|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar faktiskt också på coilovers, verkar som det är enda alternativet om man är petig på hur man vill ha det. Ska ner på Essen Tuning-Show i November och se om det går att förhandla till sig en bra deal där. Mvh Henrik |
|
| *PHUU* Tur man fick H&R Fjädrar på när man köpte den!! shit va dyrt | |
|
Någon som vill bidra med synpunkter? Jag vill sänka min M Coupé ca 3 cm runt om och bredda spårvidden ca 20 mm/axel. Har riktat in mig på ställbart chassie (coilover) för att få till sänkningen perfekt. Valet står just nu mellan: FK Koenigsport coilover Länk för 8700:- hos stylabilen.se eller KW coilover Variant2 Länk för €1349 direkt från KW. Är dessa satser prisvärda? Något som jag bör tänka på innan jag bestämmer mig? mvh ///Andreas Nybörjare på bakhjulsdrift. |
|
|
Ett litet inlägg om sportigare fjädrar/dämpare. När jag hämtade min Z3'a från service för någon vecka sedan, kunde mekaren inte låta bli att spy lite galla över min stenhårda bil. Visst jag håller med till viss del, på halvdåliga vägar är den inget kul att köra, mellanåt är jag väldigt sugen på att gå ned till 17" hjul för att få lite mer gummi som fjädrar. Har faktiskt oxå haft funderingar på att skaffa ett orginal M Chassi set fjädrar och dämpare och montera dit. Dessutom fortsatte han med att han nyligen haft en coupe inne med något kit liknande mitt. Nu vet vi ju inte hur hårt den bilen var körd, men iallafall så var den så hårt dämpad att stötdämpartornen gett med sig. De såg tydligen ut som två strutar när man öppnade huven och tittade. Kanske en sak till att tänka på, det kan bli för hårt oxå, både för väghållingens skull och även för bilens chassi. /Fredrik |
|
|
Fredrik<-- Du som har stenhård bil, har du märkt av någon "strutseffekt" på din pärla? Om din bil har klarat sig hittills med din sänkning samt låg profil på 18"arna borde väl min bil också klara sig. Det är ju ingen extrem sänkning jag planerar ett utföra. Dessutom ska jag köra vidare på orginalfälgarna (mycket gummi ;)). Sänkningen i mitt fall blir i första hand utseendemässigt, men det vore bra om man bibehöll väghållningen (eller kanske rentav förbättrar den något) ifall jag får för mig att prova på någon bankörning nästa sommar. Är du nöjd med ditt FK chassie annars? mvh ///Andreas Nybörjare på bakhjulsdrift. |
|
|
Jag har inte sett någon som helst antydan till deformering av stötdämpartornen på min bil. Så länge vägen är jämn och fin är bilen en dröm att köra, man kan riktigt känna hur den biter sig fast i kurvorna. Tyvärr är det först när det börjar gå riktigt fort som bitarna verkligen faller på plats, men då sitter man med ett smil på läpparna som inte är att leka med. Så som summering kan man väl säga att jag är väldigt nöjd med mitt FK Chassi så länge vägarna är fina. Det är när vägarna blir lite sämre som den är för hård. Men frågan är om en orginal bil hade fungerat så mycket bättre på sådana vägar, misstänker att för att riktigt kul på de vägarna skall man ha något mer rallyinspirerat med 16" hjul och mycket längre fjädringsväg. /Fredrik |
|
|
Tack för synpunkterna Fredrik. "då sitter man med ett smil på läpparna" Du har övertygat mig, blir till att lägga en beställning... mvh ///Andreas |
|
|
Jag har H&R kitt på min bil! satt på när ja köpte den! Undra om det är svårt å sänka den mer dÅ? |
|
|
I Januari monteras G-Powers coiloverkit med ställbar sänkning 25-60mm, pris €1.550,- plus montering €240,-. Jag kommer nog att sänka 30-40mm fram och 25-30mm bak. För att få nytta av det, så kommer också G-Powers kraftigare krängningshämmare att monteras. Provar med orginalfälgarna så får vi se om hjulen är för "mjuka" tillsammans med resten. Vidare så har jag sedan förra året Strong-Struts fjäderbensstag fram monterat och har nu beställt deras bakre & längsgående stag. Det främre staget gjorde mycket för bilen, den har ju usel vridstyvhet orginal, och jag hoppas att de andra hjälper ännu mer. De sger att det skall göra det, häcken är ju den svagaste delen i bilen. Skall man få stötdämpar tornen söndertryckta måste man ju ta i utav h-e och dessutom borde en styvare dämpning minska risken för genomslag. Det problemet blir väl om man bara byter fjädrar och behåller de långa orginaldämparna. Klart det blir styvt i så fall när dämparna står i botten, men väghållningen måste bli kass. |
|
|
Problemet med de söndertryckta stötdämpar tornen beror inte på genomslag utan att fjädrar och dämpare är så hårda att tornet får ta smällen istället. Var köpte du dina fjäderbensstag Caspar? /Fredrik |
|
|
Har nu beställt en FK Koenigsport coiloversats från stylabilen.se ca 3 veckors leveranstid. ska fota lite före/efter när väl bytet sker. mvh ///Andreas |
|
|
kör med H&R coil overs på min, var ner skruvade max hela sommaren. Märkte dock bara positiva egenskaper, gick helt underbart att piska slingriga asfalts vägar med den. Om någon har åkt från göteborg på e20 mot stockholm så svänger det ganska fint när man kommer strax utanför gbg, tror det växlar mellan 70/90 och är vajer räcken, där va det inga problem att hänga på polarens TT, pressade långt på mätaren var nog uppe runt 180km/h och vände några gånger och det är godkänt på den vägen tycker jag, speciellt eftersom klockan var 23:30 och det var ner cabbat =). Tur att man inte är lika bra kompis med "gestapo" som caspar är annars hade man fått cykla till jobbet =) lite offtopic men kort och gott, satsa på ett H&R kit, det är pengar som du inte kommer ångra att du investerat, de vill säga om du inte gillar att bli omkörd när det börjar svänga =) Mvh D:son |
|
|
Vad ska man välja då, är det orginal dämpare jag ska ha då jag har option 704 M Sportfahrwerk eller ska ändå man satsa på ett par coilcovers typ Koenigsport/Highsport??? //Daniel |
|
|
Toksmurfen: Köp ett helt kit med dämpare som är gjorda för sänkningen . Behåller du orginal så jobbar de i helt fel intervall vad gäller längden. Tycker att man alltid skall köpa hela kit just pga detta. Funkar det till att börja med så slits dämparna onödigt fort. Själv skall jag ha G-Powers coiloverkit till sommaren. D:son: Jo länsman tycker jämt att mina körkort är så fina att han behåller dem.. Fredrik: Det är Strong-Struts "CL" modell jag har, köpte den från Emm här på forumet, men gjorde en beställning på deras butt-brace och body-brace i veckan som var direkt från dem. Nu skall hon bli tight lilla Shreck. |
|
|
Caspar: Det jag tänkte mer på var att skippa sänkningen helt och hållet och hålla sig till orginal, för jag tycker min bil ser rätt låg med orginalgrejorna på. Med option 704 så är väl bilen sänkt från början eller menas det nånting annat med M, Sportfahrwerk? //Daniel |
|
|
Stämmer bra att det är en sänkning som menas med "M, Sportfahrwerk". Jag hade det på min 2,8'a och det är faktiskt 10mm lägre än vad M bilarna är. Skippa sänkning om Du tycker bilen ser & känns bra med orginal. |
|
|
Då låter det som om det blir orginal, för jag tycker att den ser bra ut med orginal grejorna. Måste ju byta till våren eftersom alla dämpare är "fuktiga", bör man byta fjädrarna samtidigt också eller??? //Daniel |
|
| Låter väl onödigt om det inte är något fel på dem. Möjligen riskerar du att bilen blir högre med nya fjädrar, om de gamla är lika trötta som dämparna så sjunker de ihop lite och bilen blir lägre... Det är fjädrarna som avgör "sänkningen" och sedan skall stötdämparna anpassas till detta. | |
|
Ok då kör vi med nya dämpare, så får vi se hur det blir med fjädrar. Tack så mycket för svaren Caspar. //Daniel |
|
|
Nu har min coiloversats (FK Koenigsport) anlänt från leverantören. = Årets julklapp =) Bara att slå in i julklappspapper coh lägga under granen. Montering sker i mellandagarna, om jag inte blir tvungen att jobba. mvh ///Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.