|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag har en 325ik -88 som är svårstartd varm som kall. ibland startar den bra men oftast tar det ganska exakt 5 sekunder för den att starta. jagmisstänkte att det var backventilen i bränslepumpen som var trasig så jag monterade en lös backventil just efter pumpen men problemet kvarstod. har ni några tips om vad problemet kan vara så är jag tacksam för alla svar. | |
| Sök så hittar du många som har / har haft liknande problem. Finns en hel del tips! | |
Hälge |
Byt samtliga sex bränslespridare, så startar den sedan helt utan problem. |
svintoleffe |
Det som jag tror, det kan vaar kall start givaren som jävlas för dig. Hälge, Det är knappast spridarna kan jag lova. Länk Bimmern MVH Leffe |
| svintoleffe: Hur kan du vara så säker på att det inte är spridarna ? Står alla sex och läcker så lär ju bilen knappast vara lättstartad... Utveckla! | |
|
svintoleffe: vars sitter kall start givaren? är det den som sitter under temperatur givaren på termostathuset?? Deimos: Borde inte bilen bli väldigt sur och gå dåligt då man startar den om spridarna läker ?? |
|
parolof |
varför skulle alla sex spridare läcka samtidigt? |
|
Hade två läckande spridare på 320n. Den var svår att starta, framförallt när den var kall. Fick dra på startmotorn ungefär 5 sekunder varje kallstart, den gick då på 4-5 burkar ett par varv sen spann den på som vanligt. När den var varm, dvs, om jag lät den stå 5 minuter startade den som den skulle. Fick den stå en kvart, blev det sämre. 20 min ännu sämre - and so on. Som du skriver så borde nog motorn gå lite dåligt i början om spridarna läcker, cylindern blir ju indränkt i bensin. Snurrar din igång direkt när den väl startar, ja då är det nog troligen nått annat som spökar. Men du kan ju skruva bort tändstiften och kolla för att vara säker, de ska inte vara indränkta i bensin(Som två av mina var). |
|
|
parolof: Shit happens =) Nejdå, det är väl knappast troligt att alla skulle läcka. Var mest förundrad över hur svintoleffe kunde vara så säker på att det inte var spridarna som var defekta |
|
|
deimos: jag ska nog prova det där med att ta lös stiften som du sa. tog du lös insuget då du bytte spridare på din 320? eller lirkade du ut dom med insuget på plats? har hört att de ska gå men ja tyck det ser väldigt trångt ut. |
|
| Jo, jag tog bort insugsröret. Lite omständigt var det väl, men det då kunde man passa på att byta lite packningar samtidigt! Å det e ju aldrig fel =) | |
| okej, ja de är ju sant. men grejen är den att det var typ bara 1 månad sen jag hade lös insugt och bytte insugspackningen=P och det var inte så skoj att ta lös insuget. men det är nog värt det om bilen starta bra sen. | |
svintoleffe |
Det som gjorde att jag inte tror att det är spridarna, för arr skulle alla sex helt plötsligt paja, då säger jag bara snuskigt tur typ. Däremot så vet att jag att det oftast är tempgivare för kallstret som jävlas, o behöve bytas ut. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Tjenare! E d nån som kan svara på den tidigare ställda frågan om vart kallstartsventilen sitter? Vad kostar en sådan? Vart hittar man en sånn? mvh Anders. |
|
|
Prova byta dom billiga grejerna, jag hade det problemet men är löst nu då mitt bränslefilter vart kass, så har gjort en liten service nu med ny/nytt: rotor,fördelarlock,bränslefilter,ny olja för 100mil sedan. Mvh // rasmus |
|
|
snackar ni nu tillluftsliden ? som kallstartsventilen? Den sitter under ditt insug, en rund "stång" med 4st slangar i, 12cm lång ca. Mvh // Rasmus |
|
|
bolero: är du säker att den dära tilluftsliden sitter under insuget på min 325:a? sitter det på spjällhuset eller? men tilluftsliden är alltså samma sak som kallstartsventilen eller? |
|
|
Karbin, om det är den dom menar så sitter den under insuget. Den ändrar tomgången när bilen är kall och när bilen är varm också. Går kylarvatten igenom och vakum som styr tomgången (om jag itne minns fel) Mvh // rasmus |
|
| Bolero: är det inte tomgångsmotorn du menar? | |
|
Finns ingen tomgångsmotor, ialla fall inte på min, kanske är annorlunda på en 88. hmm det är det nog då du har EL-jet och jag har L-jet styrsystem. Mvh // rasmus |
|
|
Finns inte någon kallstartsventil på en M20 med Motronic, däremot finns det kallstartsprogram i motorstyrningen som ökar bränslemängden och höjer tomgången. Temperaturgivaren, blåfärgad, till motorstyrningen sitter i termostathuset tillsammans med en brun givare. Den bruna är till temperaturmätaren i instrumenthuset. En ny givare kostar ett par hundralappar. Kontroll av rotor, fördelare, tändstift och vakuumslangar har du redan gjort antar jag? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.