|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Går i bytestankar tänkte skaffa en 540 E34 men när min fru satt sej i en E39 så fick jag foga mej:-) i synnerhet då hon betalar mellanskillnaden. Nå över till min undran. man blir ju imponerad över utrustningslistan hos en del E39, det mesta är väl godis, sportchassi,skinn,lucka med mera men hur är det med TV/Navigator?? Kan man se något på denna TV? Vilka program får ni in, Ni som har det? Hur fungerar GPS:en, hur är kartmaterialet? Är ni nöjda? Många tycker säkert att man inte skall fästa för stor vikt vid det (även jag) Men man vill ju inte välja Bort en bil som har det man VILL ha bara för att den råkar ha TV/Navi. Min bil Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ser att du bor I Norrbotten, så navi/ TV är nog inget du ska prioitera i första hand, mera ett 08 syndrom att bilen är värdelös utan :). Titta på TV i stillastående bilköerna under 10 km/h möjligtvis jag är dock inte imponerad av funktionen.Har aldrig förstått vitsen att titta på TV i bilen. Och hur blir det sen, ska man ha Boxer abbonnemang :) Och det finns många bra eftermarknadslösningar på navi som är lika bra. En välskött och 100% dokumenterad bil med rätt utrustning för ditt behov, och det finns många ex till salu att välja på och man får mycket bil för bra peng. ///MVH Hasso Länk |
|
Är inne på min andra E39 med TV/Navi och när det gäller TV-funktionen så det mest en kul grej som man använder ytterst sällan däremot så använder jag Navigatorn en hel del och tycker den fungerar bra. Men som Hasso säger så finns det ju en uppsjö av handhållna GPS-navigatorer som kostar några tusenlappar. ___ //Ulf |
|
|
Navigatorn är guld värd tycker jag. Enkel, snabb och praktisk, nackdelen med handhållna är att man bör ta med sig dem när man lämnar bilen och då man behöver den som mest så har man den inte med sig. (Enligt hörsägen) Har man fler bilar så kanske en handburen kan vara bra, men det är något man själv får ta ställning till vad som passar just "mig" bäst. TV uppskattar jag då man väntar på någon, eller i kö till färjor osv. Men om den inte är digital så är den inte mycket värd om ett år, det går att köpa en digital TV-enhet också som man byter ut den befintliga mot så får man in fler kanaler (digitala marknätet). Men av de två så är navigatorn nr 1, TV är bra ibland men inget man kan (eller bör) bruka under körning som sagt. Jag vill tillägga att nu när man är van så är det svårt att vara utan dessa två funktioner. ;-) /Hammar |
|
|
Tack Hasso och ni andra, jaa..bilköer är det ont om här:-) Var väl mer nyfiken på om och Hur bra (Dåligt) det funkar, inredningen får ju en "cleanare" look utan och som Hasso mfl. skriver så finns det ju smarta portabla navis på marknaden. Nackdelen med dom små bärbara är att dom har(har haft) dåligt stöd för Finland så jag brukar lasta med lilla laptopen, GPS puck o Route 66 då vi drar mot det stora landet i öster.(lite klumpigt men guld värt iblandnär man irrar omkring bland alla järvi o saari:-) TV..njaa..inte så intressant annat än kanske då man väntar på att frugan slutar jobba men snart skall hon väl ha eget "styrkort".. Hur är annars BMW,s kartmaterial?? Ifall man nu stöter på drömbilen o den råkar ha denna utrustning... Ser fram emot en spännande höst gör jag i alla fall:-) Tack alla Min bil Länk |
|
|
När det gäller kartmaterialet så kan jag bara svara för de södra delarna av landet samt Danmark, Tyskland och Holland och det har aldrig varit några direkta problem. Underlättar ju om man håller sig hyffsat up to date med kartorna. ___ //Ulf |
|
|
Jag har haft 3-4 handhållna navisar och samtliga dessa har varit totalt urusla om man jämför med BMW's inbyggda. Framförallt hastigheten på positionsbestämmelse och ruttberäkning är ljusår från varandra. Så i mitt tycke, har man behov av navi är det ingen tvekan om att inbyggd motiverar ett högre pris. Vad gäller kartmaterialet vet jag att '97 års kartor (sist jag var där uppe) inte täckte ett smack norr om Umeå har jag för mig att det var. Jag kommer i alla fall ihåg att det var väldigt stora arealer som inte var utforskade på GPS-kartorna. Kan och borde ju iofs ha blivit bättre på 8 år men hade jag varit du skulle jag dubbelcheckat. |
|
|
BMW´s navi kartor fungerar klockrent här uppe och på dom senaste Scandinavienskivorna är norra Finland med, tidigare var bara södra Finland med på Scandinavienkartorna.Norrbotten/Västerbotten är mycket väldetaljerat på dom senaste kartversionerna,det brukar komma 2 uppdateringar per år på BMWs naviskivor. Vad gäller TV funktionen så funkade den klockrent vid fart (80-90)uppe i Gällivare pga den extremt starka signalen,däremot i Luleå så fick jag aldrig fladderfri bild i fart. Men det problemet är ju snart ett minne blott.Om du skall få TVn att fungera efter nedsläckningen av det analoga nätet så måste du installera en 12v digitalbox Nokia har en för c:a tusenlappen. Som tekniknörd så gillade jag TV funktionen jätteskarpt. //Amerikansk X-5 surrogat ägare |
|
|
Glömde skriva att E-39an är nog den trevligaste bil jag haft trots att min var i mångas ögon underdimensionerad (523iat). Låga driftskostnader gjorde bilen till en kassako jämfört med mina nuvarande alkoholiserade svampar till bilar. Har köpt en EU moppe så jag har råd att köra bil på kvällar o helger. Gruvar mig för att vintern skall bli kall o lång:)) //Amerikansk X-5 surrogat ägare |
|
|
Låter bra, i synnerhet som det bara blir sämre o sämre med Route66 o Autoroute vad gäller Norra Sverige o Finland. Vad kostar Naviskivorna?? Jo, snart får vi skrapa frost från rutorna igen och en lång myggfri period står för dörren:-) Men det är bara 7 månader till Mars så det finns lite hopp trots allt... mvh Göran Min bil Länk |
|
|
Köper du skivorna hos BMW så kostar dom c:a 1800:- har jag för mig. Sedan finns det ju alltid att köpa skivor från någon snäll människa för c:a 300:-. Och har du tur kan du hitta det gratis på DC++. //Amerikansk X-5 surrogat ägare |
|
|
Forry: Skivorna "kostar skjortan" att köpa från BMW, köp begagnad original skiva istället för 500:- eller så. Brukar dyka upp en och annan skiva på börsen efter att en ny finns att köpa. Värt att tillägga är att DVD-versionen av navigatorn, även kallad MkIV, innehåller t ex. hela europa på en och samma skiva (DVD), men den kan även läsa CD-versionerna. Så kolla om det står DVD fram på navigatorn, då vet du att den även klarar DVD-kartorna. (Men de kostar ännu mer att köpa nya) /Hammar |
|
| Originalnavigatorn är det inget fel på. Men det finns bättre lösningar. Stente skriver att han har haft 3-4 handhållna som har varit urusla. Tråkigt att höra. Som skarp kontrast så har jag haft två stycken, och båda har varit helt suveräna. Jag testade i somras med en originalnavi och tyckte inte att det var någon större skillnad. Dessutom kan man flytta en eftermonterad till en annan bil. Vidare så går det att sätta navin i synfältet så att man slipper titta ner mot växelspaken, något jag irriterar mig mycket på i BMW:s äldre modeller. | |
| Den största skillnaden mellan den originalmonterade Navin och en hanhållen är att originalen kan man hantera (one hand operation) samtidigt som man kör utan att vara en total trafikfara, har hittills haft ett gäng PDA och laptops med GPS, INGEN är lika användarvänlig och enkel som original. | |
| Sant, där har du en poäng. Men du är också en trafikfara när du tittar ner mot växelspaken för att kika på originalnavin, glöm inte det ... BMW:s nya navi (och Volvos t.ex.) är mycket bättre på så sätt. | |
|
Jo, håller klart med, men jämfört med en PDA och en ynklig penna att rita med? Det är inte bara svårt, utan omöjligt, man MÅSTE stanna för att använda en sådan, dessutom är inte programmen så användarvänliga. De funkar helt klart, men ingen kan påstå att det är användarvänligt, sen kan man ju se till kostnaden och då är ja inte så säker på att den originalmonterade kan uppväga priset. |
|
|
bayern münchen, du råkar inte känna nån snäll människa:-) hehe... Skall kolla DC++ också.mfl ställen.. En handhållen har ju klart sina fördelar, man kan ta den på cykeln mm...Jag har testat en sån tidigare dock inte en senare modell så Norrland var en vit fläck o det kändes inte kul. Tror dom handhållna Ipac mfl kanske funkar bäst i nedre delen av landet, nu har ju mycket hänt sista åren så jag kan ha fel. Det ser ut att väga rätt jämt mellan för o emot så jag känner mej ganska lugn. jag väljer inte bort en bil för att den har grejorna, men den skall ju uppfylla dom andra kraven också i första hand. Suktar efter en 540, ser ut att vara mycket bil för pengarna och lite muskler dolt under huven. |
|
|
bayern münchen, du råkar inte känna nån snäll människa:-) hehe... Skall kolla DC++ också.mfl ställen.. En handhållen har ju klart sina fördelar, man kan ta den på cykeln mm...Jag har testat en sån tidigare dock inte en senare modell så Norrland var en vit fläck o det kändes inte kul. Tror dom handhållna Ipac mfl kanske funkar bäst i nedre delen av landet, nu har ju mycket hänt sista åren så jag kan ha fel. Det ser ut att väga rätt jämt mellan för o emot så jag känner mej ganska lugn. jag väljer inte bort en bil för att den har grejorna, men den skall ju uppfylla dom andra kraven också i första hand. Suktar efter en 540, ser ut att vara mycket bil för pengarna och lite muskler dolt under huven. |
|
| Forry jo jag känner en snäll människa:)) | |
|
låter kul.bayern münchen.. då kan vi ta det på mailen om det blir aktuellt:-) |
|
| Ser att du bor i oreberrygoat, det är ju bara 24mil från Honoluleå:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.