AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.106

Vad är galet när ratten skakar när man bromsar liiite?

Sida 1 av 2
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Som sagt... när jag bromsar lite skakar ratten ytterst lite. Det är inte jättejobbigt, men undrar bara varför den gör så. Är skivorna skeva? Den drar pyyyttelite åt höger då också.

Tacksam för hilfe :)
parolof
skivorna
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Troligtvis kärvande ok, skulle jag gissa på! Är absolut det vanligaste felet till skeva skivor! Beläggen ligger an och skivorna går alldeles för varma och hinner inte svalna och som i sin tur slår sig. Felaktig montering är också en annan orsak. Som sagt vibrationer är aldrig kul men smärre skönhetsfel. Jag hatar det och har därför återställt detta på min egen vagn! Då hade skivorna slått sig, och efter byte av dessa blev det återställt. Fixa det för det sliter väldigt på bussningar och så vidare, vibrationer är aldrig bra helt enkelt! Hoppas det löser sig.. Mvh // Martin
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Eller så kan det bero på att bussningarna är slut också. Troligtvis så är det skivorna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen en kombination av alltihopa.

Mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Börja med att plocka bort oken och beläggen, gör rent och smörj med kopparpasta. Det kostar nästan ingenting och har i alla fall för min del vid två tillfällen helt fått bort vibrationer vid inbromsning. Har du otur så får du kosta på bilen lite mer, men när du ändå gör rent och smörjer så kan du passa på att mäta bromsskivornas tjocklek. Det är faktiskt inte så mycket de skall ha nötts ned innan de passerat gränsen för byte.
Vet någon vid vilken tjocklek skivan måste bytas ut? Antar att det finns olika tjocklekar på skivorna, så jag undrar vad som gäller för E36 orginal.

Och hur avgör man om skivan är för tunn: Låter man genomsnittet bestämma på olika punkter på skivan avgöra eller räcker det med att en punkt (eller rättare sagt ett spår) har ett värde under minsta tillåtna?

Mvh
Stephan
BM
18
BMW_318_IS
bmw 318i E30 -90
Titta på skivorna och känn på dom med fingrarna.. är det en relativt hög kant på skivorna längst ut så byt....
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vilken tjocklek som indikerar att slitagegränsen nåtts beror på hur tjock skivan var från början, De flesta E46 tror jag har 22 mm tjock skivor i nyskick och då är gränsen för byte 20,4 mm. Som synes en skillnad på mindre än 2 mm. Jag skulle tro att man mäter på det tunnaste stället. Ojämn tjocklek kan nog resultera i vibrationer.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Hade samma på min, löste sig med nya skivor o belägg. Passade på att ta Brembo Max skivor, bara en 100'ing dyrare där jag köpte.

Dock så tänkte jag renovera fram/bak vagn framöver, nya bussningar överallt, gärna modell bättre, som finns var?

Känner att bakvagn håller på börja vibrera i högre farter, lika bra att åtgärda.

Newbie på BMW
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Okej, tack för alla svar!
Men det är så trist som att skivor och belägg är bytta för inte alls länge sedan, tydligen. Iallafall fram. Bak är skivorna lite sådär repiga och fula... men så är det ju nästan på alla bilar som inte är helt nya.

Bilen ska snart in på service, bara en stapel kvar, och då ska jag be killarna ta en titt på bromsarna.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Är jätte lätt att fixa själv, ta bort oket, dela oket i 2 delar (det är glidok på våra kärror), slipa/fila upp där beläggen glider (du ser vad jag menar när du gör det), prova med beläggen att dom glider LÄTT, sen kopparpasta ytorna, byt skivorna och sätt ihopa allting. Fyfan, bromsarna är som nya :)

Såtillvida inte kolven kärvar i själva oket då.

Sen har ju BMW den dumma konstruktionen med fastskruvad skiva och lösa hjulbultar, den där skruva i skivan gick fan inte få bort på min bil, fick borra ur dom. Skulle helst ha bytt spindelhus.. nån gång..
andlar
Hej!

Jag knackade bort all rost runt mina skivor när jag bytte klossar, sen var vibrationerna ett minne blott.

//Andlar
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Var satt den rosten exakt andlar? Du menar framskivorna som är ventilerade så antar jag att det sitter lite rost i "hålen", eller?
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Kan aldrig tänka mig att rosten hade något med det att göra! Var nog beläggen?
andlar
Längs kanterna, kan väl vara som du säger Chintzy men det blev skillnad i alla fall.

//Andlar
Kan det inte vara ett hjullager?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Läste en länk i ett inlägg om en amerikansk firma som anlysreat vibrationproblem och kommit fram till att det ofta beror på punktvis överhettning med fäljd att beläggmaterial bränns fast på skivan.

T.ex. om man låter klossarna ligga an mot en ritigt uppvärmd bromsskiva.

Lösningen på problematiken var dels att "köra in" nya bromsskivor för att skapa en jämn beläggning i stället för punktvis. Dels att undvika att hålla bromsen intryckt när bilen står still efter kraftig inbromsning (med varma skivor alltså).

Nu till det riktigt intressanta, om man är ute i tid kan man rädda sina skivor genom en ny "inkörning".

Inkörning:
Att med stegvis ökande hastighet från 50 - 70 km/h (om jag minns rätt) göra 3 st inbromsningar ner till ca 10 km/h absolut inte stanna med bormsarna ansatta) med hög kraft, ca 90% av karften innan ABS går in.
Sedan sakta accelerera till nästa hastighet (så att bromsarna hinner svalna lite).
Efter sista bromsningen ska bilen köras en bra bit utan inbromsning så att bromsskivorna hinner svalna "helt".
Sedan tänka på att inte hålla foten på bromsen i onödan när bormsarna är varma och bilen står stilla.

Detta fungerade faktiskt för mig, hade också vibrationer vid lättbromsning. Men vill påstå att de försvunnit helt efter inkörning och förbättrat bromsbetende.

Detta är ju värt ett test eftersom det bara kostar lite tid och damm på fälgarna ...
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Perfekt Kolvsallad, ska testa detta ikväll :) Tack för tipset! Gratis är gott, dock har jag precis tvättat skönheten.
Li
60
Libell
323i M Touring -96
Haha... jag har nu tittat till bakbromsarna lite... trodde felet låg i frambromsarna. Fick för mig att dessa påverkar ratten mer, men självklart borde väl bakbromsarnas slitage även känner i ratten vid inbromsning?

För de är nämnligen VÄLDIGT slitna. Rosten sticker ut kanske 5-6mm på slitbanan av skivan. De är riktigt slitna verkligen... så jag antar att det är dax för nya skivor, och då även belägg väl?
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan!

I själva inbromsningarna känner du inte av vibrationerna i ratten av dina bakhjul, det sitter i karossen i sådana fall! Mvh // Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.