AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.964

Sänkning av Z3

Sida 3 av 3
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Audi A4 AVANT 2.0T SportQuattro -06
Volvo XC60 D4 -17(tjänstebil)
Jag har en liten fundering efter att ha monterat satsen vänster bak, och sedan släppt ner bilen på golvet.

Jag skruvade ihop fjädern nästan så långt det gick (lägsta höjd) och bilen blev endast 5 mm lägre än orginaluppsättningen.

Kommer dert nya chassiet sätta sig något när man rullar ut bilen i vår, eller har jag gjort något fel vid monteringen?

Jag behöll de tjocka gummidistanserna ovan och under fjädern, men det kanske ska vara något tunnare där?

mvh
///Andreas
ka
204
kaell
330xi -01
Bilen sätter sig efter ett tag. Det har ju trotsallt inte varit någon tyngd på fjädrarna, för dom är väl nya?

Endel bilar jag sänkt har blivit lika höga som orginal, eller t.o.m. någon milimeter högre efter monteringen.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Bilen kommer att sätta sig lite mer efter en åktur. Det finns ett antal olika tjocklekar på gummina bak, kolla med din BMW-handlare, det går att labba lite med höjden på bilen på det viset också.

Mvh Henrik
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
Lånar tråden lite :-)

Appropå M-chassi och sänkning. Går det att köpa det som ett "originaltillbehör" och montera på en Z3 som inte har det från början?
Vad innebär M-chassit egentligen? Nåt alldeles E X T R A eller är det bättre att satsa på originaldämpare med typ Eibach-Pro fjädrar om man bara är ute efter att få ner bilen en bit, 20-30 mm.
/J

__
Joel - Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det är gasdämpare av märket Boge istället för de vanliga oljedämparna samt kortare och hårdare fjädrar i M-chassit. Jag rekommenderar att du köper en annan chassi-sats eller en uppsättning kvalitetsfjädrar om du bara vill ha ner bilen en bit. BMW:s orginal M-chassi är bra men det finns ännu bättre för samma pengar. Det går som sagt att köpa men endast i lösa delar vilket gör det dyrt.

Mvh Henrik
oj
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Andreas: Hur ser bilen ut, har den blivit lägre?
Har funderat på samma "kit" som du.

MVH
P A Y
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Pajala,

Jag har skruvat dit satsen i fram samt vänster bak.
I fram är jag väldigt nöjd med resultatet.
I bak ska jag ta ner bilen någon cm till.

Jag ska till garaget efter jobbet idag, kan ta lite kort på härligheten.

mvh
///Andreas
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Andreas: Ok..., vad kostade "kitet"

MVH
P AY
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Det blev inga bra bilder som gör sänkningen rättvis. Garaget är inte så stort så det är svårt att fota. Men jag la ut en bild på garaget.org.

Länk

Det får bli lite bättre kort när våren är kommen, och man kan rulla ut bilen igen.

Jag hoppas att bakvagnen sätter sig lite grann när man börjar köra med bilen, annars får det bli någon modifikation (mindre gummi över och under fjädern.)

Coiloversatsen kostar nu 9800 hos stylabilen.se

mvh
///Andreas
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
...jag kör vidare med tråden.
Om man nu vill byta originaldämparna (som börjar bli lite "svampiga") mot något likvärdigt, vad rekommenderas?

Har kikat lite på Bilstein B8 Sprint och Jamex. Båda sänker något och kostar i krokarna kring 4000-6000:- (är inte intresserad av coilover eller justerbara fjäderben, bara ersätta original med något vettigt, inkl. sänkning ca 20-30 mm).

Nån som bytt dämpare runt om, men inte till det extrema?
Tycke o smak?

______
Joel - Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Weitec, H&R eller Koni finns ju för de pengarna. Weitec ägs av KW och är riktigt bra prylar för pengarna. Beställer du direkt av Weitec så får du 4 stötdämpare och fjädrar för runt 5000:- inklusive frakt. Jag har åkt med dessa chassin på både min Z3 och på min E36 bruksbil och de fungerar väldigt bra. Bara något stummare än orginal men så mycket bättre när du pressar bilen. Jag vill inte studsa runt i min bil utan kunna använda den till vardags men samtidigt så vill jag kunna ta bilen en sväng på en kurvig väg utan att det kränger allt för mycket. På min 323 E36 så har jag nöjt mig med 30/15 sänkning just för vardagsbruk och på Z3:an 50/40 vilket gjorde den till rena gocarten.

Mvh Henrik
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
Japps, det ska ju funka till vardags/glidarturer
Weitec Ultra GT ligger ju rätt i pris... var det den du tänkte på Henrik?

______
Joel - Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Japp, det är Ultra GT jag har.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.