|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Någon som har uppgifter angående accelerationskillnader mellan en Z3M och en Z4 3.0? Alltså inte bara 0-100 km/h utan upp till 200km/h | |
|
z3 Gewicht 1435 kg 0 - 80 km/h 3,9 s 0 - 100 km/h 5,2 s 0 - 120 km/h 6,9 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 11,5 s 0 - 180 km/h 14,8 s 0 - 200 km/h 18,1 s z4 3.0 Gewicht 1384 kg 0 - 80 km/h 4,3 s 0 - 100 km/h 6,1 s 0 - 120 km/h 8,5 s 0 - 130 km/h 9,8 s 0 - 140 km/h 11,2 s 0 - 160 km/h 15,1 s 0 - 180 km/h 19,7 s 0 - 200 km/h 26,3 s |
|
|
Det finns säkert fler tester som visar något annorlunda nuffror, men enligt fabrik (utan SMG) så gör Z4:an 0-100 km/h på 5,9 s. Tjänstevikt 1360 kg. 0-402 m går på ca 14,0-14,5 s beroende på vem som har utfört testet. Om rattlåsrally, eller brutal kraft premieras så kan Z4 3.0 inte konkurrera med Z3M. Vi pratat om M här trots allt. På banan så blir det jämnare :) Du kan jämföra mer här: Länk Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Hobbe: Kollade på din länk. Verkar som den som testade M coupén hade en dålig dag. Mycket sämre acc siffror än roadstern trots bättre cw värde? Sen så angående Z4 & Coupen så kan man väl diskutera om 10sekunder på Nuerburgring är så jämnt ;) Z MMM Coupe |
|
|
T o m bmw anger ju raskare acc för cabben än för coupen! men roadstern väger ju faktiskt mindre än coupen, om än inte mkt men ändå! Och gällande hobbes jämförelse så nämnde han aldrig coupen, utan roadstern, och där kör z4 3.0 på samma tider som m roadster, trots 90hk mindre... |
|
|
Beppo: I min instruktionsbok står likadana acc- tider för roadster & coupé? Oavsett vad så verkar verkligen M coupén haft en dålig dag på trackchallenge.. Om Z4:an håller jämn takt med en M roadster, undrar då hur Porsche:s Boxster förare känner sig inför en Z4 M roadster.. Nuvarandre M roadster & boxster är helt olika bilar, vilket diksuterats åtskilliga gånger här tidigare, men med en vassare Z4 M känns jämförelsen mer relevant än någonsin.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Det finns en ny Boxster, och det kommer snart en Cayman dessutom. Ska bli intressant att se hur en Cayman S står sig mot en Z4 M Coupé! |
|
|
Beppo: Vet inte vart i från du fått dina uppgifter men enligt min instruktionsbok så anger BMW följande siffror Roadster: 0-50 2,2s, 0-80 4,0s, 0-100 5,4s, 0-120 7,3s & på Coupén 0-50 2,5s, 0-80 4,2s, 0-100 5,4s, 0-120 7,2s. Att roadstern är snabbar upp till 95km kan ju de 20kilona mindere vikt förklara & att Coupén är snabbare till 120 beror väl på Cw? Var någonstans står det roadster i Hobbes txt:Om rattlåsrally, eller brutal kraft premieras så kan Z4 3.0 inte konkurrera med Z3M. Vi pratat om M här trots allt. På banan så blir det jämnare :) Mvh Anders.. Z MMM Coupe |
|
|
Acey: intressant att se hur Caymanen står sig mot nuvarande M coupé med.. Nya boxstern tror jag knappast blir någon större match mot Z4 M. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
:) mina siffror är som dina Anders, men 0-120 tiderna är också samma. Jag har svensk instr-bok, kanske står olika i olika länders böcker. Ang M roadster/Z4 3.0/Boxster S så går de ju precis jämt på både ringen och hockenheim. Du har rätt, det stod inget om roadster i Hobbes text, men jag kände att jag nån gång måste stå på Hobbes sida ( så att jag får ngt julkort...) |
|
| mbolo: Med tanke på att Walter Röhrl kört Cayman S runt ringen på 8.11 så har nog inte gamla coupén så mycket att hämta direkt. | |
|
Acey: Oj då, inte illa. Det visste jag inte. Just snyggt sa alla M coupé- ägare och kröp tillbaka in i sina neandertal- coupér ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Beppo, Tack för klargörandet ! Anders O, Som du själv anger skrev jag Z3M. Var ser du att jag skrev Z3MC ????? På banan är det jämt mellan Z4 3.0 och Z3M. Z3MC är ett annat kapitel. Ett par nuffror kan ge den stora massan insikt i skillanden mellan Z3M och Z3MC (förhoppningvis minns jag hyfsat rätt nu): Vridstyvhet: Z3M 8700 Nm/grad Z3MC 21000 Nm/grad Z3MC är en betydligt bättre lämpad bil på banan än vad Z3M är. Vridstyvheten på Z4 är 14500 Nm/grad. Nu är min Z4 något modifierad, men den gjorde inte bort sig mot varken Z3MC eller E36M, vilka var bilarna jag körde runt med mest. På rakorna var det tom dött lopp. Återkommer därför till mitt ursprungliga påstående: Om rattlåsrally, eller brutal kraft premieras så kan Z4 3.0 inte konkurrera med Z3M. På banan så blir det jämnare mellan dessa två bilar. Om en M version av Z3 önskas, och bankörning finns i kalendern - välj Z3MC. Givetvis kommer M versionen av Z4 att vara det enda alternativet när denna introduceras :) Fram tills dess duger en Z4 3.0 riktigt bra bland dagens Z3M och Z3MC utan att vara väsrt eller snabbast. Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Beppo, Julkortslistan är uppdaterad :) Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| någon som har tider runt ringen för z3m , z3mc och z4 3.0 | |
|
Jerry, Varför inte titta i länken ovan som jag klistrade in ? Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| kollade runt lite på sidan och såg bla att m3 csl vara snabbare än lambo gallardo och ferrari 360 challenge stradale runt ringen...riktigt bra tid alltså...undrar hur den nya z4m coupe kommer att gå | |
|
Hobbe: Om vi ska vara riktigt noga så finns det inga Z3M enligt BMW. Så när du skrev Z3M så antog jag (helt felaktigt tydligen) att du hänvisade till både M roadster & M Coupé. Sen att du körde jämt med en M Coupé är väl bara ett tecken på din förarskicklighet =) acey: undrar hur fort Walter skulle ratta runt med en M Coupe, skodd med racingdäck? |
|
|
Anders, Det är lätt hänt att vara slarvig med benämningarna. Många brukar förkorta av ren lathet till Z3M och Z3MC där Z3M underförstått är Z3M Roadster. Ska man följa "reglementet" så är detta regelvridrigt ;) Oavsett vad så är Z:orna underbara. Vilken som är bäst är väldigt individuellt. Jag blir personligen väldigt glad varje gång jag ser en Z:a på banträffarna. Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
Anders Olsson: Racingdäck? Har svårt att tro att Cayman kommer levereras med R-däck. |
|
|
acey: Får förklara vad jag menade. Enligt Automobil så är det en del individer som ringer & gnäller när deras tester inte ger samma resultat som den test den som används i marknadsföringen. Men det är aldrig någon som kollar upp när den inhyrde Walter sätter nya ringenrekord mot en stor summa pengar. Med andra ord: Ska man jämföra så borde det vara samma dag & samma förare. Absolut inte 5år mellan testerna.. OBS jag påstår absolut inte att en M Coupé med en bakvagn från 80-talet skulle vara snabbare än en ny bil! Det vore ju att förstöra hela evolutionsläran ;) Beppo: Min är tysk, skumt med 0-120.. Grattis till utmärkelsen (julkortslistan) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.