|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
I Stockholm har man nyligen gjort om E4 norrut, det är numera 3-filig motorväg ända ut till Upplands-Väsby. Varför envisas folk med att ändå ligga i mittfilen???? Har du bråttom går det lika bra att gasa i högerfilen, för den är oftast tom. Vägverket har ju t.o.m satt ut tavlor där man uppmanar folk att även använda högraste körfältet!? Mats BMW CS #5847 | |
| Mittfilen är lite lagom svenskt. Det är för övrigt en scandinavisk specialitet att ligga och blockera körbanan. | |
|
Så är det överallt på svenska trefiliga/fyrfiliga vägar. Iochmed att det blivit tillåtet att köra om på höger sida på 70-vägar har detta spritt sig till de snabbare vägarna och de flesta mittenväljare är uppmärksamma på att man kommer blåsande i högerfältet. Alltså, har man bråttom så väljer man högerfilen =) |
|
|
Föratt slippa alla hobbyseglare som vägrar använda avfarten som hastighetssänknings zon. Utan börjar sänka farten redan ute på motorvägen. Är helt enkelt mer ekonomiskt att ligga i mittenfilen, slipper man jojja på gasen vid varje avfart och påfart. Nu är inte jag en sådan som ligger och blockar mittenfilen, brukar missbruka den vänstra oftast :) Men jag förstår inte varför det skall gnällas för? Alla som gnäller på detta fenomenet brukar tycka det e asballt att dom kommit på att man kan köra snabbare i högerfältet. Så vad är problemet? Åk i högerfilen då! |
|
|
En sådan tavla vill jag att de skall sätta upp här i Göteborg också! Istället står det vid varje kommungräns att tomgångskörning inte är tillåten i mer än 1 minut. Precis som ni beskriver så ligger säkert 80% av alla bilar i mittfilen som en stor mur. Resten, som känner sig lite tuffare, ligger vänsterfilen ligger men kör bara obetydligt snabbare. Högerfilen brukar man få ha ganska bra för sig själv och kan stå på rätt bra. Jag har noterat att även när det är i princip tomt på vägen så envisas alla med att ligga mittfilen. När det sedan blir tvåfiligt så flyttar sig alla ett steg åt höger tills det dyker upp en långtradare eller någon och kör långsamt. Då lägger sig alla som ett pärlband i vänsterfilen, sedan ligger de kvar där. |
|
|
Köra om som det brukar göras på motorvägar är ju att köra om på vänster sida om bilen du ska om.Nu görs det även på höger sida. BMW e lag |
|
|
oj, känsligt ämne... Jag tänker fortsätta gnälla av följande anledningar: -ibland dyker det upp en sopbil, Fiat Ritmo eller liknande i högerfilen och då kan det hända att tre bilar lägger sig bredvid varandra som en propp -de som ligger i mittfilen utan anledning är säkert samma personer som ligger kvar i vänsterfilen på tvåfilig väg utan anledning -jag litar inte på att de som siktar på mitten av vägen på trefiliga vägar tittar i backspegeln innan de byter till högerfil när de får syn på sin avfart -min flickvän skäller alltid på mig när jag kör om i högerfilen |
|
|
Jag kan förstå att man ligger i mittenfil vid tätort där det är många av och påfarter. Där är det t o m ganska lämpligt att ligga i mitten. Speciellt om det är mycket trafik. Jag själv är däremot en väldigt aktiv förare och slummrar aldrig till utan jag ligger oftast i högersta fältet om tillfälle ges. Är man bara noga med blinkers och döda vinkeln kan man hålla på och flaxa mellan fälten ganska ofta. Min körfilosofi är att vänsterfilen är en omkörningsfil. Inte en standby fil. Detta sätt att köra på funkar någorlunda bra i Deutschland. Men i Sverige tycks det hopplöst. Ska en sväng till fjollträsk emorrn så vi får se hur det går på Essingen då... :) mvh |
|
Len |
JAG (och en kompis, jag har en, ifall han kör intill mig) har en rackarns kul lösning på detta: Vi lägger oss till höger om den som masar (och blockerar) i mittenfilen, en snett bakom och en snett framför. Och så håller vi spik formation, när masen försöker öka eller minska sin fart därför att han efter 15 km trygg mittenkörning kommer på att han skall lämna på en avfart. Slutar med att Mas får fortsätta rakt fram - i sin kära mittenfil. Hahaha. L |
|
Len: haha ja en något kostsam och aningen oeffektiv lösning. Men funkar gör den säkert. Finns väl 4 miljoner bilar i trafik och säkert 3 milj av dessa vet inte hur man kör 3-filigt. Men kämpa på! |
|
Len |
Men vi har roooligt när vi gör det! Och ibland är det en och annan "utomstående" bakom som ser vad som händer...och blinkar glatt till oss (just när puckot misslyckas med sin sidoförflyttning åt höger, alltså.). Små droppar, u.s.w. L |
|
Len : Förutom att du inte får hindra någon att byta fil enligt trafikreglerna så är det jäkligt töntigt att leka trafikpolis på det sättet. Det är inte olagligt att köra i mittenfilen, kanske olämpligt vid vissa trafikförhållanden. Det du gör är däremot olagligt. Skryta på ett forum om sådant dåligt trafikvett!1 ___ //Peter Lundin "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
stinasve |
Len, vad gör ni om den där personen saktar farten ordentligt? Stannar ni allihop på motorvägen runt honom? |
|
Kan inte fatta vad svenskar har emot att byta fil överlag. Det funkar utmärkt, men tittar sig om, blinkar och svänger. Svårare än så är det inte... Man håller sig i högrast möjliga fil tills dess att det dyker upp någon som kör långsammare, sedan byter man fil. Och nu till det allra finurligaste som verkar vara svårt att fatta, efter omkörningen så går man tillbaka in framför bilen man körde om! Man blir så jäkla trött när man kör bil i detta landet. Tacka vet jag tempot på tyska förare. Såväl i stadstrafik som motorväg. |
|
|
Jag har försökt kartlägga vad det är för några som lägger sig i en fil och sedan ligger kvar där. Jag har noterat två typer av förare med utmärkande drag. Den ena typen, vi kan kalla den Ingvar, har ett ansiktsuttryck som en fågelholk. De ser ut att ha suttit sig i bilen och sedan stängt av huvudet och har ingen aning om vad som pågår omkring dem. Den andra typen, som vi kallar Ingrid, sitter ofta kraftigt framåtlutad, håller ett krampaktigt tag om ratten och är fullt koncentrerad på att hålla kvar bilen i filen. Den första typen, Ingvar, är också vanligt förekommande i ett annat typ av störigt beteende. De blinkar i princip aldrig vilket gör att man alltid får stå och vänta på dem vid utfarter och rondeller för att se vad de tänker göra. Det gör det inte med onda avsikter, de har helt enkelt inte förstått att trafikflödet skulle bli bättre om de visade vad de tänkte göra. Det här beteendet delar de med en tredje typ, Conny, som helt enkelt känner sig lite för tuff för att bry sig om andra och inte orkar blinka. Framförallt inte om de kör streberbilar som BMW. Conny kan ibland också ligga kvar i vänsterfilen på motorvägar lite extra länge bara för att retas. |
|
|
Sen så har vi den värsta typen, X, som kört sin taxibil i 16 timmar och är för sömnig för att ha råd med att kolla i speglarna utan håller krampaktigt i ratten så knogarna vitnar bara för att hålla sig vaken. Förresten spelar det ingen roll om X är pigg, han skiter i övrig trafik ändå. |
|
|
Jag kan meddela att det här med mittenfils-cruising inte är ett enbart svenskt problem. Tyskarna på Autobahn är ganska duktiga på det också, framförallt folk i småbilar eller undermotoriserade Opel Astra. Fruktansvärt irriterande! Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Håller med Kalle ang. detta ämnet, tyskarna var mkt bättre med och hålla sig längst till höger på körbanorna förr. Just nu är det som kalle skriver bilar i mindre mellan klass bilar som kör i mittenfilen när de egentligen ska hålla sig längst till höger om körbanorna. |
|
Len |
Bones - har du sett en enda polis göra på detta sättet (eftersom du skriver "leka polis"). VI är ute efter att djävlas med såsiga sossar, vi kommer aldrig att bli överbevisade om vare sig uppsåt eller gärning. F.ö. så finns det ju inga poliser att hitta på vägen, i annat fall hade väl trafik-propparna varit bortstädade från mittfilen för länge sedan (långt innan vi skred till verket, dvs)! Len |
Len |
stinasve - JA, det gör vi, och ställer upp ett bord med fika på vägkanten. Och bjuder både Såsiga Sossen och alla hans fränder som snart efter dyker där i Såsiga Mittfilen. Till slut har vi fått ihop ett redigt fint Såsse-kollektiv där på vägen, har vi tur blir den fullständigt igenproppad och oframkomlig.... Man skall umgås och Trivas på vägen! L |
|
Många verkar rädda för att byta fil öht. Jag har dryga milen hemåt (västerort Stockholm) där det är tvåfiligt. Och många lägger sig i vänsterfil för att dom ska svänga vänster fem/sex avfarter längre fram. Men det är som sagt tillåtet att köra om till höger på 70väg så det är "bara" ett problem när det ligger en lus i båda filerna. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.