|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kan du bevisa att du behöver kortet för att klara ditt arbete är chansen MYCKET god att du får behålla det. Fast böter åker du ju på... /Henrik |
|
|
If you can't do the time, don't do the crime... ---------------------------------- Länk |
|
| Min erfarenhet är att det inte spelar någon roll om du är i behov av körkortet i jobbet. Det blir samma straff ändå. Det kanske är olika från gång till gång men i fallet jag syftar på så skrev vår styrelseordförande ett långt och sakligt brev för att förklara hur viktigt det var för personen att få ha körkortet kvar eller åtminstone korta ner tiden utan kort. Det blev blankt nej. Den fortkörningen var på 90-väg (landsväg i Gävletrakten) och polisen klockade 130 på kompisen som körde. Tre månader utan kort blev det för hans del. | |
|
Varför särbehandla någon för att man behöver kortet i sitt jobb? Har man brutit mot reglerna få man ta sitt ansvar, man har sig själv att skylla. ---------------------------------- Länk |
|
| Tja, det kanske har ändrats under de sista åren eller så bedömer man varje fall för sig. Jag vet en bagare som skulle bli av med kortet - då ringde förmannen upp åklagaren och förklarade att den åtalade var bageriets chaufför och att de var MYCKET beroende av denne. Det var ju naturligtvis inte sant, men han fick behålla kortet i alla fall. Fast det här var i slutet av 80-talet, hur det är nu vet jag inte men det verkar ju lite väl hårt om man skall bli av med sitt leverbröd bara för att man kör lite för fort. Men det beror kanske på brottes art - har man kört som en idiot finns det nog ingen pardon. | |
| Möjligheten att få behålla körkortet om arbetet hänger på det måste ju finnas, annars skulle de ju inte ställa frågan. | |
zr |
har en polare som blev klockad 140 på 50 väg,försökte hänga av dem men de va för mycket mötande trafik. åkte på fortkörning,grov vårdslöshet i trafik och smitning. han fick INTE tillbaka kortet!!!!!!!!!!!!!!!!! (men han fick samhällstjänst) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.