|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... sanna mina ord! Om 10 år är alla bilar identiska och tillverkade i Kina eller Korea ty ingen annan kommer att ha råd att bygga några ..... än mindre ta fram nått nytt och kreativt. Samma plastlister i dörrarna kommer att passa i RR + BMW + MB + Volvo och Yaris mfl. Man behöver bara ha en ETK i PC´n. En global ETK. Vill man ha nått litet extra ...... kan man alltid backa in i garageporten några gånger så man får till ett litet annat stuk på spoilern bak. Således: "Köp soppa till E32 / M70:ian och njut så länge det går". Kan man kanske köpa optioner på 96 oktan bensin på OKQ8 fram till 2015?? .... i potter om 102 liter åt gången?? Känner varje kväll under sängen på mina dörrsidor till E3:an ..... och somnar så gött. MVH /// Paap R |
| Haha alla kommer ha en röd skoda | |
|
Paap Reeder, Dina ord kommer nog inte bli sanna. Att döma av hur lyxindustrin de senaste åren skjutit i höjden, och det verkar inte vara någon nedåtgående trend heller, så kommer troligtvis efterfrågan på lyxbilar att fortsätta vara stor även om 10 år och kunder som efterfrågar nya lyxbilar är oftast inte intresserade av något som ser exakt likadant ut som alla andra bilar på marknaden. Vad gäller plastlister o.s.v. så är ju individualiseringen i bilindustrin större än på länge. Folk efterfrågar mer och mer dyra och speciella material i sina bilar. Tillverkarna tillgodoser ju självfallet detta och därför har ju nu många märken avdelningar liknande BMW Individual. Det har verkligen skett en rejäl uppsving inom detta område de senaste åren. Mercedes har Designo, Volkswagen har Individual, Audi har Quattro GMBH o.s.v. Materialvalen i Rolls Royce Phantom är helt fantastiska och känns snarare ännu mer påkostade än i äldre Rollar och jag tror knappast det kommer ändras framöver heller. Vad gäller BMW-känslan så är ju frågan hur man definierar denna och vilka modeller man baserar denna känsla på. För att återknyta till E38 så gillar jag den väldigt mycket men tycker att den är rätt trist att köra, och det är väl det som gör att BMW-känslan saknas antar jag. Jag tycker dock verkligen inte att BMW-känslan saknas i alla modernare BMW-bilar. Nya 3-serien tycker jag är väldigt lyckad ur körsynpunkt, M5 E60 likaså. |
|
nybeemer |
Har en sunkig 730 89 manuell som jag köpte för ha något billigt att åka i. Har haft den i ett år kört 2500 mil. Bilen har trasigt avgassytem läckande stötdämpare och ett gäng andra småskavanker men gud vad jag gillar den! Kommer dock snart börja leta bil och något som tilltalar mig med e38 är att 740in finns 6-vxl låda vilket jag anser är viktigt för känslan. Men det kan bli 740 e32 eller 540. |
|
Hej! Visst, som trenden är nu, så är det lyxbilar som gäller! MEN de har förbilligats på i princip alla punkter! Man kan ICKE jämföra byggkvaliteten på en 735iA -89 tex. med byggkvaliteten på en 735iA E38 -99. Visst, det är mer teknik, lägre CW-värden o till VISS mån lägre bränsleförbrukning o givetvis säkerhet, men där tar det STOPP!!! Det FÅR i dagens läge inte kosta lika mycket att bygga en ny lyxbil, som det jämförelsevis gjorde på 80-talet. ALDRIG i detaljkvalitet. Detta för att det finns en smalare skara köpare av riktigt exklusiva bilar. Färre klippare/penningspekulanter, färre "miljonärer med SMAK!" Hehe ;-) Nuförtiden är kvaliteten jämnare, på gott o ont mellan de olika bilmärken som florerar, så, om en 7:a kostar för mycket, så kan många lika gärna tänka sig köpa en Nissan i stället, eftersom de då också får en häftig design o nästan lika mycket utr. som de dyrare kan erbjuda! Därför har "fingerspitz-gefühl" fått stryka litet på foten. Själv anser jag att BMW E32/E34/Mercedes S-klasse 80-91 är ett par av de absolut bästa "moderna" vagnar som byggts. Rätt skött går de ju ALDRIG sönder, knakar eller skramlar aldrig i kupen, reglagen lossnar inte eller känns plastiga, skall det vara trä så ÄR det trä (inte plast), skall det vara aluminium så ÄR det det. Ergo: det skall vara DYRT att bygga en bil! Känsla....framför kostnad! Nåväl, det är min åsikt... kanske någon som delar den? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Den delas av mig också KRAFTVERK.:)) Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Jag håller med Kraftwerk. Jag läste en artikel om Mercedes för ett tag sedan. När man utvecklade senaste E-klass hade man som mål att sänka tillverkningskostnaden med ca 13% om jag inte minns fel. En hypotes är att biltillverkare som M-B och BMW gjorde varje ny generation utan sparbeting fram till en viss tidpunkt. Den tidpunkten har passerats. Visserligen stoppar man in en massa nya grejer i för varje generation, men varje detalj är så hårdoptimerad att det inte finns några marginaler. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Känslan är obeskrivbar i en E32, så är det bara. Råa bilar helt enkelt. Slumpmässig perfektion? Det är alltid svårt att förbättra det som redan är bäst, det blir mest dassiga försök - bevisligen. E38 är nog mer elegant kanske - men ja, hårdoptimerad ändån... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.