|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
t80196: Betalar du extra skatt för att stoppa upp trafikrytmen genom att masa i mittenfilen?? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
Len |
Jag känner på mig vilka ömma tår jag mosat här. Nämligen dom ögontjänare som vill ha full koll på vem och vilka som "övervakar dom" ute på vägarna, där dom i varje fall understundom verkar fara fram som svin. Måste ju bli lite svårt att fortsätta sin karriär som ögontjänare, ifall man när som helst kan bli registrerad m.h.a. en helt privat videokamera..... OBS f.ö. att jag inte pratar om dom som kör kanske 5-15 kmt för fort men i övrigt beter sig "kultiverat" (dessa är ju i en klar majoritet, varför jag turligt nog inte behöver öda så mycket film..).Det är dräggen jag syftar på....och filmar. Här i landet med seglivad barna-tro på att storebror skall hålla kollen är kanske videokameror inte så vanliga, men i ex.vis usa (som ligger före..) har medborgare mer och mer börjat syssla med filmning.....av BUSET. Kanske borde mitt (och snart fleras) film-material kunna bli stoff för ännu en underhållningsserie på temat Odugliga-Drullar-På-Allmänna-Vägar???? L. |
|
Men lägg upp lite av dina långfilmer på nätet då Len? Så vi får chansen att bedöma dina polisiära insatser och redigeringsteknik. USA:s "Guilty until proven innocent" är kanske inte en rättsmodell att eftersträva? Snacka om storebror... |
|
|
har nu försökt läsa ikapp mig på tråden. Känns instinktivt som Len får mycket kritik och blir en enkel syndabock där det kastas mogna stasi- referenser etc. Om video- övervakningen är en uttryckt hobby, där man ger sig ut på jakt, måste jag säga att kritiken kan förtjänas till viss del. Men, i ärlighetens namn kan jag inte se vad som är fel i att dokumentera en mycket dålig bilist som utsätter andra för fara, om man för tillfället har utrustning till hands. Verkar som om vi helt bortser från det faktum att vissa bilförare är dåliga och utsätter andra för fara. Detta är något jag själv har personlig erfarenhet av. (som offer, skall klargöras). Vari relevansen till "guilty until proven innocent" ligger har jag svårt att se, och misstänker att det inte heller är det som Len eftersträvar med videofilmning.. För jag antar fortfarande att det här handlar om bilister som gör fel, inte bilister som kan tänkas göra fel & därför förtjänar att övervakas tills dess. Häxjakt i alla dess former är naturligtvis inte till gagn för något samhälle, men människor som frivilligt ser till andras intressen måste väl ändå inte kunna anses som negativt? Var Len står någonstans i det här spektrat vet jag inte, men som generell synpunkt vore jag förvånad om inte fler höll med.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Rolex: Jag startade ju denna tråd för att jag retade mig på alla som ligger och masar i mittfilen, självklart ligger jag själv inte och masar där då....!! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Len: Det vore intressant att höra din definition på drägg. Dessutom att se USA som nå't föregångsland när det gäller brottsbekämpning, nja..... Vad är nästa steg i ditt korståg? Medborgargarden som patrullerar kvarteret och tar grova hundbajs-förbrytare. Freude am fahren |
|
|
Som jag förstått det så är videoövervakning illegalt annat än på ens egen tomt. Att systematiskt åka runt och filma medtrafikanter bör alltsåledes vara olagligt. Man bör nog absolut försöka skaffa sig en hobby om man pysslar med dessa aktiviteter på sin fritid. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
mbolo: Kul att mitt inlägg tog intryck! Jag håller med dig till viss del. Självklart ska allmänheten ingripa om fara finns! Men att systematiskt åka runt med en kamera i bilen anser jag fortfarande är Stasimetoder! Sen får du kalla mig hur mogen/omogen du vill. Ring polisen istället och låt dom ta hand om de som är en trafikfara. Det finns kanske nån som ligger i busken och filmar nästa gång du slår en drill!? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heltsonika: Om man ändå var så välutrustad att folk var villiga att jaga en med kamera när man slog en drill ;) Tycker fortfarande ändå att jag kan se ett syfte i att filma någon som kör mycket dåligt eller utsätter andra för fara. Om man bara ringer polisen är min erfarenhet att det hela stannar vid max en varning, eftersom de inte har belägg för anklagelserna och kan gå vidare.. Har själv ringt polisen för att anmäla en rattfull kille som backade ut sin bil och skrapade upp två bilar bredvid. Såg inte regnumret på grund av mörker och långt avstånd då blev polisens respons bara: "jaha, inte mycket vi kan göra. Men varför stoppade du honom inte själv istället då?" Menar inte att polisen gör ett dåligt jobb (kollar att jag verkligen lagt på telefonen), men i vissa fall tror jag en videosnutt kan verka positivt.. Någon som på daglig basis sitter och spelar in medtrafikanter och driver med dem däremot, vill jag ogärna möta både på vägen och socialt.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
kilroy |
Att "spontanövervaka" andra bilisters göranden och låtanden är knappast kriminellt. Gör man det mer direkt som en organiserad övervakning känns det spontant som att man har för mycket fritid över... Mvh kilroy |
|
Ett privat videoklipp håller för övrigt aldrig i rätten... Whats the point!? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Filma svenne svensk på bilsemester med familjekombin fylld ända upp till taket med noll koll i backspeglarna glidandes på tvären utan blinkers som blockerar hela autobahn med halva tyskland upp i häcken. Missa framför allt inte när han sitter där och myser i sina strumplösa sandaler och kortbyxor och har totalt noll koll medans dom germanska horderna håller på att explodera när dom försöker skapa ordning i bakvattnet av det skandinaviska kaoset. Eller som en tysk BMW handlare uttryckte saken: "Those fucking danish motorists"!!! ;) | |
| PowerMac: det är inte bara svenne svenskar som ligger o kör såityskland, det är blatte polacker,turkar,italienare å allt vad det heter.. | |
|
Ska åka till Frankrike emorrn som passagerare. Får då chansen att betrakta folks beteende i trafiken i lugn o ro. I vanliga fall kör man ju alltid själv... Se om jag kommer fram till något. mvh |
|
| Jo, fast dom har inte shorts och strumplösa sandaler. ;) | |
| hehe ;) | |
|
Strumpor i sandaler?? Vill någon se ut som Stig Helmer eller? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Angående Lens filmande så gav han mig just ett uppslag. Jag bor i ett normalt villaområde där villagatan är aningen för bred för att det skall vara bra. Bredden inbjuder till att köra för fort, vilket också sker väldigt frekvent. För att komma till rätta med detta problem kan jag tänka mig att sätta mig med en kasse bärs nån sommardag och filma de som kör för fort. Sedan kan detta band användas i syfte att få till någon form av hastighetsdämpande åtgärd från kommunen. Kan man på ett bra sätt argumentera och bevisa att det faktiskt är ett problem så har man nog större chans att få kommunen att göra nåt. Att skicka bandet till polisen skulle jag dock aldrig göra...om de inte kör på någon eller något. Tack Len för uppslaget! |
|
Len |
"Drägg-definition" , "Korståg"," Privata filmer håller aldrig i rätten". HAHA , mycket skall man läsa. Jag minns en som hette K-son och var på väg hem kl 01 på natten, han mötte en emstaka bil vid Rogberga kyrka. Han blev mörkrädd, över vilken hastighet den mötande bilen verkade att ha. Han hörde av sig till den lokale shärriffen nästa dag, när den snabba bilen inte fanns mer, för att avlägga sitt vittnesmål. Tänk om denne K-son hade filmat ....och om det blivit anledning till en rättegång senare. Då kunde en film kommit väl till pass. Fri bevisvärdering, brukar det kallas.... (Det enda tydliga "bevis" som fanns den gången var väl 101 meter svarta spår, från en bil som bredsladdat.) Nu är det emellertid snart läge för den slutliga P-nojan (P, som i Photo-arkiv) hos svenska ögontjänare (läs Trafiklags-brytare), i och med att det skall sitta kameror i alla fartskåp, 365 dagar om året. HAHA. Och om ett år eller tre så kommer det krav på en (fungerande) transponder i varje bil, som skickar en id-svarssignal till kameraskåpets sändare..... Mer noja lär det bli, för de som vägrar inse att det är rörelse-energin som dödar i trafiken.... L. |
|
Känns som det inte ens är värt att kommentera... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.