AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.446

BMW VS SAAB

Sida 2 av 3
Jag har precis beställt en 9-3 Aero Coupe´3D(Cosmic blue) med Nordic-3 paketet(260 hp + väghållningssats), fick dessutom åka runt med en orginal 9-3 Aero hela helgen med betald soppa som lockbete!
En ganska skön bil med bra komfort (underbara säten - skinn-elstolar).
Väghållningen var inte den bästa, bilen kändes svampig i rörelserna speciellt vid gaspådrag, men det avhjälps med annat fjäderpaket. Bromsarna var helt O.K.
Tyvärr får man inte välja Bmw som tjänstebil, för det kan jag garantera - det finns troligtvis inget som slår en M3 cab, jag har i varje fall inte kört någon bättre bil än Bmw. Jag tycker iallafall at jag har fått en hyfsad vinterbil.
swemho
mycket hamnar ju om hur aggresiv förare man är, sitter han o fjönväxlar vid 2500 och du vid 5000 så kör du ifrån han, annars har han 50 häst mer.
En nackdel med 9-3 Aerons annars jättebra och fina skinnstolar, är att man sitter så högt i dom och det går inte att få ner dom så att man sitter lågt och det retar mig eftersom att jag gillar att sitta lågt.
Daddy Dj
Jasså har vi kommit in på Viggen nu också, Viggen kanske är jämnare mot 328a(den får spö ändå) kan dock inte jämföras med en 9-5 aero i varken väghållning eller prestanda.

Jämföra Aeron med en 328a funkar inte det vore faktiskt seriösare att ställa den mot en m3a. Oj oj säger jag om aeron vore drevs på bakhjulen. Det är framhjulsdriften den tappar mkt på, men är man duktig förare o får i 2an fort utan spinn så går den som helvete. Åker själv Bmw men jag gillar Aeron o den förtjänar bättre motstånd än en 328a kan jag säga. Ställa en 328a el 330 mot en Aero är helt seriöst o ärligt ett skämt. Är man snabb på att få i 2an utan spinn så flyger Aeron iväg lätt.
Ro
92
RoGGaH
318i -89
1602 -75
nja nu var du väll lite väl snäll mot aeron va..
jag tror nog att den får stryck av en ny 330...
men det är ju jag.och då får den som kör vara hur snabb den vill att få i 2:an
Daddy Dj
Alltså, man stannar inte kvar på 2an efter 2an följer 3an 4an 5an o väl från 2an så går det mkt fort. Risken är för mkt spinn innan man fått i 2an o det kan sabba en del. Själv föredrar jag bakhjulsdrift då man kan nyttja full kraft direkt. Jag tror inte att 330n klarar areon, i början men inte sen. Sätt punkt för detta nu, möt mig med era 328or o 330s får ni se. Först kommer jag se 328an i backspegeln o snart kommer 330n mot en m3 får jag chippa så går dom ganska jämt.
Mmm... SAAB går bra, både de som är original och klubbilarna behöver jag väl knappt säga något om? I STCS (SAABklubben) finns det ett antal bilar som går betydligt bättre. FB´s 9000 som Bilsport klockade till 5.45 sekunder 0-100 km/h är bara en i mängden. I vår/sommar kommer det ett helt koppel med bilar som kommer vara i den divisionen.

Vilken bil man väljer grundar sig på mer än en parameter. Smaken är som tur är olika och bilvalet beror ju på hur bilen skall användas. En M3 är nog svår att få som tjänstebil medan 9-5 Aero är ganska vanlig som sådan. Skall hela familjen få plats mm...

Vill man svänga på sommaren så är en BMW att rekommendera, SAAB om man åker mycket vinterlandsväg.

Båda bilarna är bra på sitt eget sätt så att sitta och hetsa upp sig för att ngn annan är snabbare är ganska barnsligt tycker jag.

Min hemskruvade 900 T16 känns lika snabb som min M5 -87 i vissa farter! Den är trimmad för ca 50:-....
daddy dj har du en viggen(eller areo)??
Fan hade jag(16) haft körkort så hade jag lånat min kompis 330 o då hade jag spöat vilken Saab som helst.(.....)

323E21terror
Det är bara att acceptera att man inte bör jämföra turbobilar mot bilar med sugmotorer då de levererar effekten så olika. Om vi snackar om nya 330 så finns det ingen SAAB vare sig 9-5 Aero eller 9-3 Aero eller Viggen som presterar bättre tiden från 0-100km/h eller toppar mer, och speciellt inte någon av 9-3orna som har visat sig kassa mot de sffror som tillverkaren anger (ref. 328i mot 9-3viggen). Men prestandan kan ju mätas så olika, tex omkörning på högsta växeln och från 100-200 osv och det är ju i bla dessa intervall som just turbobilar ger sitt bästa när de får lite motstånd på höga växlar. Snackar vi just 0-100km/h så är det ytterst svårt att få till de tider som tillverkaren anger med en framhjulsdriven bil och nya 9-5Aero är endast någon tiondel snabbare än 330 på papperet men lär få problem med att få ner effekten i backen vilket är lättare för 330 föraren.

328an är ju klart klenare än 330 med sina 193hk och 280Nm mot 231hk och 300Nm vilket även avspeglar sig i prestandan då den är halvsekunden långsammare upp till hundra samt har 5-10km lägre toppfart. Jag anser att det finns endast en SAAB som med säkerhet slår 328an på fingrarna och det är just nya 9-5Aero med sina 250hk och 370Nm...trots framhjulsdrift så lär den ändå klå 328 från 0-100Km/h och likaså i andra tester. Varför inte jämföra SAAB turbobilar mot andra turbobilar?, BMW bygger säkerligen bland de bästa sugmotorerna i världen med mycket högt effektuttag men det spelar ingen roll mot en turbobilar oavsett om de är bra byggda eller inte för har man respirator så har man övertag inom vissa intervall så är det bara. Ta tex de tidiga testerna när SAAB hade utvecklat något model så jämförde man den mot Ferrari Testarossa i omkörningsmanöver på högsta växeln...de klar SAABen vann vad annars?

Man måste helt enkelt ta att acceptera att vare sig det står SKODA, SAAB, VOLVO, FORD, LADA, och bilen i fråga har turbo så kommer den alltid (i princip) att ha ett visst övertag inom vissa intervall. Man kan säga såhär, varför ge sig i slagsmål med någon som har pistol även fast man är världens starkaste man???

farten är min drog
Daddy Dj
Det är 9-5 Aero jag pratar om, om du hade körkort skulle jag förmodligen spöa dig ganska lätt.
M3
82
M3CAB
E46 325ti '02
E46 M3CAB '01
E46 ALPINA B3 '00
Men vem vill äga en Saab?

----------------------------------
Länk
An
39
André
BMW 330im, 01
Ja de va ASG-strippen i malmö..

Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
enligt bilsport så skulle den första 9-5 aero som kom -00 ha 248.5 hk under huven istället för de 230 som uppgavs. samma bil fick den högsta poängen jag någonsin sett i bilsport.. 9.5 av 10..

jag har kört både 330 och aero en hel del.. min erfarenhet är att aeron är snabbare på allt(ok, växellådan i saaben är värdelös)! får man en perfekt start med aeron (vilket är förbannat svårt, hänvisar till 380 nm vid 2000 rpm) kommer 330 på efterkälken.

"När V70 T5 har nått sin utlovade toppfart på 250 km/h glider Aeron sakta ifrån, trots sin utlovade toppfart på 240 km/h. Imponerande!"

*teknikens värld
Daddy Dj
Bra, "rantzow" nu satte vi nog punkt för detta!
323E21terror
Nej nej det gör vi inte alls för en 330i från 01 presterar 0-100km/h på 6.5sekunder medan nya 9-5 Aero gör detta på 6.6sekunder och framhjulsdrift vet vi ju alla hur det fungerar. Aeron presterar 250km/h vilket även 330i gör så man kan inte fly från fakta att 330i är minst sagt jämnbördig inom nämnda områden, visst blir man ifrånkörd i farter efter 100km/h men detta handlade denna diskussion inte om från början.

farten är min drog
9-3 Aero med Nordic 3 paket piskar 9-5 Aero orginal men 9-5:an med samma paket lär gå hyfsat (ca 300hp vridmoment ? (kollosalt vrid med turbo?))Min M3:a lär väl piska dessa vagnar i de flesta lägen.
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
En fråga: hur intressant är det att jämföra bilar som ligger i olika prisklasser? Man kan väl för tusan förvänta sig att en bil för en halv miljon ska piska upp en som kostar 300.000? Frågan borde väl egentligen gälla om bilen är prisvärd eller ej. Som när man provar vin ungefär...
Jag tycker 9-5 Aero är en prisvärd bil,men även fast jag jobbar med dessa bilar så känner jag inget intresse av att köpa en Aero,och det är nästan enbart pga framhjulsdriften vilken jag inte tål och givetvis dom klena vxl lådorna. Men det ska bli ska bli intressant när nya 9-3an kommer med halldex 4x4 drift.
Det verkar vara mycket intressant att jämföra bilar i olika prisklasser, speciellt prestanda etc..
M3:or jämförs ofta med bilar som är dubbelt så dyra och klarar sig ganska bra - det tycker i varje fall jag är roligt.
Titta bara på Skoda Octavia RS - riktigt kul med en bil som är så billig och går så pass bra, sen om den är prisvärd är väl upp till var och en.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag var och tittade på en Octavia RS förra veckan, mycket prisvärd tycker jag, vart nästan lite sugen på den. Skulle dock aldrig köpa en Skoda.

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.