AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.884

"BMW-känslan" i E32 vs E38

Sida 1 av 2
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Har nu kört ett antal hundra mil med min 750 E38 och kommit fram till att den genuina BMW feelingen är mycket mindre i E38:an i förhållande till mina gamla E32:or.
Kan inte riktigt sätta fingret på vad som är "fel", får en känsla av att kvalitén har sjunkit, lite mer "plastigt" intryck samt trotts att det är en stor bil bara inger en mellanklass känsla, inte alls på samma genuina sätt som någon av mina gamla E32 lokomotiv.

Jag kommer naturligtvis att behålla denna kärra 1år eller 2 men fanken vet om det inte blir ytterligare en E32 efter denna 38:a.

Ha det bra.

Skalman
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har inte kört någon E32, så där vet jag inget om känslan - men jag upplever ungefär samma sak när jag jämför min E38 mot modernare bilar; inte bara BMW utan även Volvo, Lexus, mfl. Jag skulle aldrig kalla E38:an för mellanklass (den kan jämföras fördelaktigt med allt i BMW:s modellprogram än idag) men nog är det mer plast i dagens lyxbilar, tveklöst.
Vad är det som definerar "feelingen" då?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen.

bentley.... jag vet faktiskt inte vad det är!.. det är bara en känsla som finns där.
Mina samlade intryck är att det är lite sämre kvalitet rent detaljmässigt , känns inte lika robust och pålitlig som e32 orna även om jag inte haft nåt problem med min e38.

Kan kännas pecklig och slarvig i vissa detaljer.
Går som faan i alla fall. :)

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen!

W2K... Med mellanklass så menar jag storleken, dvs den känns mindre än vad den är. E32 känns mycket fetare nåt som jag saknar hos E38 = No feeeeeling :(

Mvh
Skalman
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jag instämmer skalman, jag förstår vad du menar dock svårt att definiera som sagt.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
skalman: Okej, där har jag inga referenser alls. Undantaget möjligen vissa större SUVar är min bil den största personbil jag kört, både i verkligheten och i "känsla". Kan inte klaga på "feelingen" heller, smaken är som baken som vanligt :)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
skalman va är de ja hör? :)
nä kan hålla med till viss del, en speciellt känsla finns i varje E32, speciellt 750n tycker jag.. yuppiestämning läste jag någonstans :) .... kanske helt enkelt beror på att den presenterades i rätt tid...
sedan känns den ju mer rejält i detaljerna också anser jag..
tror inte de finns ngn bil ja gillar bättre än en fin E32a, även fast jag börjar bli rätt fäst vid E38an också... tur de eftersom det knappast är lätt att finna vettigt E32.. i sverige iaf.

BMW CS #5139
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Håller med dig skalman till 100%!
Det är nånting som gör det.har nu kört omkring med en e 38 740 i 2 månader och är i och för sig nöjd men det känns som om det saknas något.Det är inget felpå komfort och utrustning men den där känslostormen vid fullgas vill inte infinna sig,har upptäckt att jag sitter och stampar med gasfoten men det händer inget mer.Tror att Paap nämnde i en tråd känslan av att sitta bakom ett kärnkraftverk och att helt bestämma vilka regler som gäller.
Har även testat 750 m73 men det blev liksom inte samma grej ändå,ungefär som att all glädje var bortbyggd på bekostnad av ingengörens önskan av att göra nått nytt.
Drömmen är nog ändå en m73 i en e32 kaross,gärna 6 växlad manuelll,ingen nivåreglering,lite sänkt där fram och ett tvåpipssystem/vilket är fullt möjligt) och att sen luta sig tillbaks och inom en kort tid befinna sig i Frankrike/Italien ,parkera lite lojt ,beställa in pigrimmsmusslor lätt halstrade med en röra på kronärtskocksbotten med vilök samt en kall chablis till.Om man vill avsluta det hela med en 80% chokladbit till esspreson med en alldeles utmärkt Armagnac så kan det inte inte bli fel.
Är (partisk)ganska övertygad om att e32 egentligen den optimala kör/lyx maskinen som någonsin funnits/har inte haft fördelen att testa Cadillac med Northstar).

Mvh Dic.

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Precis så känner jag med. De E38or jag testade var ju fina(en del) men det var någonting som saknades liksom.
Svårt att sätta fingret på det kanske, men den körglädjen jag har i min E32 750 finner jag inte i någon annan bil alls.
Sen som JL säger, att det är skillnad på en fin E32 och en mindre fin=sant helt klart.
750 E32 måste vara den optimala bilen =)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Fan, nu måste jag prova en E32 750. :D Ingen som bor i/nära Danderyd och vill låna ut en dylik för lite provkörning?
Paap Reeder
... i fallande skala av BMW- känslan:
- 3,0 SA
- E12 / 528
- E 28 / M535

Till detta kommer glappet till andra bilar.
Delta-känsla BMW 3,0 / -75 <-> volvo 164 / -75 är avsevärt större än mellan en E38 och en S 90.

Om 10 år är alla bilar lika. Samma Cv-värden, samma utseenden och samma plastsmäck inuti.
Det enda som man kan välja mellan är olika färg.

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Dic..
de låter som en drömtillvaro du beskriver tycker jag.. en fin 750 E32, full fart ner på kontinenten för att njuta av kullinariska upplevelser.. :)
fast jag väljer att ha min 750 helt org.. gärna Lachsilver eller Delfingrå med cremefärgad skinn..
gäller att inte glömma bensinkort utan limit bara... de blir välanvänt :)

BMW CS #5139
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
J.L
Klart du har rätt,blev lite carried away i ett svagt ögonblick.
Tackar dock icke nej till tillvaron vid Medelhavet,oriiginalskick har jag alltid vurmat för men men den lilla drömmen får/bör alltid finnas med.

Mvh Dic.
PS.Sterlingsilver är inte heller fy skam.D.S
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Måste hålla med om att det är något alldeles särskilt med E32 750... Liknelsen med kärnkraftverket känns inte helt fel. Efter mycket beslutsångest så har jag dock lagt ut min på annons idag till förmån för en E36:a över vintern. Fast det kan nog bli en till 750 eller 740 E32 framåt nästa sommar igen. Eller en 635... eller en M535 E28... eller en 3,0 CS... eller... eller... eller...

Om någon är sugen på en V12:a så finns min här:
Länk
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Måste alla BMW fantaster vara bakåtsträvare?
Är det inte vad BMW har eftersträvat då? Att sjuan ska vara stor och komfortabel men kännas smidig att köra?

Tiden rullar iväg och snart är e38 som e32 och e65 har blivit lika vanlig som e38....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bimmern: Det handlar inte om att vara bakåtsträvare. De flesta tycker nog att E38:an är en bättre bil på de flesta punkter men att känslan trots det är bättre i E32:an. Vilket jag själv håller med om.
Att någonting rent tekniskt är bättre behöver inte betyda att det känns bättre...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den bäst känslan får ni väl i en T-ford! Gamla bilar är vackra att se, trevliga att känna på men inget som jag vill färdas i någon längre stund!
Majoriteten av de som hävdar att gamla modeller är bättre är de som själv måste åka runt i en! Det var bättre förr, ju förr dess bättre!

Mvh, Steaman

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
steaman
har du ngn erfarenhet av 750 E32?
jag kör själv en E38 som och visst är de en bättre bil än E32, men den speciella känslan E32an ger mig saknas i E38..

BMW CS #5139
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
steaman: Nu gäller det en jämförelse mellan två specifika modeller, har du inte erfarenhet av båda så har du ju heller ingen aning. Har du erfarenhet av båda så beskriv gärna hur du tycker de båda bilarna skiljer sig åt när det gäller "känslan".

Sen det där med att bara de som "är tvungna" att köra gamla bilar (varför man nu skulle vara det?) uppskattar gamla bilar stämmer nog inte så bra. Äldre behöver definitivt inte vara sämre.
Jämför du t.ex. komfort och känsla i en gammal 750 E32 med den i din förhållandevis nya 316 så har din bil i mina ögon inga fördelar jämfört med den betydligt äldre bilen.

Fast det är klart, om du nu som du påstår är 95 år gammal och var med redan när T-forden du nämnde var modern och sett bilars utveckling så vet du nog vad du talar om...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Högre komfort = mindre känsla

STCC bil = Känsla som f-n, men ingen komfort

750 E38 tycker jag ger en väldigt bra körupplevelse i förhållande till den komfort och "avskärmning" till omvärlden som dess behagliga och tysta gång ger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.