AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.405

Shells högoktan bensin

Sida 1 av 2
MB
28
MB300
528i -97
Någon här som har testat den,
och märktes det någon skillnad

Ra
34
Radial
550iA -06
Känns lite piggare. Den är också bättre för motorn.
Bättre för plånboken med kanske ;-)

Kan knappt förstå hur Shell kan introdusera en nu bensinsort med
bara 1:n oktan högre än Grön98.

Tror att det är lita att slänga pengarna i sjön att tanka nya "mirakelsoppan".
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är en bättre soppa, det är liksom inte bara Oktantalet som är det avgörande för hur bra ett bränsle är eller hur mycket effekt man kan få ut av det.

För de som funderar på vad en ynka Oktan kan göra så kan man på vissa bilar gå upp 3 grader på tändningen för varje Oktan uppåt.

Hur mycket 3 grader ökad tändning kan ge i effekt är ju olika men betänk att vi idag reglerar tändningen i 0,1 grader på de flesta bilar.

Dr Tinnitus

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Men om man skall tolka tidigare inlägg så om bilen är mappad för 95 så har den redan nått 16,3 grader ? eller?
Då borde väl inte 99 ge något då det verkar som om 16,3 är max i "uppställning"

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja men det är ju som sagt lite invecklat detta med bränslen och förbränningar.

Ja, tändningen som ligger lagrad i styrsystemet är framkörd på varje lastpunkt över varvtalsområdet, och man har på just den tändningen på varje enskild belastningspunkt hittat den tändning som gett mest moment i motorn samtidigt som inget annat har protesterat, t ex spikning eller annat. Låt säga att detta då är framkört på 98 Oktan.

Under vissa körförhållanden så kan man ändå råka belasta motorn så hårt att problem uppstår så kan nu styrsystemet sänka tändningen tillfälligt för att få motorn ur spikning. Detta går normalt blixtsnabbt och föraren märker sällan ett smack av styrsystemets jobb.

Tankar man nu den himla fina V-Power på 99 Oktan så kan ju den soppan klara sig lite bättre under samma förhållanden som gav tillfälliga problem med 98. Alltså behöver inte styrsystemet reglera ner lika tidigt, ofta eller kanske inte alls, vilket är en effektvinst i sig.

Men sen är det ju så att det finns nåt som heter förbränningshastighet med.

Låt säga att V-Power som ju i grunden är ett racingbränsle som anpassats för vardagsbruk, har en högre förbränningshastighet än vanlig 98.

Vanlig 98 och bestämde motorns maximala tändpunkt på alla lastpunkter utifrån den spikningsresistens 98 har.

Men om nu V-Power har högre förbränningshastighet, alltså att flamfronten när tändstiftet väl tänt sprider sig snabbare i förbränningsrummet, så betyder det ju att förbränningen hinner längre och därmed kan skapa högre medeltryck i cylindern än vad 98 kan, och det utan at det riskerar att spika då V-Power även är mer spikningsresistent. Och detta alltså på samma tändning som 98.

Högre medeltryck, alltså förbränningstryck ger givetvis mer ork i motorn, mer effekt helt enkelt.

Dr Tinnitus
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
OK! Så man kan dryfta sig till att dra slutsatsen i inledningen att det handlar inte om att det blir "bättre" utan snarare som så att det blir mindre "sämre"
;)

I fall två så åker klarknappen ut. Att det är andra egenskaper i bensinen som man skall "sukta" efter och inte den högre oktanen är ju tydligt. Frågan är om det ger en såpass god effekt (på alla vis) att det lönar sig att betala 13:-/L?
Vad kör du på?

Mvh, Thomas E

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag kör vanlig snikbillig (jo jo...) 95 i vardagsbilen.

I busbilen (M3/M5 dödare ;-) ) så kör jag hittills med 98 men kommer antagligen att köra 98 + 10-20% E85 eller V-Power, kanske även testa V-Power + 10-20% E85

Dr Tinnitus
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Har provat 99:an och jag har INTE märkt någe mer drag i motorn än tidigare.Däremot så kan jag säga att motorn går mycket jämnare nu efter att antal tankningar.Kan vara den välkända dopplereffekten men tror lite mer på soppan som kan göra små under.

BMW e lag
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu är det ju inte alla bilar som får tydliga effekttillskott med den nya soppan från Shell. Vissa bilar märker man kanske inte ett jota på medans andra kan ge tydligare signaler om att nåt blivit bättre.

Reklamen är kanskle lite boven i dramat för man kan ju lätt förvänta sig rena undren som de brassar på.

Men bränslet är hur som helt klart bättre än konvetionell 98 på flera punkter, men alla bilar drar inte lika mycket nytta av det.

Dr Tinnitus
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kan säga att jag har STOR skillnad i bränsle ekonomin... Hård körning förut: 1,63 L/mil ligger nu på 1,44 L/mil. Dagens sanning. Det tycker jag väger rätt starkt. Sen om det dessutom är bättre för motorn så är det ok för mig med... :)

DANNE
Min bil: Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Där är jag beredd att hålla med. Min förbrukning har gått ned med ~0,1 L/mil. Otroligt men sant. Jag kommer köra några tankar till innan jag bestämmer mig.
Jag använder alltid samma pump och tankar på samma sätt. Dvs pipen ned i botten - efterfyller ej vid fyllnadsstopp osv. Har dessutom testat med att tanka med 1/3, 1/2 och "nästan" tom. Resultatet blir densamma ~0,1L/mil. Det ger en besparing på ca 7% jmf med 95/E85 blandningen. Håller det i sig så blir det en del på årsbasis :)

Mvh, Thomas E

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
cstjawa: Hur du lyckades få med dopplereffekten (ett ljudfenomen)
i den här diskussionen vet jag inte. Men jag antar att du syftade
på "placebo" (ett psykologiskt fenomen) ?? Dvs, att man inbillar
sig att något som bevisligen är totalt verkningslöst faktiskt skulle
göra någon skillnad? Annars får du gärna utveckla doppler-teorin. :-)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Att nu skulle få tydliga sänkningar i bränsleförbrukningen tycker jag verkar väldigt skumt.

E85 är ju ett bränsle med klart lägre energiinnehåll än vanlig bensin. I klartext så måste det alltså till mer E85 för att få ut samma effekt ur motorn som med vanlig bensin.

Att då påstå att man tippar i 20-50% E85 och sen får lägre förbrukning går inte ihop i min värld. Egentligen så kan man istället snarare vänta sig en tydlig ökning av förbrukningen med E85 inblandat om man kör på samma sätt.

Men här har vi kanske det som lurar er? Ni kanske inte kör på samma sätt av den enkla anledningen att ni kör för att kolla vad som sker och hur motorn funkar med E85. Och då kanske ni omedvetet ändrar på er normala körstil?

Me E85 så ska förbrukningen öka, nåt annat kan inte jag se utifrån de fakta som finns om E85.

Dr Tinnitus
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Rille330,sorry hehe men det ska va som du skrev,"placebo" å inget annat.

BMW e lag
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dr Tinnitus: Jag tolkade Kävlingepågen som att han fick lägre förbrukning nu med 99 oktan jämfört med tidigare 95/E85-blandning.

___
//Ulf
MB
28
MB300
528i -97
Ok/Q8 har ju ca 5 % e85 i sin bensin ,vet ej om shell har det
och har dom det i den nya 99 oktaniga bensinen
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Programmer.

Aha, då kanske jag hade en släng av Alzheimer light då....

Fast även det låter som väl stora skillnader för att vara sanna!?

Dr Tinnitus
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag har endast tankat min bil med 98 oktan tidigare. Det är nu med V-Power soppan som jag märker denna skillnad. Låter otroligt jag vet men så sant så sant.

DANNE
Min bil: Länk
Ly
3
Lynxxit
523IA -00
Jag tankade V-power igår, och tyckte jag märkte och hörde skilnad till det bättre. Men det kan ju vara ren inbildning.

-Man who run
in front of car get tired. Man who run behind car get exhausted-
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, man får väl testa själv då. Ska fylla upp frugans V70 2,4T för hon kör 16 mil per dag och ligger väldigt jämnt förbrukningsmässigt så det blir lätt att se om det blir någon förbättring.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.