AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.969

Sänkning av Z3

Sida 1 av 3
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Är det nån som har några bra tips på vad man ska köpa för sänkningssats till min Z3 2.8?
Har kollat på H&R men den kostar ju runt 14500:-, sen har ju GE Motorsport en komplett sats för 3500:-
Visst förstår jag att H&R är ju bättre och justerbar höjd men är det 11000:- bättre?
Vad finns det mer för märken som jag har missat?

//Daniel
kolla på Länk har mycket till bra pris
Jag har en höjdjusterbar FK sats på min, priser från 749 Euro.
Länk

/Fredrik
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Tack för länkarna, men jag tycker inte jag har något behov av någon justerbar sänkningssats.
En helt vanlig sänkningsats med fjädrar och dämpare skulle duga gått och väl till mig.

//Daniel
bilmode center har kit med koni dämp och h&r fjädrar hyfsade priser
Kolla Eibach, de gör mycket fina grejor.

/Fredrik
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
IHF: Hittade inte kitet med dämpare och H&R dämpare.
Gick jag in där och går vidare till BMW och sen Z3 så är det bara H&R grejor inga Koni grejor.... lite blind kanske... =)

//Daniel
nä men man får ringa ditt de plockar ihop det jag har för mig att jag betallade ca 7-8000 kr
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Ok, då vet jag.
Men är det nån som har testat GE Motorsports kit, det vore intressant att veta hur de som testat kitet hur de tycker de fungerar.

//Daniel
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Satsa på Weitec eller K.A.W om du vill ha prisvärda saker. Kör själv med Weitec på båda mina bilar och det funkar kanonbra.

Weitec har följanda sänksatser till Z3:

40/40
50/20
50/40
Samt naturligtvis coilovers med fullt justerbar höjd och även hårdhet om så önskas

K.A.W har dessa:

50/15
65/40
50/20 (coupe)
65/45 (coupe)
Samt coilovers

Jag kör 50/20 på min och det är lååågt fram, men bak skulle jag kunna ta ner den lite till, få se hur jag skall lösa det.

Mvh Henrik
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Vart finns Weitec och KAW att köpa i Sverige?
Så som det ser ut idag kan jag inte sänka bilen alltför mycket då kan jag inte längre köra in bilen i garaget....
Det jag är ute efter är en liten sänkning på kanske 30/20 eller nånting däromkring.

//Daniel
Jag vill avråda att sänka mer än 30 - 40 mm av den enkla anlednigen att bilen helt enkelt inte blir kul att köra. Ialla fall inte om man vill använda bilen för det den är till för, smiskas på kurviga asfaltvägar. Studsar fram som världens epa traktor istället för att greppa vägbanan som den skall. Men visst, använder man bara bilen till att impa på ortens kjoltyg så funkar det ju. =)

Gäller särskilt bilar med orginal M-Chassie som är lägre än de med vanliga chassiet. Min bil var toksänkt när jag köpte den, bak var fjädrarna skruvade i botten. Efter 2 höjningar, först 3 cm runt om och sen ytterligare 1 cm bak, fungerar den nu fint på de flesta vägar, skall jag justera någonstans skall den upp en cm till där fram, händer ibland att jag får röda streck på framdäcken...

Tror du gör helt rätt i att sänka 30/20, inte mer.

/Fredrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har jättebra komfort i min bil, inte mycket hårdare än orginal M-chassi. Men när man börjar köra hårt så märks det vilken enorm skillnad det ger. Jag har kört Nürburgring och ban-träffar med Weitec och det fungerade kanon.

Fredrik M: Inte konstigt om din bil var hård, ett coilover-chassi ska inte vara skruvat i botten, det ger inte bra köregenskaper.

toksmurfen: K.A.W vet jag att bl.a MH-Gtr har sålt. Weitec kan du köpa genom Bildelsimporten i Uppsala. Jag tror dock att det är billigare att handla Weitec direkt av t.ex FMW i Tyskland. Jag köper direkt av fabriken och får därför kanonpris, men då måste du beställa till tysk adress.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Vad du än gör så sänk inte med H&R-fjädrar, de sänker mer bak än fram och bilen ser inte rolig ut efteråt.

Mvh Henrik
Gör det någon skillnad på hårdheten med coilovers om man skruvar på höjdjusteringen ?!?!
Jag trodde det var samma, för fjädern komprimeras inte på min om jag skruvar ned bilen, den flyttas bara längs med fjäderbenet.

Håller med om att sänkningssatser som sänker mer bak än fram inte ser kul ut.

/Fredrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Fjädern komprimeras inte, men däremot så brukar slaget på dämparna kortas något vilket komrimerar gasen i dem, därav ökad hårdhet. Ju längre ner du skruvar fjädern desto kortare fjädringsväg får du. Många coilovers har en begränsning av sänkning som bestämts av Tüv men ofta så går det att sänka mer än vad de rekommenderar med horribel komfort och vägkänsla som påföljd. Har du Tüv pappren kvar från FK så står det hur mycket du får sänka enligt dem.

Mvh Henrik
Aha, då förstår jag bättre.
Har en del papper kvar från Tüv, får hem och kolla om där är något på dämparna.

/Fredrik
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Någon som har Gmax sport suspension kit eller
Puma´s sport suspension kit på sin bil?

//Hans

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Soda: H&R coiloverkit sänker 30mm bak och 30-60mm fram, ställbart så stuket borde gå att få till helt rätt. Jag kommer att köra H&R så fort pengarna finns, men fick också ganska bra pris 17.000 för värstingarna (pcs tror jag de hette) inkl feta kränghämmare.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Caspar: Vanliga 29512 kostar 16280kr enligt prislistan i Sverige. Samma grejor från Tyskland får du för ca. 1200 euro. Visst är det bra att vi är med i EU ;)

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Kollade upp det där, det är RSS kitet jag tänkte köpa. $1.950 direkt från H&R resp $229 x 2 för kränghämmarna, så 17.000 känns billigt...

Gillar deras beskrivning av RSS serien;

"RSS Club Sport Coil Overs, are designed for the committed motorsport enthusiast who is willing to relinquish some ride comfort in return for ultimate handling performance."

Soda: Kollade upp för att vara säker. H&R's "vanliga" coilovers sänker 1.0-2.0" fram och 1,25-1,7" bak, de står säkert på minsta sänkningen när man får dem så om man inte skruvar till dem rätt så blir det baklut som Du skriver..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.