AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.194

X3 3,0 = Köpläge?

Sida 1 av 2
Det snackas mycket om att alla Bmw tappar så oerhört mycket i värde. Dock verkar X5:an hålla sig stabilt och jag undrar nu om X3:an följer i storebrors fotspår?
Urvalet av beggade X3:or är ju relativt begränsat, även i Tyskland. Men om man skulle få tag på en 3,0 -04 med hyfsad utrustning (metallic, automat, läder + lite till) för runt 340.000sek, är detta en ok affär då?? Eller kommer man att tappa 50-75.000kr på något år i värdeminskning??

Vad tror panelen??
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag har också med stigande förvåning sett hur bra X3 står sig. för mig är det ofattbart så länge en X5 kostar nästan samma pengar! jag skulle ju personligen inte välja en X3 före en X5, men sen tillhör jag väl inte målgruppen heller.

den bästa nybilsbilaffären man hade kunnat gjort 2001 var att köpa en välutrustad X5 3,0d för drygt 500 kkr. De står fortfarande runt 350 kkr med 10000 mil på mätaren! helt ofattbart bra. jag tror dock inte att X3 kommer att stå sig lika bra när den första "hajpen" (säger man så?) har lagt sig. mycket beroende på att det finns billiga motoralternativ, som 2,0d, vilka tenderar att styra prisnivån.

när jag kollade X3 i somras så fanns det i pricip inget intressant under 35' euro. det tycker jag är för mycket för en 2 år gammal bil. däremot börjar Z4 komma ner i mycket intressanta pengar, speciellt om man väntar till i vinter.

mvh Johan

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
visst är det så att beg. X5 är dyra i BMW:s begagnathallar men en viktig sak att komma ihåg är att BMW betalar riktigt uselt i inbyte för dessa bilar.

En kollega som skulle byta sin X5 mot en M3 på BMW i GBG blev erbjuden ett inbytespris som låg 100k under vad bilen sedan skulle kosta ut till kund.

/M

Min bil:
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag skulle köpa en x3 utan att tveka om jag behövde en sådan bil. Jag är personligen mindre förtjust i x5 och tycker att x3 levererar i princip samma sak men med en betydligt mer sympatisk attityd. Trevlig att köra, inte minst med dieselmotorn.

En bilaffär blir ju aldrig riktigt OK ekonomiskt, men jag tror att du i alla fall kan göra en någorlunda anständig kalkyl på en sådan bil. Men låt behovet och bilglädjen styra i första hand. En bil som man gillar sådär känns alltid mycket dyrare än en som man verkligen trivs med.

Själv talar jag gärna för alternativet att köpa hos auktoriserad handlare i Tyskland. Även om prisskillnaden kanske inte är gigantisk är urvalet bra och bilarna med ytterst få undantag mycket mycket fina.

330
/Som köpte en katt i nästan nyskick för mindre än 25% av vad förre ägaren fick ge...

Don't dream it, drive it
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle personligen hellre köpa en X5 än en X3. Mycket mer av allt, dessutom känns den mer solid (speciellt efter facelift modellerna). Att den dessutom är snyggare skadar inte.

Tegel: Skambud på inbyte är inte precis ovanligt hos BMW Group GBG.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
acey*
Vad har en grundutrustad X5 som inte X3 har? Jag kan inte se någon fördel hos X5.
Sigdarve: Den har utseendet på sin sida :) *hukar mig*

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sigdarve: Större, bättre ihopskruvad, bättre materialval, snyggare och håller värdet bättre. X3 är en modell jag aldrig kommer mig förstå på. Det är min uppfattning, du har helt klart en annan :)

X3an känns lite som att köpa en compact istället för en riktigt e46a när det begavsig. Den passar vissa perfekt, medans andra tycker den är ful och meningslös i modellprogrammet.

Alla är vi olika, men X3an har väl knappast varit en utav BMWs mest lyckade modeller när det gäller försäljning?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
wendtan*
smaken är ju en sak, vissa gillar maffiga bilar, andra gillar en nättare bil. Som att jämföra 3-serien med en 5-serie, jag trivs bäst i 3-serien.

acey*
visst är den större, men vad har den för det? Snyggare är en smaksak, likaså materialval.Men som bil kan jag inte se någon skillnad. Har börjat tycka att X3 är överdrivet stor, så idag besökte jag BMW i Uppsala för att kolla lite närmare på nya 3-serien. Men när jag klev in i den så kände jag med en gång att den var alldeles för trång. X3:an är så jävla klockren för mig! Och så är X3:an mindre stöldbegärlig än X5:an, vilket inte är till någon nackdel.
Lite fakta om storlek...

Mått
X3 / X5
Längd: 4565mm / 4667mm Skillnad: 102mm
Bredd: 1853mm / 1872mm Skillnad: 19mm
Tjänstevikt: 1820kg / 2170kg Skillnad: 350kg

Bränsleförbrukning
X3 / X5 (båda med 3.0d aut)
Land: 7,3 / 8,0
Stad: 12,1 / 12,0
Bland: 9,1 / 9,4

Källa: BMW.se

Väljer man X3 för den är...
...ynka 10.2cm kortare.
...ynka 1.9cm smalare.
...ynka 350kg lättare.
Nja det känns inte som det är storleken på själva bilen som avgör utan att man har olika smak när det gäller utseende! Finns väldigt snygga x3:or precis som en stor del x5:or som är snygga med den rätt looken. Men det ligger som sagt i betraktaren öga att avgöra ;)

Skillnaden i längd på t.ex. 3 och 5-serien är betydligt större, mer än 30cm.
Js
12
Json
523i 2000
Var tillverkas x5 och x3
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
X5:an tillverkas i USA och Tyskland, X3:an i Österrike.
Js
12
Json
523i 2000
Tackar !!
Är nu verkligen sugen på en X3, helst en 3,0 med mkt utrustning, automat och någon lite mer ovanlig färg, alltså inte svart eller silver. Frågan är hur värdet håller sig när faceliften kommer? (förresten, när kommer faceliften egentligen??)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Faceliften sägs komma hösten 2006 tillsammans med de nya sexorna.
ollen:
Jaså det dröjer såpass...
Tack för infon!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Läste det i senaste Auto Zeitung (nr 20, 2005-09-21) som har en stor artikel om kommande BMW:er
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Större, bättre ihopskruvad, bättre materialval, snyggare och håller värdet bättre."

Har för mig att jag läst att X3 faktiskt är större än X3 invändigt. Bättre ihopskruvad? Har du någon data på det? Det är ju snarare så att just X5 varit under luppen på bilprovningen som en inte alltför väl hopskruvad produkt. Bättre materialval? Visst finns det många som inte gillar plasten i X3, men att sätta sig i en X3 jämfört med en X5 är som att sätta sig i en 10 år nyare bil. Håller värdet bättre? X5 känns gammal och det kommer en helt ny modell väldigt snart så att köpa en X5 nu lär vara en sämre affär än att köpa X3. Skulle ta X3 alla gånger före X5.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Frågan är hur värdet håller sig när faceliften kommer? (förresten, när kommer faceliften egentligen??)"

Ryktena om den berömda faceliften för X3 härrör från spionbilderna på X3 med sportpaket. Är det ens klart att det överhuvudtaget kommer någon facelift till X3?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Griseknoen: Har du några data på att X3 är större? Bättre ihopskruvad är väl subjektivt, men kvalitén känns generellt bättre i X5 än X3, ett kvalitétsfel så som länkärmar/spindelleder har knappast något att göra med hur väl ihopskruvad en bil är. Att sätta sig i en 10 år nyare bil håller jag absolut inte med om. Och ja, har du följt värdeutvecklingen för X3, som dessutom kommer få en rekordtidig facelift enligt rykten.

Att det skulle vara en dålig affär att köpa en X5 nu har jag svårt att tro (precis när bilarna fått ett litet tapp) har man följt utvecklingen på begagnatmarknaden för E46, E39 så spelar den nya modellen ingan omedelbar roll för de begagnade bilarna med ett par år på nacken.

Ser man tll försäljning är det solklart vilken bil som varit mest populär, och även om man ska se vad motortidningarna skriver, ser har var och en sin personliga preferens. Och tur är väl det! Men för mig är X3 den fulaste Bangle modellen. Därför finns det också ett fåtal människor där ute som hellre tar en X3 över en X5 ;o)

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Griseknoen: Har du några data på att X3 är större?"

Bagageutrymmet skall vara större:

Länk

från artikeln:
"Med hela 480 eller 1560 liters bagageutrymme överträffar X3 dessutom den större X5, något som bevisar att det inte alltid är storleken som räknas."

"Bättre ihopskruvad är väl subjektivt, men kvalitén känns generellt bättre i X5 än X3, ett kvalitétsfel så som länkärmar/spindelleder har knappast något att göra med hur väl ihopskruvad en bil är."

Du tycker det, jag gör det inte. Jag går efter data vad gäller hållbarheten inte efter hur det "känns". Har inte sett några data på X3 ännu, men många tycker plasten inuti "känns" dålig. X5 HAR dåliga stats hos bilprovningen, det är redan välkänt.

"Och ja, har du följt värdeutvecklingen för X3, som dessutom kommer få en rekordtidig facelift enligt rykten."

Värdeutvecklingen för X3 verkar minst lika grym som för X5. Eventuellt kan nya inroparen med 2,0 bensin dra ner andrahandsvärdet litegrann. Som sagt, det där med facelift har ju diskuterats på detta forum tidigare och det visade sig att det var spionbilder med sportpaketet som folk misstog som en förestående facelift.

"Att det skulle vara en dålig affär att köpa en X5 nu har jag svårt att tro (precis när bilarna fått ett litet tapp) har man följt utvecklingen på begagnatmarknaden för E46, E39 så spelar den nya modellen ingan omedelbar roll för de begagnade bilarna med ett par år på nacken."

Ärligt talat, tror du på det där själv? Det är ett välkänt faktum att gamla modeller får stora tapp när en ny modell presenteras som tar många köpare från den gamla som dessutom framstår som mer omodern då det finns ett nyare alternativ. Du kan ju se själv hur många e46 som är till salu just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.