|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick världens löjligaste böter ikväll, paråkning på cykel... Det var fest i studenthusen där jag bor, studerande som man numera är, och jag satte mig bakpå en cykel för att få skjuts till ett annat ställe. Halvvägs så stannar polisen oss, och en högskrikande kvinna stiger ur polisbilen o vrålar åt mig varför jag inte stannat. Jag påpekar att jag inte såg blåljusen, vilket jag faktiskt inte gjorde, men hon skrek mer eller mindre rakt upp i ansiktet att jag ljög. Hur som helst, nu till själva grejen... Jag fick en bot på 300spänn för jag åkt bak på en cykel, MEEEEEEEN, polisen (som jag tror var aspirant för hon hittade knappt vart hon skulle skriva i bötesblocket) skrev under där jag skulle skriva, och jag skrev under där hon skulle skrivit under. Alltså, där det står "Polismans underskrift" står det min underskrift, och där det står "Jag erkänner företeelserna, bla bla bla" står det polisens underskrift. Denna boten kan väl nu omöjligt vara godkänd eller? Den är felaktigt utfärdad och borde således vara ogiltig... Vart vänder man sig för att få en sådanhär bot ogiltigförklarad? | |
|
Polisen! Den ÄR ogiltig! ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Tänka sig att de har viktigare saker att göra än att ta fast nån för paråkning av cyckel... Undersöka skade görelse på våra BMW'n t.ex! Länk |
|
|
hehe...polisen erkände själv att hon gjort sig skyldig förseelse. Hm...varför skrev du under om du inte ville godkänna den? Tror nog att det finns chans att ditt godkännande av boten inte är giltigt. Men du kommer inte undan bara så där för att underskrifterna kommit på fel plats. |
|
|
Jag var beredd att godkänna den. Först började de dilla om smitning o fan vet vad o frågade om jag erkände. Inte en chans sa jag, hur skulle jag kunna stannat cykeln när det inte ens var jag som körde? Nehee, då tar vi det till tinget istället sa hon kaxigt. Visst, gör det sa jag, mig kostar det ingenting. Men sen efter ett tag kom det fram att det bara var paråkningen boten gällde. Maken till idiotjävlar till snutar får man leta efter. Jag ångrar att jag inte hade mp3spelaren med mig så jag kunde spelat in allt de sa, eller skrek är närmare sanningen. Ett tag trodde jag att den manliga polisen skulle komma bak o slita ur mig ur bilen när jag snällt förklarade att jag var i chockat tillstånd o helst inte ville skriva under nåt som trycktes upp i ansiktet på mig... Hur som helst, som fattig student har jag jävla mycket bättre saker o lägga 300spänn på, och denna boten är minst sagt löjlig. Men visst måste den vara ogiltig?? Namnteckningarna stämmer ju liksom inte, okej att de bara ska byta plats, men rätt ska väl vara rätt? Åker jag dit för en sån jävla skitsak o står mitt kast får väl polisen stå sitt kast att hon inte ens vet hur man skriver ut en bot... |
|
|
Med vårt rättsystem så kan polisen säkert få betala din böter :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hehee, ja man kan ju hoppas. Men vart ska jag vända mig egentligen? Länsstyrelsen har jag hört från någon, polisen från nån annan... Ska man ringa polisen o säga att man fått en ordningsbot men den är ej underskriven på ett korrekt sätt och man vill ha den ogiltigförklarad? |
|
parolof |
prioritering kan man väl diskutera, men det är ju olagligt att skjutsa, så gnäll inte på det. Felaktigt utskriven böteslapp är också en annan historia, och den tyckar jag du ska bestrida |
|
Jo asså paråkningen kan jag ju inte säga nåt om, jag satt bak på cykeln, inte mer med det. Det lustiga tycker jag är att de inte tog in föraren av cykeln också, men men. Stämningen var väldigt hotfull till en början för det kom utspringandes en gissningsvis, aspirant o började gorma att jag var dum i huvet som inte stannade eller hoppade av när de tände blåljusen. Jag hävdade att jag varken har ögon i nacken eller nån passagerarbackspegel på cykeln så jag faktiskt inte ens såg deras lysen. Aspiranten började skrika om smitning o hårda ord användes från hennes sida. Det var därför jag nekade till en början, för jag trodde de ville ha dit mig för smitning också eller nåt sådant. Hur som helst, jag har ringt lokala polismyndigheten nu o de hade såklart inte fått in sin kopia av boten än. Men hon sa att vi får se om boten ska avskrivas eller rättas till... Om de får en andra chans att bättra sig så borde väl jag också få det kan man tycka... |
|
|
Märkligt agerande av polisen. Såvida du inte utgör ett hot, eller skiker och beter dig dumt, finns ingen anledning för polisen att bete sig så som du beskrev. Ingripandet i sig ser jag inga problem med, polisen tyckte kanske det vinglade och såg farligt ut varför dom beslöt att ingripa innan olycka skedde. Läser mycket om att polisen skall stunta i vissa företelser till förmån för andra. Knappast var det så att dom struntade i ett rån och istället bötfällde en cykel-passagerare?! :-) Du och polisen har signerat boten... frågan är om det spelar någon roll vilka fält som användes? Om du har ork så försök få den ogiltigförklarad. Dock tror jag det ät tveksamt att du kan få det. ___ //Peter Lundin "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Du kan ju ringa upp Polisen och kolla med dom om den är giltig.Tror knappast dom säger att dom har gjort någe fel. BMW e lag |
|
|
Den stora frågan måste ju vara varför finns det lagar i landet Sverige? Vem har rätt att avgöra vilka lagar som skall efterföljas och vilka man kan skita i? Det står väl klart för alla att det är böter på att skjutsa på en cykel, eller? Kanske en sida för de som inte vet Länk ? |
|
|
"Otillåten paråkning. Förare 300 kr, passagerare 300kr." /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej, med risk för att bli hängd :) När allt kommer omkring så hade polisen rätt = lagen på sin sida. Sedan kanske ett trevligare bemötande hade varit på sin plats. De har inget lätt jobb och det är lätt att döma dem. Jag har själv tappat behärskningen vad gäller polisers agerande och petighet, men när allt kommer omkring så sätter de ju ribban. Antagligen kommer de som läst diskussionen eller liknande minnas att de kan åka på tråkiga 300 kr i böter för en sådan löjlig förseelse, vilket därmed minskar paråkning, som i sin tur är olaglig :) . Exemplet är kanske dåligt för just denna situation, men det finns andra "småförseelser" som kanske är bättre, t ex parkbotar eller fortkörning på en stooor fin motorväg tom på bilar. Stockholm hade sett ut som krig om inte folk visste att man kunde åka på minst 450 kr för en felaktig kvällsparkering samt att motorvägen hade varit fullt av bl a Autopower personer som skall testa sitt nya sportfilter ;) . Tyvärr är alla poliser nybörjare någon gång och man måste "finna" sin arbetsroll. Vissa ligger lågt eller trycker på, vilket Peter_1982 fick uppleva. Lider med dig! Erfarna poliser låter med större sannolikhet dessa småförseelser passera eftersom de vet att normala, sunda svensson förstår en tillsägelse, medan en nykläckt ser svart eller vitt. Det finns fördelar och nackdelar med båda två. När allt kommer omkring: De bestämmer inte lagstiftningen och de är anställda för att följa lagstiftningen. Följer de inte sina åtaganden är det i mina ögon tjänstefel. Allt detta är ju självklart, men ville ändå få ned det. Mvh |
|
|
Du missar poängen. Under tiden den nykläckta polistanten står och käbblar och skriver ut (felaktiga) böter till cyklande studenter begås riktiga brott, i värsta fall med personskador som följd. Och skulle det finnas några minuter över så finns det tusentals gamla brott att nysta i. Det är alltså prioriteringsorndningen som ifrågasätts av oss här. Vad finns det för fördelar med det paragrafrytteriet mot cyklande studenter bedömer du? Felaktig parkering kostar f ö 700 kr i stockholm. |
|
| En sak till. Polisers uppgifter är väsentligen att gripa människor som är misstänkta för brott samt att bistå med utredningar i samband med dessa. De är alltså inte uttryckligen anställda för att "följa" någon lagstiftning (även om det av naturliga skäl anses lämpligt att de gör det) | |
|
Länk Mål De övergripande målen för Polisen är att försäkra den enskilde rättstrygghet och rättssäkerhet, förebygga och upptäcka brott samt se till att den som har begått brott identifieras och lagförs. I budgetpropositionen (2004/05:1) för år 2005 har regeringen angett följande: Målet för rättsväsendet är den enskildes rättstrygghet och rättssäkerhet. Målet för kriminalpolitiken är att minska brottsligheten och öka människors trygghet. Verksamheten ska utgå från medborgarnas intresse. I detta ligger bland annat att förkorta tiden från brottsanmälan till dom och straffverkställighet. Grundläggande bestämmelser för hur Polisen ska bedriva verksamheten för att nå de övergripande målen finns främst i: - Polislagen (1984:387) - Polisförordningen (1998:1558) - Förordningen (1989:773) med instruktion för Rikspolisstyrelsen - Polisutbildningsförordningen (1999:740) I regleringsbrevet för år 2005 har regeringen angett ett antal mål, som Polisen ska arbeta för att förverkliga. Där finns också särskilda krav på återrapportering. I Rikspolisstyrelsens planering preciseras och utvecklas de mål och riktlinjer som regeringen lägger fast för polisverksamheten. Rikspolisstyrelsen tilldelar polismyndigheterna var sin budget för verksamheten och meddelar hur tilldelade medel får användas inom Polisen. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Jag stör mig på den här allmänna "snutar är till för att jävlas med"-attityden som råder bland så många. Har man gjort sig skyldig till lagöverträdelse så får man ta konsekvenserna. Men har polisen gjort fel så är det deras problem. | |
|
starkid: Felaktig böter var det pga signaturen. Däremot var ju bedömningen av förseelsen korrekt om än petig så in i norden. Felaktig parkering ... jag menade parkering på angiven parkplats som inte är inom tillåten tid. Typiskt städnätter, dessa är på 450 kr. Mvh Stephan |
|
|
E38B12: klart man får betala böterna o ta konsekvenserna om man gjort nåt olagligt, jag pröjsa mina 800 o sen va d inte mer med det... men poliserna som va där gjorde inte sitt jobb... Stil, Komfort o Sport. Thats BMW |
|
|
En fråga bara varför stanna? Jag har smitit massor av gånger, ska polisen jävlas så jävlas man tillbaka :-) Min senaste smitning var underbar, polismannen stod i en korsning och satte upp handen för att stanna mig, jag fortsatte bara rakt mot honom och låtsades ta ner farten, han uppmanade mig att stanna igen, nej nej sa jag och vek av åt sidan precis framför honom och fortsatte förbi. Snacka om att han blev snopen, haha så går det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.