|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nu som de flesta andra drabbats av rost vid tankpåfyllningen. Eftersom detta är ett kännt fenomen så har jag vaxat och försökt att hålla rent och torrt. Rosten kommer innifrån så detta har tyvärr inte hjälpt. Undrar då om man kommer åt att rostskydda holken om man tar loss innerskärmen? Det är rent ut sagt förbannat dåligt att en bil som BMW rostar på detta viset!!! Skulle fått fixat detta på garantin i våras då det först upptäcktes. Då var det inte så långt gånget, endast två små bubblor syntes. Ville inte byta hela bakskärmen för få ordning på det. Tacksam för svar! /Håkan | |
Champ |
Har BMW sett det inom garnatin? Champ dieselpower |
|
Hej, ja jag var och visade bilen innan garantin gick ut. Då sa de som sagt att de skulle byta hela bakskärmen. Backade då ur och hoppades på att det inte skulle förvärras. Kan också svara på min fråga i inlägget ovan, Nej man ser inte "holken" när man lossat innerskärmen. Innanför finns det en "innerskärm" i plåt där det finns pluggade hål. Tror/hoppas att jag fick sprutat i ordentligt med rostskydd. Försökte också så gott det gick att spruta in via bagagen. Ha det bra BMW-vänner! |
|
|
Ok,bra med lite tips på hur man själv kan rostskydda denna "rosthärd"..Tack Håkan. Far min har en 523i-97 med knappt 14000mil på mätaren som "peppar peppar" ej har tillstymmelse till rost där...än. Ska tipsa gubben :) Mvh Janne. |
|
Champ |
En anning konstigt beslut att inte låta BMW åtgärda din bil.... Det du itne ser udner holken kommer definitivt förväras! Champ dieselpower |
|
Kan tyckas vara ett konstigt beslut i vissas ögon.... En bil med utbytt bakskär blir ALDRIG den samma som den var ifrån fabrik. Vid byte av skärmen så måste de givetvis svetsa i bilen. Då uppstår det genast fler ställen där rosten kan få färste. Rosten är inte speciellt långt gången. Endast ett tränat öga kan se den. Har nu som sagt sprutat på ordentligt med rostskydd så det borde nu inte bli värre. /Håkan |
|
Champ |
Hade rost i neder del i framkant på holken där blåten är "överviken". BMW Göteborg åtgärdade detta genom att vika upp plåten, slippa rent och lägga duktigt med techtyl. Mycket nöjd med resutlatet! De har åtgärdat många holkar på detta sätt. Att bytta skärm verkar vara en anning överdrivet! Champ dieselpower |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bmw brukar slipa bort rosten, grunda och lägga på en bred sträng karosserikitt om det är innanför luckan som sedan lackeras över, orsaken till rosten är ju oftast bilar som förvaras utomhus och då ställer det sig vatten under tanklocket, sedan krypet vattnet in i kittskarven mellan fågelbadet och skärmen och sedan tillbaka från plåtkanten under lacken, Brukar börja som en obetydlig krackelering i klarlacken som sedan sprider sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Konstigt! Det var just hos BMW i Göteborg som jag var och visade bilen. När jag var där så sa dom det var byte som gällde. /H |
|
Champ |
När var du på Mölndals vägen? Champ dieselpower |
|
I början av april. Precis innan garantin skulle gå ut. /H |
|
Champ |
Vilket stolpskott träffade du på plåt och lack? Bosse? Champ dieselpower |
| Så var det! | |
Champ |
Enl tidigare: "ja jag var och visade bilen innan garantin gick ut. Då sa de som sagt att de skulle byta hela bakskärmen. Backade då ur och hoppades på att det inte skulle förvärras." Sa verkligen stolpskotten att du skulle behöva byta hela bakskärmen?? Champ dieselpower |
| Ja så sa han | |
Champ |
Har du rost i skärmen också? Champ dieselpower |
|
Nej, endast lite precis innanför den invikta plåten. De sa att "holken" är limmad och för att få ordning på det var de tvungna att byta skärmen. Vet ej, men kanske för att avskräcka. |
|
Champ |
Det stämmer inte. I samband garanti jobb på holken var min bil inne för rep. pga skadegörelse (omlackning av hela vänstersida mm). Såg bilen efter BMW åtgärdat holken innan den gick till lackeraren. De hade varken svetsat eller bytt något endast åtgärdat rosten genom att vika upp plåten och "rensa" ordentligt, rostskyddsbehdlat och vaxat. Ett snyggt jobb! ser inget föränn man öppnar tanklocket... Ja knappt att man ens ser det där. Jag är "hyper noga" och ligga på stolpskotten på plåt och lack. Fick bagage luckan utbytt 1 dag innan rostskyddsgarantin gick ut. Ska jag följa med dig till BMW? Champ dieselpower |
|
Hur lång tid har det tagit för er att från det ni vissat upp bilen till att det har beslutats om det går på garantin & vem fattade beslutet? Har ni bara visat upp för verkstan(bmw) eller har det kommit någon besiknings man från bmw(genral agent)? mvh /m |
|
Champ |
Bagageluckan tog 3 dagar. Vänster fram dörr såg aldrig BMW utan jag beskrev det via telefon... Champ dieselpower |
|
var det bara verkstan som tittade på din bagage lucka & kunde avgöra om det gick på garantin? var till verkstan för ca:3-4 veckor sedan. har inte hör något än. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.