|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I en stor annons (dagens GD) går Toyota ut med priset 1.795:- (ord.pris utvändig tvätt, polering och lackskydd 2.995:-). "-Succen fortsätter- Lackskydd Lackskydda din bil. det bästa och billigaste sättet att få en ny bil till hösten. Låt proffs på rekonditionering och lackskydd göra vårt rekond- och lackskyddsprogram på din bil, vi jobbar med marknadens modernaste utrustningar för bästa tänkbara resultat." Har någon på forumet testat? Ur ett kvalitetsperspektiv kan ju inte Toyota gå ut och göra ett dåligt jobb. Det skulle ju vara den värsta "bad-will" de kan få. Övriga firmor Ditec, Mr Cap osv. osv ligger ju skyhögt över detta pris. Gör dessa ett så mycket bättre jobb och blir resultatet bättre? Är det priskrig på lackskydd i fler städer runt om i Sverige? | |
|
Lackskydd kan ju var allt från ett vanligt vax till lackkonservering som t ex Ditec. Resultatet på bilen när du hämtar den är en sak, hur länge "lackskyddet" håller är en annan. Jag väljer Ditec trots att det kostar en slant för då vet jag vad jag får och det har jag varit nöjd med hittills. ___ //Ulf |
|
porta |
Skulle vara intressant att veta vilka medel de arbetar med. |
| porta> Slå en signal! Länk | |
|
De använder "Smart-produkter" för behandling av bilar! Jag håller mig till högkvalitativa behandlingar och har bokat tid för en Ditec.behandling till ordinarie pris! Länk |
|
bustorp |
kuai: Tolkar man det som att Ditec räknas till högkvalitativa och Smartab till lågkvalitativa behandlingar. "Din" bilvårdare jobbar troligen med Smartabprodukter också, för han säljer dom i a f. Undra om han också tycker att de inte räknas till högkvalitativa? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| >bustorp! Klart han jobbar med olika produkter. Kunden får det han betalar för! Vid Ditecbehandling så är det INTE Smart-produkter Länk . Tror du att Systembolaget bara har en sorts rödvin också? | |
bustorp |
kuai: Det begriper jag med. Men frågan kvarstår: Är det han som yrkesman som sagt till dig att AutoSmarts produkter inte är högkvalitativa eller är det ditt eget påstående? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
>bustorp! Det är helt mitt eget påstående efter nogranna efterforskningar och kontroll med Statens Provningsanstalt. Om ett år kan jag ge dig 100%-igt svar! Hämtade nämligen ut en bil som blivit "lackskyddad" enligt erbjudande från Toyota idag och kommer att hämta den Ditecbehandlade bilen nästa vecka. "Endast det bästa är gott nog! Kunskapens börda är icke tung att bära! Studera mera! Länk |
|
bustorp |
kuai: Har du möjligen någon länk till SP:s forskning på området? Det skulle säkert vara till gagn för flera här på forumet. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Ju längre man har en bil med Ditecbehandling desto större skillnad ser man gentemot andra lackbehandlingsprodukter. MEn som med allt så gälelr det att en fackman utför behandlingen på rätt sätt. Den gamla E38an Länk rullade 7 år och 28.000mil med ditec sen ny ej automattvättad och den hade fortfarande nybilsglans och djup i lacken. Alla de lackbehandlingar jag provat har fallit på vägen... Buff n shine, Mr Cap, Tidy Car, Perma Shine.... Sen beror det ju på hur man sköter bilen i övrigt i tiden mellan behandlingarna men ditec gör inte slutfinishen sämre det kan jag säga.... Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
bustorp |
kuai: Det jag kunde hitta från dåvarande SP var ett test som avslutades i okt.-85. Det är 20 år sedan. Troligen har mycket hänt sedan dess på alla fronter. Hoppas det inte är det du refererar till.... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Hej, Kunde inte låta bli att ge mig in i denna diskussion. Jag driver sedan många år en bilvårdsfirma i Umeå. Vi har i huvudsak jobbat med Autosmart /SMARTABs produkter och även Silver Seal. Vi har nu beslutat oss för att satsa på ett "riktigt" lackskydd och kommer att gå in i Ditec från månadsskiftet sep/okt. Jag har tittat på flertalet koncept, och funnit att Ditec ger det bästa lackskyddet. Silver Seal fungerar men ställer stora krav på att bilägaren sköter sin bil. Vill man hålla sin Silver Seal behandlade bil fin måste man på med ett lager hårdvax efter 6 månader och in på återbehandlibg efter 12. I Ditecfallet SKALL man inte göra något mer än att tvätta bilen mellan återbehandlingarna på 18 månader. Sen får man aldrig glömma bort att bilvård är ett hantverk och att resultatet helt beror på vem som håller i maskinen och vilken tid man har betalt för att lägga ned. En Silver Seal behandling tar ca 2-3 timmar sedan bilen är tvättad, en Ditec tar 5-6 timmar vilket förstås delvis motiverar prisskillnaden. Räkna med att rekondaren behöver 400 kr/tim + moms om han är ärlig och sköter sina skatter och avgifter, då förstår man varför Ditec kostar mer. Jag betraktar Silver Seal som ett vax, inget lackskydd. Skillnaden är avsevärd! Hoppas att detta gav lite klarhet. Lycka till! Mvh / Andreas K |
|
bustorp |
andrkv: Jag har också jobbat med SS i flera år. Jag undrar vad du gör innan du lägger SS som inte tar mer är 2-3 timmar? Det kanske mest är nya bilar du jobbar med då. Jag kör oftast minst 2 varv med andra medel innan SS. Sen köper jag tiden till återbehandling, men hårdvax efter 6 mån. har jag inte behövt lägga för att behålla glansen till återbehandlingen. För det är ju en 1-k glanskonservering vi pratar om. Lite skillnad mot en 2-k lackförsegling, för det är ju inte bara namnet som skiljer, eller hur? Hållbarheten är säkert längre på Ditec, men glansen mellan behandlingarna tror jag inte mattas mer på den ena än den andra. Vad skiljer i inköpspris för dig mellan AutoSmart o Ditec om man räknar in allt till en bil? Vad blir skillnaden i totalkostnad för en bilägare, låt oss säga på 5 år, om man räknar ihop alla kostnader för behandlingar enligt schema? Skiljer det något? Vore tacksam om du kunde ge din syn på detta. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Vilket sammanträffande att du nämner det där Andreas. Jag har rekondat min bil 2 ggr hos er i Umeå gm Jerker. Har vart riktigt nöjd och skyddet har hållit länge. Kan ju iofsig bero på att jag inte kör bilen så mkt på vintern. Kul att ni övergår till DITEC! Jag kanske gör ett besök snart igen :) ///Foppa |
|
|
Hej Bustorp, Jo det är korrekt som du säger att vi mest jobbar med nyare bilar. Den tid jag angav förutsätter att bilen är tvättad och avtorkad, dvs klar att börja polera. På en begagnad bil är det skicket som avgör hur lång tid det tar. Normalt kör vi en lite tuffare djuprengöring, ex Smartabs R3, därefter finpolering med ex Complete, när vi är nöjda med ytan appliceras Silver Sealen. Detta klarar en erfaren rekondare normalt på 2-3 timmar, men visst har vi ibland bilar som tar betydligt längre tid, prislappen blir då högre. Ditecbehandlingen består av 4-5 steg beroende på bilens skick och ålder, varav 2-3 steg är manuella, dvs utan maskin . Detta tar givetvis mer tid och som jag sa i förra inlägget är tid = pengar. Materialkostnaden är lite svår att svara på. Jag har ärligt talat inte räknat på den exakta materialkostnaden per bil, men uppskattar kostnaden för Ditecmaterialet till 2-3 ggr mer/bil. Då är inte Silver Seals intygsväska inräknad. Mvh /Andreas |
|
|
Hej Foppa, Kul att du är nöjd. Förhoppningsvis blir det Ditec nästa gång du hälsar på oss! Mvh / Andreas |
|
|
Hej igen Bustorp, Såg nu att jag inte svarade på hela frågan. Ditec skyddet blir lite dyrare, typ en 1000:ing om man räknar på 5 års sikt, men det bör inte skilja mycket. Eftersom detta är så nytt för oss har vi inte räknat igenom alla priser ännu - ta alltså svaret med en nypa salt ;-) Mvh /Andreas |
|
bustorp |
andrkv (o alla andra med givetvis): Kan det vara kostnadmässigt lönande för kunden, tror du, att välja Ditec när behandlingarna blir så mycket dyrare och skillnaden i glans innan återbehandlingarna troligen knappt är synlig för ett otränat öga? Första behandlingen blir då nästan dubbelt så dyr samtidigt som återbehandlingsperioden ökar med ett halvår och totala antalet återbehandlingar minskar med drygt en på en femårsperiod. Totalt sett så verkar det bli dyrare för kunden samtidigt som glansen på hans/hennes bil troligen inte blir så avsevärt bättre. Ditec har visserligen en garanti, men den gäller väl bara bilar nyare än 12 mån. vid behandlingstillfället? Eller har den kanske ändrats? För rekondaren innebär det ju mer tid/bil, dyrare medel/bil och minskat antal bilar/år så det krävs en riktig prishöjning per bil för att det ska gå ihop sig. Att höja antalet nöjda kunder går då inte med samma antal personal. Risken att kundkretsen inte ökar känns mer närvarande.De flesta kunder är väldigt kostnadsmedvetna idag efter vad jag har förstått. Är jag helt ute o reser i mitt tänk? Hoppas nästan det................... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Såg inte ditt sista inlägg då jag pulade på mitt eget så det ser kanske lite konstigt ut.......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
bustorp: man ska inte heller glömma att desto färre gånger man behöver lämna in bilen är i förlängningen värt några kronor. Varenda gång en av bilarna ska in på service, reperation, rekond, etc så blir det ett pusslande med dagislämning/hämtning, transport till/från jobbet, förlorad arbetstid, mm och deste mer sällan detta behövs är i mina ögon en stor fördel. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.