All erfarenhet om detta med materialtålighet är helt tvärtemot vad du skriver. Det brukar vara en förväxling mellan etanol och metanol, som är mycket mer aggressivt än etanol. Bensin är mer skadligt för gummit i slangarna till exempel. Fast de tål detta länge. Vänlig hälsning Björn J Hova |
|
|
Sedan angående energiförbrukningen för att framställa etanol. Hur mycket energi går åt att framställa bensin? En fråga som ofta glöms av. Björn J Hova |
|
kilroy |
Hova* Läs hela tråden så behöver du inte ställa några onödiga frågor... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
Paap Reeder |
... färska siffror: körde soppatorsk i V12:an .. alldeles vid avfarten till Bålsta.... rullade in mot shell ...men hann inte tanka först reserv och sedan vanlig soppa. Hade E85 i reserven sedan tidiagre experiment med HC- laborationer inför bilprovningen. På rakorna efter Ekolsund gick den 3 ggr klockrent till 250 kmh- spärren. (... men tyvärr soppatorsk ..) Med E85 gjorde den inte en km över 210 ... och segt var det. .... dessutom trillade minst 2 papegojor ner stendöda i regnskogen ...boink, boink. MVH /// Paap R |
|
Personligen tror jag det är lite av "nyhetens behag" att köra på etanol. Precis som när dom nya importreglerna kom och folk skulle åka till Tyskland och handla "billiga" bilar. Som kanske inte alltid blev så billiga i slutändan... Eller när folk började handla tysk fulöl, som man egentligen inte tyckte om, bara för att spara några kronor. Iofs är väl etanol ingen direkt nyhet eftersom det funnits ett bra tag, men alla har ju kanske inte vetat om det så länge. Således är det heller ingen nyhet att det går åt mycket mer energi i tillverkningen än vad man har nytta av. Tänk på att etanolen är skattefri än så länge. Vad händer när man lägger en massa miljöskatter och likande på det nuvarande priset?? |
|
|
Visst är etanol nyhetens behag i kombination med det höga bensinpriset naturligtvis. Tankade i 25% etanol för en vecka sen. Och nu efter 30 mil så står det enl. färddatorn att den dragit 1,07 l/mil. I normala fall brukar det stå 0,95 l/mil. Har kört precis som vanligt. Så det räcker för mig. Återgår till bensin nästa tank! :) |
|
|
att det går åt mer energi än som används är väl ganska självklart??! men att det skulle gå åt så förbannat mycket mer för framställningen av etanol jämfört mer bensin ställer jag mig väldigt frågande till...råoljan ska ju också "desileras" och jag gissar att det behövs mer är 74-75 grader för att urvinna bensinen ur oljan...men jag kan ha fel, någon som vet? Sen angående "nyhetens behag" så kan väl det var fallet för vissa och det är möjlig och snart nödvändigt att man kommer med fungerande ersättningar till bensin bilarna (hybridteknik, väte, biogas) fördelen med just etanol är att det funkar alldeles utmärkt att he i dagen bil utan större ingrepp, tror nog kanske att entanolen inte kommer att bil vår framtida energikälla för bilar men det är en bra ersättning för bensinen tills andra lösningar kommer... Även jag tvivlar på att etanolen är mer aggresivt mot slangarna än bensin...testa he bensin i en plastmugg... Att det ska va större exploisionsrisk vid tankning har man ju hört...men har det hänt?? Det känns idagsläget som att man får ta all information man får om etanol med en stor liten nypa salt...även det man hör från säkra källor (tv, aftonbladet) för det verkar som att nissarna som är emot etanolen har bestämt sig för att det är dåligt och tänker inte ändra sig...samma ska gäller för nissarna som är för den... |
|
|
Kilroy. Har tydligen läst lite slarvigt. + att det var ett tag sedan jag läste denna tråd första gången. Björn J Hova |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.