|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjennare....Jag undrar om någon här har varit med om samma sak...Frågan é den hur lång tid tog det innan man fick till baka körkortet samt hur mycket böter m.m Vi har startat en klubb innen i stan sóm heter Helsingborgs street racers....Vi har samlat uppe hoss mcdonalds på statena....Sedan när alla har kommit så gled vi ner mot stan....Vi kom fram till ett trafikljuse...Där har jag två killar framför mig...Jag ser att det é grönt, så jag kollar på framförande bil, för vi é typ 30-40 bilar nu...Så man inte smäller....Sedan efter ljuste så får jag syn på en V70 med extra ljus i grillen...Jag mistänkte att det kan vara en sivilare....Men efter ett tag tänkande så gav jag mig och trodde att han var med oss....Så vi kör kanske ca 20-30 min inne i stan, sedan så kommer vi fram till en parkeringsplats spm vi ska stanna på....Då skriker en Kille SNUTEN....Jag parkerade som vanligt....När jag kollar i innerbakspeglen så kommer den V70 krypande och vips så hoppar en kille ut och jag tänkte ANEJ...Han vissar sin bricka och sär att dem har förföljt mig ett tag....Jag får hoppa in i snutbilen....Där säger dem då, att dem har förföljt mig ett tag och säger att jag har kört mot rött...Jag säger då RÖTT det har inte jag märkt...Han säger då hur har du inte märkt det...Jag säger för att jag kollade på framförande bil så man inte kolliderar...Sedan efter ett tags flabbande så vips åkte kortet.... MVH Daniel | |
Moller |
Jobbigt...... |
|
om du har haft körkortet mer än två år så borde du få det om ett par månader igen, har du däremot haft det mindre än två år så blir det betydligt tråkigare! Böterna e väl baserade på din inkomst antar jag.. #1 |
|
| vad händer om man inte har haft kortet i 2 år???svar plzz | |
Andreas |
Har inte prövotiden gått ut (2år) så är det bara att börja om med skiten på trafikskolan igen, blä. |
|
Jag har oxå kört mot rött en gång (trodde jag skulle hinna över) och det såg farbror blå. 1200.- i böter och utan körkort i 3 månader men vem kör med kortet... |
|
| Nää du skojar är du helt säker på att det är så??? även om man bara kör typ 20 km/h för snabbt på en motorväg? | |
|
Robbe: Man ska vara väääldigt försöiktigt innan prövotiden har gått ut... saker som är böter för de som har haft längre är indragen körkort för vi som har haft mindre än 2 år.. Poliserna skiter i allt.. de tar körkortet... känner några som blivit av med den samma dag som de tog den.. p.g.a. fortkörning... |
|
|
roobe: det är samma regler för dig som har prövotid som för alla andra. Skillnaden är att om de tar ditt körkort så måste du skriva och köra upp igen och det är ju lite jobbigt. |
|
|
hmm, personligen har jag åkt dit för fortkörning 3 ggr två ggr innan prövötiden gick ut en gång efter det. första ggen var det en civilare som jag racade med...*asg* de hade mätt mig på motorvägen trodde först jag var på väg till lasarettet med tjejen men icke sa nicke... så de kom jämsides med mig o så att jag bara va fart kåt... jag trodde de var vanliga killar som ville raca... jag drog de sen, kommer ljusen och ja... fick gå o sätta mig i deras jävla bil o börja ljuga o böna o be... det hjälpte de sänkte min hastighet med 20 km o gav mig bara böter. :=) |
|
|
hmmm...jag tappade mitt körkort under prövotiden, hade haft det ett år. fick ner tiden till 2 månader men jag var ju tvungen att ta om det. det var faktiskt min första upplevelse av BMW, hade varit ute och åkt corvette. Kom på att jag lovat hämta tjejen så jag fick låna en 323 -84 körde ford taunus på den tiden. då jag var lite sen så var man ju tvungen att dra på kom ut ur en kurva och där står Ausonius med sin lilla laser =) dom hade den på test för det var så nytt med laser på den tiden men vad hjälpte det. f*n för provotid alltså. //Micke |
|
|
Erkänn aldrig på plats, jag tycker inte de skall flytta ut domstolarna på vägarna... bättre att neka så mycket det går oavsett hur mycket polisen säger att det är bäst att du erkänner! Har dock inte råkat ut för att bli stoppad någongång mer än i rutinkontroller.... Men vad konstigt att de inte tog dig direkt... Hoppas att du får tillbaka körkortet snart! Björn Markholm |
|
| Din svensklärare hade inte godkänt den där uppsatsen... | |
|
Poäng till dig, Mosse! ;-) Acey har rätt! Man har trots prövotid precis samma rättigheter som de som inte har prövotid. Blir man dock av med kortet så får man ta det på nytt. -> bmxbjorn Det där med att aldrig erkänna är ju lite från gång till gång. Jag tror man blir behandlad hårdare ju mer man käftar emot. Det är klart att är det ytterst osäkert så är det en sak men när man åker fast är det iaf för min egen del ganska ordentligt och utom allt tvivel. Varför käfta emot då? Det är ingen som tvingat mig att köra för fort. När jag blev stoppad av två stycken mcpoliser på centralbron i Sthlm så blev jag överlycklig när jag bara fick 1600:- i böter. Poliserna sa att det gick i minst 120 (70-väg) och det hade de ju rätt i även om de inte kunde bevisa det. Skulle jag käftat emot och blivit av med kortet (permanent?) och blivit anmäld för vårdslöshet i trafik och allt de kunnat hitta på? Nja, då tar jag hellre mina böter och får åka vidare med lite lättare plånbok... |
|
|
Erkänna eller ej ja. Jag har bara blivit stoppad en gång, rutinkontroll... Men vad jag hört och kan tänka mig av andra erfarenheter av polisen så vinner man ingenting på att vara uppkäftig. Snarare då att "böna och be". Har en kollega som var på väg till jobbet, han drog på i ca 160 på 110 väg eftersom han var sen och blev stoppad av en civilare. Han förklarade hur det var och den ena polisen sa till den andre: "Vi drar av 20 va?" "Aa" sa den andre polisen. Resultatet blev att de skrev 139 km/h på böteslappen, dvs böter och körkortet kvar. Stiligt. |
|
|
Hejsan! När Jag var i Marocko för 3 års sedan så hände en lite rolig sak... I marocko så är det så att ca 2,5 km innan en by så blir det 40km/h och 1,5 km innan byn står en liten hydda som det någon enstaka gång är en polis i. Vi hade passerat ett antal sådana här byar och det brukade aldrig vara någon polis i hyddorna. Vi var lite trötta på krypa fram i 40Km/h i ca 5km ionödan så vi saktade inte in förrän vi kom fram till byarna och körde lugnt igenom byn för att sedan dra på igen till ca 140-150km/h. Helt plötsligt när vi närmar oss en polis hydda så kliver en polis ut mitt ivägen! Min kompis som körde få stå på bromsen för att inte köra över honom, vi trodde det var helt kört för oss och att vi skulle tillbringa natten i marockanskt fängelse.. Polis kommer fram och säger" det gick lite for min herre" på franska. Min kompis svarar "vi vill hinna till campingen innan det blir mörkt". Svaret blev från polisen " ja men då är det bäst ni åker vidare" och lät oss köra vidare.. Bilen var förövrigt en peugeot 504 -77 läs mer på Länk Lars |
|
| Vad händer om man övningskör och åker fast för fortkörning??? E det några speciella regler då? | |
|
Ja det är det faktiskt. Den som du övningskör med får i värsta fall oxå smaka på Bosses batong plus att ditt tilstånd kan dras in för en tid. Då kan man bara hoppas på att man blir stoppad av en snäll polis som har lagt sin batong i handskfacket... |
|
| Hmm, när du övningskör så är det din handläggare som är ansvarig, dvs kör du för fort så är det böter för den du övningskör med, antar att den blir av med körkortet om du kör alldeles för fort, men gissar också på att ditt lämplighetsintyg ryker.. | |
|
Min första bil var en Ford fiesta -78 som var ordentligt sänkt och hottad. En eftermiddag när jag var på väg hem från jobbet så låg det en Renault R5 och fes mitt i vägen så jag tröttnade rätt så fort så jag vräkte mig om vilket jag brukar göra med söndagsåkare. Men längre fram hadde lilla polisen både hastighetskontroll och flygande besiktning och självklart så ville de ju prata lite vett med mig (höll på att köra över han som stoppade mig) hade kört i 80km\h och sen så var ju bilen lite för låg tyckte de så jag åkte på en registreringsbesiktning oxå. Det löste jag med att montera på mina vinterdäck. Man blir ju lite sur men det gick över rättså fort... |
|
|
Tjennare....Ni ska ha tack för inläggen...Skulle bara sä att jag har haft mitt körkort nu i två år...Så det é en litten lätnad....Men man får hemm en lapp där det s¨tår om beslutet dem har kommit fram än så länge...Man ska då fylla i angående om man é behov av kortet pågrund av jobbet m.m som jag é...Men ser dem inte lättare på det då....För annars så blir jag ju av med jobbet oxå????? MVH Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.