AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.170

X3 3,0 = Köpläge?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Griseknoen: Okej, så du menar med andra ord att det är samma köpare som idag funderar på att köpa en E46 330i och samtidigt funderar på att köpa en ny E90 330? Det rör sig för det första knappast om samma köpare, och inte förens E90 kommit ut på begagnat marknaden kommer E46 påverkas så mycket som folk gärna vill tro. Tvärtom emot vad många tror, så är värdeminskningen hyffsat linjär genom en bils livscykel, oberoende utav nya modeller, genrellt kan man säga att en facelift isf är "värre" eftersom man förlorar mycket pengar på ett bräde genom att köpa en ny bil precis före facelift.

Okej, om du vill läsa fakta föreslår jag en läsning utav Askens dagbok för hans X3: Länk antalet verkstadsbesök avlöser varandra, han har även en gammal dagbok från sin tid som X5 ägare, om jag minns rätt var det inte en på verkstad en enda gång. Länkarmarna är något alla nyare BMW modeller haft problem med, vi får se om några år när X3 fått några mil på nacken.

X3an säljer dåligt, och eftersom vi inte kommer komma överens så får det stå som argument nog.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
KAn ju säga såhär att det var betydligt fler fel på X5an jmf med x3an och att jag är betydligt mer nöjd med den efter 2 k mil jmf med x5an. Sen har ÅFen ställt upp väldigt bra med de fel som uppkommit och de har täckts av garantin. Sen ska man veta att en hel del av de problem jag har haft har berott på användaren resp mina biltvättskemikalier och trots det har ÅF ställt upp kalas.
Så X3 är bättre sammansatt än X5 det är mindre skaller och mindre knirk i kaross och paneler tex.
Mvh
Asken
Som är en petig bilägare
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Så pinsamt acey ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
B3: Vadå pinsamt? Har inte läst i Askens dagbok att vara i närheten utav de mängd fel som X3an har haft.

Sen är Asken den förste som tycker att X3an är bättre sammansatt, utav de som har haft bägge modellerna vilket inte är så många. Sen är det kanske dumt att jämföra Askens nya X3a mot hans begagnade X5a.

Provkör en ny X5 och en ny X3 och jämför själv. Det finns en anledning till att X5an an 60.000 dyrare i utgångsläget.

Och dessutom så säljer X3an fortsatt dåligt! :o)

B3
81
B3
Alpina B3 3,3
"Det finns en anledning till att X5an an 60.000 dyrare i utgångsläget."

Vilken är den anledningen om man får fråga?
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Skall inte blanda mig i eran x5/x3 rörande kvaliteten Då den inte på några sätt någonsin kommer komma upp i kalibern hos en Audi!! (HEHE!)

Men att en rekordtidig facelift skall komma höst 2006 är nog sant, har själv hört det från flera håll, däribland tyskland.
Hoppas också då att dem gör något åt de ohyggligt plastiga dörrsidorna på x3:an
Om man tänker efter så ser inte fronten speciellt modern ut i jämförelse med en 5 serien av nyare snitt.... Så jag tycker att det låter ganska trovärdigt med en kommande höst facelift.
Men det är vad jag tror.

Sedan är det väl så att köper man en bmw så blir det ett par verkstadsbesök för elektronik fel, jag hade min z4 där ett par ggr och det var fullt med 5 och 7 serien som bara dog och trilskades med elen. När jag skämtsamt undrade om BMW bett italienarna eller engelsmännen att lösa elektronikfrågan i bilarna sa en meckers att x3:an var en i sammanhanget än så länge hyffsat problemfri produkt.
Inte vet jag, kanske det ligger lite sanning i det?!
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Tycker x3.an funkar bra, synd bara att ÅF inte kan ställa upp och ta sitt ansvar....
Vem vill åka runt med en bil som har fel från fabrik i ett år innan felet blir fixat!? Bra Jobbat...
Coupén
Försäljningen av X3 har nog kommit igång, ser allt fler ute på vägarna numera.

Tycker att X5 har mer lyxbils-image, X3 är mer extrem-sport. Dvs., målgrupp "godsägare" kontra "urban-extrem-sport-utövare" :-) ... Därav olika inredning.

Skulle inte köpa en X5 i dagsläget. Lyckades sälja min 330Ci -02 i somras, i tid för 235kkr, kolla annonserna på blocket nu 5 månader senare... lätt att hitta en likadan för 50-60kkr mindre.... där hade man flyt. Skulle tro att X5:an kommer att få ett liknande tapp i samma veva som den nya går att beställa.
Pris raset på x3:an kommer nog snart tror jag. Nu när X3 2,0 säljs för 318 000Kr.
Vist, det är inte det priset som blir till kund men det är det priset andrahands marknaden kommer ihåg.
Kanske dags att ändra nick nu då coupen ;).

Har själv alltid föredragit X5 framför X3, framför allt med tanke på den otroligt lilla prisskillnaden. Tycker X3 är konstigt prissatt... Tycker nog X5 är snyggare och har en lite mer elegant framtoning. Däremot känns X3 modernare och fräschare (är ju nyare...). Iom att det kommer en ny X5 snart så kommer den gamla kännas än mindre modern ganska snart. Om det påverkar 2:ahandsvärdet låter jag vara osagt men köper man en X3 slipper man den faktorn (istället får man inroparen på halsen). Min åsikt!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Är inte X3 lite av en flopp för Bmw??

mvh
Coupén
321kkr kostar X3, 2.0, tror inte X3 2.0 påverkar andrahandsvärdet på sexorna så mycket, de flesta inser att en fyra på 150hk är alldeles för lite i X3. Påverkar 318 andrahandsvärdet på exempelvis 330 negativt?

Tycker det finns en skillnad mellan X3 och 3-serien. Det ena är en dussinbil (ja i dettasammanhang) medan den andra är mer nischad. Finns de som gärna vill äga en suv för biltypens skull. Särskilt om du vill åka "billigt" i stan så kan det kanske vara en fördel med den mindre motorn om du dessutom suktar efter en suv. Jämför hellre med Z3/Z4...
Coupén
Hmm. Verkar bygga på ganska djuplodande analyser... Är det en känsla du har eller finns det några fakta som stödjer din teori? Vad gäller Z4 så skulle jag snarare tro att det sjunker i värde för att den har blivit väldigt vanlig på vägarna, och det är väl iofs en effekt av att det går att köpa snik-Z4 billigt.
Nja generellt svårt att bygga många av dessa påståenden på rena fakta :). Men när en bil blir billigare attraherar den andra kunder. Sen är det ju svårt att motivera ett för stor skillnad mellan modeller på begagnadmarknaden vilket bör påverka modeller högre upp, håller du inte med?! Sen har vi alltid grupper som vill ha en billig bil i drift men vill ändå ha "en dyr bil". Tar jag 7-serien som exempel förstår du vad jag menar (750 kan vara lika billig som 728 eller 730). Sammantaget tror jag att detta påverekar även modeller högre upp. Men nej jag kan inte ge dig någon artikel som stödjer min synpunkt, så det får väl gå under kategorin känsla. Men det fick jag för mig att ditt påstående också var...
Coupén
Oh nej, jag kör bara med fakta, men måste tyvärr skydda mina källor :-)

Kollar du på bilar som är 5-10 år gamla eller mer så stämmer det säkert bättre. Jag tänkte nog mer på bilar som är 1-3 år. Det är nog svårt att säga vad som är rätt eller fel. Rent generellt har du nog rätt i att "grundpriset" beräknas på den billigaste snikmodellen och att allt däröver är "extrautrustning" och som bekant så sjunker extrautrustning snabbt i värde. Dock är viss extrautrustning ett grundkrav för att bilen skall vara intressant överhuvudtaget. I mitt tycke gäller detta exempelvis 6-cylindrar.
Coupén
Dutta: Jag såg i autopowers nyhetsbrev att BMW sålde 110000 X3 under 2005, kan väl inte vara flopp eller? X5 sålde 101000 men den är visserligen äldre. Kan också jämföras med 5-serien som sålde 228000 bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.