|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Champ |
Stolpskotten på plåt och lack, inspekterar och tar foto som de senare skcikar iväg till Stockholm. Man får som alltid ligga på - så ring... men jag brukar alltid åka ditt med motto "Åker inte härifrån från det är löst eller man fått ett ordentligt besked" För att citera ett av stolpskotten "Du är noga med din bil" ??? Ska man inte vara noga ?? Be och få se verkstadens kvalitetsintyg...så blir det fart på dem... Champ dieselpower |
| Det är helt sjukt och svinaktigt dåligt av BMW att fortfarande inte lära sig av läxan att E34 har drabbats svårt av denna typen av rost. JAg har själv fixat på E34 nyligen, det är dåligt att man inte kommer åt "detta fågelbad" inifrån utan att typ skära bort ett plåtstycke som döljer. Nästa gång rosten komemr tillbaka kommer jag att svetsa skiten, och hoppas då man blivit bättre på att svetsa så det kan bli snyggt, för roligt är det inte och pinsamt, får bara inte uppstå rost på detta sättet. TAcka vet jag 323an, där kommer man åt inifrån och kan svetsa fågelbadet, jag har nämligen samma problem där, BMW har inte lyckats på 30 år att komma tillrätta med problemet, undrar varför??? | |
Champ |
Frifart; alla bilar är det problem med. Champ dieselpower |
| hm det menar du? jag har sällan eller aldrig sett detta på andra, bara rostiga tankluckor..vilka bilar tex? | |
| Man kanske ska satsa 7 serien, jag har aldrig sett detta på dem, de håller sig faktiskt bättre än E34 generellt trots äldre grundkonstruktion. | |
|
Någon som vet om detta också kommer att drabba E60 ? Samma konstruktion ? BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
Champ |
Har sett fenomenet även på 7 serien och andra bilmärke. Visst är det dåligt men BMW är definitivt inte ensamma om detta problem! De är dessutom väldigt snabba med att rätta till det...och enligt tidigare så ser man inget utifrån.... Champ dieselpower |
|
Det är ej samma konstruktion på E60. Där är det en hel "insats" av plast som verkar vara bra avtätad mot skärmen. Samma lösning som på E30 där det är gummi mellan röret och skärmen. På min E30 är det inte en rostfläck runt tankluckan efter 17 år, på E39:an jag hade började det synas bubblor efter tre år. BMW åtgärdade det utan tvekan. De slipade innanför skärmen där bubblorna var, tätatade skarven på nytt och lackade därefter endast "koppen". Skärmen fick bibehålla originallacken. Vid en tankluckeinspektion i våras hos auktoriserad BMW ÅF hade över hälften av bilarna begynnande små bubblor trots att ingen bil var över fem år gammal! Värst var en -01 M5 med lågt miltal och i övrigt mycket snygg. |
|
|
Frågade Bmw varför bilarna har så uselt rostskydd,det rostar ju nästan bakom varje majonäs sträng på en 5-serie.Han svarade den nordiska marknaden är väldigt liten med hårt klimat så därför tar vi alla rost på goodwill samt att ändra rostskyddsprocessen skulle bli alldeles för dyrt. mvh |
|
|
Mats: Tack för den informationen! Jag tycker också att det på vår E60 är mycket plast när man öppnar tankluckan, istället för plåt som E39 har... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
funderar på att trycka dit nån sorts list så att vattnet kan hållas utanför, nån som provat? Insidan bör man kunna rostskydda med slang på sprayburken. Så dränkte jag E34:n invändigt Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Sätter du dit en list och det trorts det kommer i vatten så kanske vattnet inte kan komma ut igen samt att kondens t.ex inte torkar upp. | |
|
Jo, jag vet. ska undersöka innerskärmen mm. lite. Det kanska går t.o.m. att borra ett avrinningshål. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Har oxå drabbats av problem med rost i fågelbadet. Hur kan man vara så debil att man lägger en fals på detta vis? Amatörmässigt BMW!!! På min Audi 100 -92 finns inte en tendens till rost på detta ställe, men så har man också lagt falsen korrekt för avrinningens skull. Just nu umgås jag med en tanke att lägga ett siliconskikt i botten på E39ans fågelbad för att kunna få en avrinning över kanten. Givetvis efter skrapning/lackning. Vad tror ni om det? Mvh Peter |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej, har precis börjat kolla på några E39:or och är helt novis på BMW har läst och lärt mig massor om E39 här på autopower men missat denna kan nån förklara denna svaga punkt?? för mig som är ny gärna med en bild om ni har.. |
|
Idag ringde jag BMW's plåtverkstad och frågade om råd. Min garanti har nyss gått ut - spelar ingen större roll egentligen. Skadan är liten och billig att åtgärda. Att ta sig till en verkstad och lämna bilen med allt vad det innebär skulle ställa sig dyrare än att fixa själv. Nåväl, råden jag fick är följande: - Skrapa rent från lack, karosskitt och rost. Helst hela falskanten. Blästra gärna. (Underlättar om man skruvar bort luckan) - Lägg i nytt kitt - Grunda och lacka - Borra ett dräneringshål på lägsta punkten i baljan. Lacka även runt borrhålet När lacken härdat: - Tag bort bakhjulet och innerskärmen (sitter med 5-6 skruvar). - Nu kan man komma åt att spruta rostskyddsvätska runt baljans anslutning. (Tänker själv använda sågkedjeolja. Kryper in bra, rostskyddar och fäster bra) - Vaxa inuti baljan. Håller f.n. på med detta eftersom jag har semester och vädret är bra! Kändes lite surt att borra hålet... |
|
|
Hej! Kan meddela att man ej ser baljan innefrån hjulhuset. Finns en "plugg" som man kan ta bort för att sedan spruta in tectyl. Tog en ståltråd och satte fast på pipen så att jag kunde göra en lagom böj på den. Sprutade även in tectyl från bagagen. Tips till PLP: Kolla hur det ser ut i innerskärmen innan du borrar hålet. Har själv funderat på detta så du kan väl skriva om hur det gick. Ha det bra! Håkan |
|
|
Det verkar konstigt om BMW ger sådana råd isåfall. Hålet är borrat, man får väl hoppas att det inte satt något väsentligt inunder... Skall kolla hur det ser ut under (över) skärmen och meddela forumet. Peter |
|
|
Hej igen! En idé bara... Kanske vore bra med att ha en dräneringsslang i hålet. Denna ledar man sedan ut genom "pluggen" som jag nämnt tidigare. Slangen fäster man med karosserikitt som sedan både tätar och rostskyddar. Vad tror ni? /Håkan |
|
|
IRRLÄROR! Fan vad trött jag blir... Man borde ju kunna förvänta sig att yrkesmän vet vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt att det döljer sig inkompetens bakom fasaden. Jag borrade ett dräneringshål i tankbaljan enligt rekommendationer från en snubbe på BMW. Inte funkar det. Vattnet rinner ner och stannar kvar någonstans ovanför hjulhuset. Baljan är ju inte synlig utan ligger ovan hjulhuset. Inte alls bra. Möjligen att Håkans idé om att dra en slang genom pluggen skulle funka. Skall fundera över det. Det blir ju lite kirurgijobb att leda slangen, det är trångt som f-n men med en lagomt mjuk slang så bör det gå att lirka ut den genom plugghålet. Till vidare får det bli nytt karosserikitt i falsen och pålackning. Hålet sätts igen med Tectylplugg doppad i rostskyddsvätska. Inget mer denna gång. Fortsättning följer nog... Jag kanske ändå river bort innerskärmarna när bilen skall oljesprutas och testar då. Sågkedjeolja skall vara bra på att krypa in och fäster riktigt duktigt också. //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.