|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vill höra fördelar/nackdelar med automat eller inte? Vill ha en 525 touring årsmodell 2000-2005 och är nyfiken på en automatväxlad men vet inte om jag kommer att gilla det? Kom med synvinklar!! //Linda | |
|
Mitt tips är att provköra och själv se vad du tycker. Min personliga åsikt är att E39an gör sig väldigt bra med automat. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Hej Jo jag har kört många bilar genom tiderna och jag minns med fasa vilvo 142 automat. Den va inte rolig att varken tanka eller köra med. Men nu kör jag automat igen och jag måste säga at det är en dröm. Dom växlar jättefint och tar inte mera bensin. Så mitt råd är att prova bilar med och utan automat så får du känna vad du tycker. Jag tror nog du väljer automat i slutendan. Går säkert snabbare änn 130 men varför? |
|
|
Kör du mycket i kötrafik så ska du absolut ha en automat. Egentligen kan jag bara se ett användningsområde för manuell låda, och det är på banan. I andra fall handlar det om snålhet ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
BMWs manuella lådor är underbara, fast Steptronicen känns som gjuten till en bil som 525. Om jag vore spekulant på en 525 touring hade jag absolut letat upp en automatare. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
-Bjudko- |
J.Dredd: Eller på en stor parkering med diff :P |
|
Ja hur är det egentligen med automat, hur mycket mer bensin drar de? |
|
|
Bjudko: Ja, om man har dom böjelserna :) Men det går lika bra med automat, jag har testat ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Hur är det med körglädjen då....den försvinner väl inte?? Detta är viktigt då jag är en liten "rallykalle" som tycker om att komma iväg fort.. |
|
|
Jag kör ju 525 ia touring och nog kommer man iväg fort nog. och det går inte mera bensin med automat. Körde min på semestern med takbox två barn frugan och hunden. Plus MASSA packning. Vi åkte rundt i Sverige i 500 mil och kollade förbrukningen när vi kom hem och den hade dragit 1,02 per mil. Man kör nog tombil på 0,9 Går säkert snabbare änn 130 men varför? |
|
| Gillar man komma i väg fort så nog automat att föredra för dom allra flesta... ;) Själv vart jag motståndare till automat i BMW tills jag provkörde en 530 med Steptronic. Mitt råd är alltså provkör, så får du se... | |
|
Tveklöst E39 med automat, körglädjen och allt annat du behöver finns där och på landsväg är den nästan snålare än den manuella.. men som sagts innan : prova själv en lång tur blandad körning och du blir förhoppningsvis även du automat troende... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Automat är tveklöst mycket skönare tills den stunden kommer när man vill ha lite roligt,då är de manuell som gäller,även om automaten är allt annat än tråkigt vi de tillfället...kan man uttrycka sig så?! En sak som är klar i alla fall,en 3-serie ska ha manuell! En 5-serie. Nästan tvärtom. |
|
|
Är inne på min andra E39 med automat och dom går mycket bra. Hade man inte behövt ta hänsyn till övriga förare i familjen (min fru ;) så är det mycket möjligt att det blivit en manuell just därför att BMW's manuella lådor är kalas. Sen när det gäller bensinförbrukningen så skulle jag vilja säga emot ovanstående inlägg och påstå att en E39 automat dricker ca. 1 dl mer än motsvarande manuel med undantag av 540 där skillnaden verkar vara ännu större. ___ //Ulf |
|
|
Min uppfattning, E39 är helt okej med automat, då är jag manuellfanatiker;) men det är något som fattas med automatväxlat, det lilla extra som manuella ger finns inte där, så jag säger har du inte ett stort behov av automat, i köer och liknande, eller hittar just din bil, och den har automat, annars köp manuell, den är alltid "utom i köer" roligare att köra. Tråkiga bilar passar bättre med automat, för dom är inte roliga att köra, som Volvo 245 men varför vara tråka till en 530/540? Det är bara dumt, mina bilar gör mig glad, helt underbara, det är värt besväret i köerna utan någon tvekan;) |
|
|
Manuella lådan är en självklarhet så länge man vill ha kul me bilen. Vill man däremot att bilen ska vara så komfortabel som möjligt så kanske automaten är att föredra. ///Schumi |
|
|
Stephan, vad är det för roligt med att växla? Bilen växlar ju på ett optimalt sätt själv. Föredrar du även manuell kontroll av fläkt och värme framför automatiska klimatanläggningar? Försöker bara förstå det roliga i att utföra reflexmässiga arbeten som lika gärna kan göras automatiska (oftast med ett felfritt utförande). |
|
|
starkid; Håller inte alls med att den växlar optimalt, det blir ryckningar i automatväxlingen, det ogillar jag starkt, dock är E39:an extremt mycket bättre än E32/E34 och E60 är bättre E39, så utvecklingen går framåt, vilket är bra, i bland vill jag ha chaufför, varför göra något någon annan kan göra, det vore ultimat, kan jag få bli hämtad i en Maybach 62 när jag inte vill köra själv?;) Mvh Stephan |
|
|
525i E39 är en bil som tack vare sin ganska flacka effektkurva och linjära motorkaraktär passar utmärkt tillsammans med steptroniclådan. Jag gillar både manuell och automatlåda, båda har sina förtjänster. Det är en viss känsla att sätta en perfekt växling med en manuell låda, och nog känns det att man har mer direktkontakt med drivlinan. Samtidigt så är det enormt skönt med automaten som "aldrig gör fel", och ingen saknar väl kopplingspedalen när det blir rött vid trafikljuset, för tionde gången i rad :) Dessutom är det behagligt att få ned motorvarvet vid långkörningar. I en 525i Touring hade jag absolut velat ha Steptronic, likväl som jag föredrar det i E38. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Ryckningar i autolådan, haha den var bra! Du har sensationellt bra koll på din kopplingsteknik om du kör bekvämare med din manuella 540 :) Den enda riktigt ryckiga automataren jag har upplevt var en mercedeslimo, 80-tal, över 100k mil. Annars skulle jag kunna klandra vissa äldre lådor för att vara såsiga. |
|
|
starkid; Skillnaden är att med en manuell går det växla utan ryckning, med en automat får du nöja dig med vad lådan kan prestera, men känslan detta kan jag göra bättre utan att kunna göra något åt det, är inte roligt, men som sagt det är bättre ju yngre/mer avancerad bilen är. Jag föredrar faktiskt manuella stolar/ratt framför eldrivna, det går långsammare att ändra stolar/ratt med elen än vad det tar manuellt, och det krånglar och väger mer, rätt onödigt alltså, elgardin/elhissar är däremot roligt eftersom det inte går att nå dom detaljerna från förarplats annars, självklart ska det vara on-touch. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.