AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.383

tänkte visa mitt högtalarbygge.

Sida 1 av 2
Till er som har problem med att få in bas i cupén i era e36:or.
Så här gjorde jag och ljudet blev perfekt!

Har tidigare haft dubbla 12":are och även 1 st 15":are en gång men detta var den absolut bästa lösningen hitills.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Minns för nått år sen en bekants kompis hade en alpina b10 och hade löst det precis som du har gjort. Nackdelen med din lösning är ju att man måste ha armstödet där bak, eller skidluckan som det kanske heter..

Jag funderar på att montera en eller två basar direkt i hathyllan och ordna med låda direkt under. Så ljudet kommer in i kupén, men din lösning är ju klart bättre. Såg fint ut annars. Ska du inte skruva fäst steget, kommer ju flyga omkring som fan annars men det är du ju säkert medveten om :D

Annars får man väl köra med en delen av baksätet nedfällt, hur snyggt är det.. Njaaaaa.
Open air? Ingen låda?

Har exakt samma inredning som du och är oxå ute efter en lösning genom att lira genom skisacken.

MVH
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Det är ingen konst att få in bastryck in i coupen om man har mittarmstöd, fällbara säten eller ski sack. Du har somsakt inte en sluten skuff...

Vill se en lösning från sluten skuff. Det enda alternativet är väl att borra hål eller utnyttja högtalarhålen
jo jag kör open air. och det funkar alldeles förträffligt.
Slutsteget är fastskruvat men de syns kanske inte så bra. sitter med 2 skruvar än så länge.
Armstödet kan vara uppfällt och basen tar sej in ändå.

//simon
Bo
152
Bolero
320I 84
Det var ju ingen bra lösning i mina ögon fixa istället upp ett basrör igenom hatthyllan.

Mvh // rasmus

Bolero: Hur kan du påstå att lösningen inte var bra?
Du måste ge en anledning för att folk ska ta din kommentar på allvar.
"Bolero"
Basrör i hatthyllan? Inte en suck! Inte när man har Ski-sack!
Varför ska man sätta nått så korkat som det när man kan köra basen genom ski-sacken. Jag är inne på ditt spår "sveafmx", dock inte att sätta den som open air. Din baslåda är ju lika stor som volymen i ditt bagage, så där 400 L minst. =)
Prova att bygga en låda passande din bas så får du nog bättre ljud.

MVH
jo har haft funderingar på det och att sätta basreflexrör i skisacken istället.
Men denna lösning berättade han att hans polare hade gjort i sin bil och att ljudet blev riktigt bra faktiskt. Jag är inte heller ute efter det dära megadunket så detta funkar riktigt bra faktiskt. Men det är klart att om man vill ha ett riktigt brutalt ljud så finns det betydligt bättre lösningar.

men som sagt, detta duger gott åt mej. :) Man vill ju höra musiken som kommer ifrån motorutrymmet också. :P

//simon
Bo
152
Bolero
320I 84
Om man nu inte har en "ski-sack" som du kallar det så är ju helt klart ett alternativ att slänga ett basrör i hathyllan.

Sveafmx, anledningen till att jag inte tycker det ser bra ut är att du inte kommer kunna ha själva armstödet upp utan att basen slår i när du spelar eller du kanske har gjort så den inte ligger så djupt in?

Mvh // rasmus

WG
155
WGiant
535 -92
Så här gjorde jag då jag inte hade nån skisack: Länk och Länk Blev helt ok bas :)

Bilen: Länk
WG
155
WGiant
535 -92
sorry här kommer bilderna: Länk Länk

Bolero: Basen ligger så pass djupt så det inte slår i armstödet. Kan ha armstödet uppe utan någon större förlust på basljudet.

WGiant: riktigt nice bygge!
Bo
152
Bolero
320I 84
Sveafmx, okej tur det men jag hade försökt göra på ett annat sätt då jag inte tycker det är så snyggt med basen där.

WGiant: Det såg bra ut fast kör du med en plexiglas skiva eller spån?

Mvh // rasmus

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Bygg en sluten låda så slipper du rör.Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
WG
155
WGiant
535 -92
sveafmx tackar. jag skulle dock vilja ha en skisack som du :)

Bolero: Kör med klädd MDF

Daniel.F : problemet i en E36 utan skisack är ju att det är som en pansarvagn mellan bagaget och coupén. och för att få in basen i bilen så måste man ju köra med portar!

ji
729
jigga
428i coupé -2014
WGiant: Riktigt fint bygge! Har funderat på liknande själv faktiskt. Vad är det för basrör du använder och hur långa är dem? Slapp du göra modifieringar i hatthyllan?
Berätta gärna mer om bygget, är nyfiken :P
WG
155
WGiant
535 -92
Tackar jigga!
Jag använde DLS böjda basrör som finns här: Länk Använde BP-flexi 110 som är 40 cm långt men jag fick kapa dom lite..
Fick även klippa några milimeter runt hålen där högtalarna hade suttit för att få plats för rören, men det går att sätta tillbaka högtalarna om man vill det i framtiden.
Jag ska knåpa ihop en sida med fler bilder och text när jag får tid över så får du se hur jag byggt :)

Mvh
Fredde

Bilen: Länk
bolero, om man inte tycker att det inte är så snyggt med basen där så kan man fälla upp det där läderlappen som sitter där, då ser man det inte längre, så var det problemet löst. Då ser bilen helt omodifierad ut från kupén sett.
Eller menar du sett från bagageluckans håll?

//simon
ji
729
jigga
428i coupé -2014
WGiant: Lådan ser inte så stor ut heller, volymmässigt. Vad är det för baselement du använder, får du bra tryck i bilen med bygget och hur beräknade du lådan och längden på rören osv?
273
Pärlan
BMW 523i -96
Men hur blir ljudet utan låda?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.