|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Höst på G ...och snart är vintern här.. så jag undrar om det är någon som har några bra rekommendationer på vinterdäck till en E38 -01. Har en djävulsk backe hemma och tänkte nog köpa ett par dubbdäck, men frågan är bara vad. Vad har ni tänkt köra på för däck i vinter? Fälg: plåt eller alu? | |
|
Nokian Hakka på 16" BMW orginal alufälg är väl att föredra. Själv har jag kört en vinter (förra) på 6 år gamla "autobahn vinterdäck" och det fungerade faktiskt riktigt bra i Stockholm. Helt otroligt vad E38:an är stabil på "vintervägen". Den här vintern och efterföljande (under mitt ägande) kommer den endast att framföras på barmark, och blir således stående i garage under vinterhalvåret. Länk är kanske något som passar. Ett bra och billigt alternativ är kanske att hitta några bättre begagnade kvalitetsdäck med fälg på Blocket. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Gislaved Nord Frost 3 blir det för mig - ofta billigare än Hakka och ändå i samma höga klass. Mvh |
|
| Länk Länk | |
|
Vilken dimension kör ni med på era e38:or? Dubbdäck alltså! |
|
| Jag kör iofs med friktion, men min handlare anser att jag skall köra med rek. dimension, 235/60/16. Jag tänkte först köpa smalare men han sade att på en så tung bil blir det för svajigt. | |
|
Jag skulle rekommendera dig antingen Nokian Hakkapelliita 4 eller Michelin X-Ice North. Två ytterst fina däck. Gislaved Nordfrost 3 lider av dubbsläpp och separationer i korden (de däcken vi får flest reklamationer på). Det greppar bra men kvalitén är skit, sen continental tog över och flyttade tillverkningen utomlands. Däcken jag nämnde ovan kostar ganska mycket men de är verkligen bra. Två billigare alternativ är annars Nokian Hakkapelliita 2 samt Pirelli Carving. Mvh Anders |
|
|
Jag har velat lite mellan just Nordfrost och Michelin X-Ice North och Nokian.. var mest inne på Nordfrost, men det låter ju intressant det du säger speciellt eftersom du verkar vara i däckbranchen. Vilken dimension skulle du rekommendera? Mina originaldäck (sommar) är ju 235/60/16.. funderade väl på 205 eller 215/60/16 men jag kanske inte ska gå ner i dimension?? /Lasse |
|
|
Citerar mig själv två inlägg upp: "min handlare anser att jag skall köra med rek. dimension, 235/60/16. Jag tänkte först köpa smalare men han sade att på en så tung bil blir det för svajigt" |
|
| ...jo men gäller det även dubb? Att man med friktionsdäck vill bibehålla originaldimension är nog helt rätt. Jag hade fått för mig att man skulle ha lite mindre däck, men det kanske är helt galet. | |
|
Har surfat runt en del.. Men inte hittat ngt "svar".. Ringde BMW men det fanns ingen där f.t. som kunde svara på frågan vilken dimension som var den bästa på en e38. Som jag läste någonstans är det väl en avvägning, smalare däck tar sig ju fram bättre med bättre grepp.. Samtidigt vill man ha en stabil bil.. Får se vad de säger när/om de återkommer.. ;-) |
|
|
Själv valde jag dubbfria Nokia 215/60/16 på orginal alu-fälg, inga problem med svajighet alls. 215 är ju trots allt ganska "brett" ändå i jämförelse med min gamla E23 som jag hadde 205 på sommaren och 195 på vintern. |
|
|
Det blev Nokia Hakkapeliitta 4.. inte billigt.. men greppar väl bra ;) |
|
|
Jo.. dimensionen blev 235/60/16 Tack för alla goda råd! /Lasse |
|
|
Hej! Har själv kört ett år med Hakkapelita med den fyrkantiga dubben. Otroligt bra grepp...klart bästa greppet. Nakdelen är att det har högre ljud än andra däcktillverkare. Kör med 225 * 18". JT |
|
|
Michelin visar sig i många tester vara minst lika bra som Hakka4, dock med ca 3dB lägre ljudvolym. Dvs, halva bullernivån. beijar: Får jag fråga vilken dimension du köpte och vad du fick ge för dem? /Anders |
|
| Till min 330 blir det nog Pirelli carving bra däck inte så sviniga priser som hakka 4 | |
|
Snackade med verkstadschefen på Förenade Bil Fosie.. Sade att allt mellan 215/65-16 till 235/60-16 rekommenderas.. I Skåne hade han själv kört med 235 för bättre stabilitet, det inte är speciellt ofta vi "gräver" i snö. //Henrik |
|
|
Jag köpte Nokian Hakkapeliitta 4 235/60/16 och betalade ca. 2400:- st = 9600. I priset ingick montering & balansering. /Lasse |
|
|
Synd att du inte sade nåt om att du behövde däck tidigare (; /Anders |
|
|
Njae.. jag började denna tråd i slutet på augusti.. ;) Kan du ordna bra priser annars eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.