AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.087

Vad ska jag ha för diesel-bil?

Sida 1 av 2
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej. Det är nu dags för mig att köpa bil och på grund av tillgång av diesel vill jag ha det. Men jag vet inte vad för bil jag vill köpa. Har tänkt lite på s70 tdi, a4 tdi men framför allt på 325 tds. Vill ju ha lite fart och körgladje trots dieseln. Vilken ska jag välja? Eller finns det något annat roligt diesel förslag?

Är tacksam för tips
Mvh
Vad får det kosta?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
max 90.000.....
Lite alternativ:

Passat TDI -99 Länk
Jävligt bekväm bil stor och rymlig.

Golf TDI Länk
Pigg bil jävligt rolig att köra! Mitt val!

Volvo V70 TDI - 98 Länk
Stor familje kombi men kanske inte så mycket körglädje.

Glöm inte bort att du kan plocka i en KCR-box och plocka ut en jävla massa hästar och framför allt vrid!

Mitt val är en Golf TDI, mycket rolig och pigg för att vara diesel.

Glöm inte bort att en diesel bil har dyr bilskatt om man jämför med en bensinare.
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
NE. jag har tänkt på det där med KCR-box men hur är det med det. Är det lagligt och vad händer om jag krockar med bilen och jag har en sådan box i? får jag några pengar då.

Jo jag ska titta på golfen men kostar inte de gasnka mycket med tanke på vad man får för storlek på bil?

Tack för svaren!
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Golfen har ju ca 90hp medan Bmw har runt 140hp. Golfen är ju mindre men är du säker på att golfen går bättre?

Bara en tanke..

Mvh
Länk

Har aldrig provkört nån 325TDS dock en 525TDS och den va skitseg.
Golfen finns i 90 och 110hk.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Har haft en 325tds. Kan väl säga såhär. Köp inte en VAG-diesel iallafall. Hemskare dieselmotor får man leta efter. Låter ju som ett j-la tröskverk.
Min TDS gick ändå rätt bra. Utan problem upp till 220-225km/h vilket är rätt bra för den gamla generationens dieselmotorer. Inte ska man tala illa om andra märken men en BMW är ändå en BMW... Ett annat bra alternativ är ju ex MB c250td (turbon) 150 hk. Men ändå lite segare än 325an.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
KCR-box på äldre bilar som inte är helbilsgodkända är fullt lagligt.

Det som tilltalar mig med 325 TDS jämfört med VAG TDI och Volvo är bakhjulsdrivningen - och med KCR så blir det 170Hk! Om du dessutom Lastbilsregistrerar den så blir skatten bara ca 1500:-/år, här finns ett intressant exemplar: Länk

Mvh
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Tack för ert intresse. Det som är jobbigt med lastbils regestrering är ju att man bara kan åka två i den. Är ju mycket trist. VAd är VAG tdi för något alldrig hört talas om den. Är det en mindre eller store motor.

När det blir 170hästar med kcr box så borde den ju gå någorlunda? OCh som sagt är ju bmw en bmw. Men golfen lockar ju också. Är ju en mindre bil och behöver ju inte licka mycket för att gå bra!

Hur gamal måste bilen vara för att det ska vara lagligt med KCR?

mvh
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
VAG är en koncern som bl.a Audi, Volkswagen, Seat, Skoda ingår i. Dvs säga att det är i stort sett samma (likadana) bilar.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
johnte:har du planerat att dö i förtid?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Jaså....och det betyder att man inte ska köpa en Vag-bil då.

Men hur är det med det där med lastbilsreg? Går det på nogot sätt att göra så att man kan ha fler sätten än dem i fram?

Helgonet....du har ju en 324tdi...är det en VAG?.går/gick den fint?

Mvh
det är en bmw 324td som är preppad från botten och uppåt och jag kör med ca 2-3 bars laddtryck,så nog går den bra alltid
testat mot bmw 540i-96 och bmw 850i-92 men dom hänger inte med 0- 100 iallafall så man får vara nöjd
har en kostnad på 4kr milen med den prestandan så jag kommer aldrig att köpa en bensinare mer (kör på finndiesel)
+ att om du ska dra släp, husvagn ofta så är inte en bensinare ett alternativ

om du lastbils reggar så får man enligt lag skjutsa passagerare
bak i enstaka fall
VAG är en koncern, det har inget med BMW att göra "Bamsehalvar".
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Dubilidu!,

...och 115, 130 och 150 hästkrafter. Förutsatt att vi talar om Golf IV.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
rekomenderar en VW antingen Golf V eller Passat med 1.9 TDI pump duse motor på 115 hk.. golfarna kan vara svåra att hitta med den motorn för dom pengarna men en passat runt -00 med 15.000 mil kan man få.. se till att länkarmar är bytta i framvagnen samt kolla upp mätarställning, mkt vanligt med backade mätare även på svensksålda tyvärr...

annars finns ju min RS men den vill ja ju ha lite mer för... Länk

BMW CS #5139
La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Jag skulle varmt kunna rekomendera att ta en titt i tyskland på dom nyare dieselarna tex 320d med 150hk motor, klart relativt billig i skatt och med en kcr har du ju lite pepp också! Inte hela världen om dom gått långt "din prisklass ligger nog på 15-20000mil" om dom e väl servade "på riktigt". Det går ju lätt att kolla... O dom brukar vara riktig fräscha.

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Det är ju lite tråkigt att åka runt med galler i bak...men det är ju kanske något man får ta. Man sparar ju ganska mycket pengar.

mvh
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
ÄR det någon som vet hur hög skatt det är på en golf?..
La
23
Lasse 330d
33od m2 touring -02
Skatten på golfen ligger på 5200-5800kr varianten är den dyrare.
320d m 150hk motor ligger på 5700 tror jag...
Släpp galler tanken, dom bilarna du spanar på blir biligare än en bensinare om du kör mer än 1500mil/år om man räknar skatt och bränsle!

ha dé lasse

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.