|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej alla glada! Ska trycka turbo på min 535 E34 nu i vinter. så jag ha suttit å kolla på forumet här men man blir ju tokig när det finns några länkar om samma sak men står olika på alla. så jag har suttit och försökt klura ihop nått men det finns fortfarande saker ja inte fått klart för mig.. målet är att kunna trycka ut 400hk ur motorn. turbo? to4B29. nått att ha? hittade en sån på jobbet. kompsänka. hade tänkt svarva av kolvarna. men hur mkt? och hur? ska man bara svarva av dom från högsta punkten å ner eller? motor har kompf 9.0:1 bränslepump? hade tänkt köra med M5 spridare. 380cc tror ja dom är på. så nån som vet nån vettig pump man kan köpa å köra på? sitter det nån bra på nån bilmodell kanske?. (jobbar på en skrot. :)) sprutet kan ja inte bestämma mig för. Mega squirt eller smt6 står det mellan. eller kanske nått annat? men ms har ju nackdelen att den inte styr tändnig i samma.åsikter välkomnas. =) IC? vad skulle man ha haft för ic? rymms ju tyvärr inte så mkt framför motorn, på dom med M20 hörs det ju gå bra med saab 9000 ic. men det ser tungt ut på min. några tips på nån vettig rackare som passar utan av kapa sönder allt för mycket i bilen. :) skulle vara kanon om nån skulle kunna hjälpa mig med dom här frågorna. för sen så är nog allt grönt. MVH Jonny | |
zemren |
Köp mitt ms å så styr du tändningen med mitt edis 6...:D ///zemrén |
|
haha men tjenare. :P haha du tror på det. ;) skickade ju ett sms till dig och frågade om du skulle komma hem nått i helgen. men du svarar ju inte. :( vi få ta å kolla på det där nåndag. men sprut pch tändning är inte det värsta. är som sagt kolvarna som är största beskymret.. vet inte hur mkt jag ska svarva och på om man ska ta på nått särskilt sätt. :S //Jonny Och jag är 100% säker på dett. ;P |
|
| För att nå 400hk lär du ju ladda 1,0 och enligt min åsikt är det dumt att svarva av det som ska få snurr på din motor, tror att du lätt kan få hål i kolvarna om du tar av ca 1,4mm... Vad ja tror? Köp en tjockare packning! Tyvär ingen idé åt dig om IC. Hadde samma problem med plats på min M5a. MVH T | |
| Finns ingen vettig packning att köpa för att sänka kompet så det blir nog till att svarva. | |
| IC ? De får du ju modifiera.. | |
|
okej. jag läste på en annan tråd om komsänkning av M30. men det hördes så jobbigt att kompsänka med tjockare packning för att då blev kamen fel. man skulle visst ta av sträckaren 1mm och fila ut kuggen på kamdrevet och det vill jag inte börja pyssla med. går ju köpa ställbart kamdrev men.. har hört att man ska kunna svarva av kolvarna i och med att det är en kattmotor. dom hade visst tjockare kolvtak. men ingen som vet hur mycket man kan ta av kolvarna för att få en vettig komp? Andreas1981: hur gjorde du när du kompsänkte din? måste ju vara nånfler än jag som har/ska lastat turbo på sin 535 motor? jo ska försöka få tag på en vettig ic på jobbet. annars få man väl bygga sig en egen. Och jag är 100% säker på det. ;P |
|
|
Ärligt talat så skulle jag börja med en snik-konvertering och behålla kolvarna som de är ett tag. Sen när du tröttnat så kan du ju antingen prova att svarva LITE eller köpa riktiga kolvar nånstans, förslagsvis hos Länk Mvh |
|
zemren |
Jag skickade ju ett mms... Fick du inte de? ///zemrén |
|
9:1 i komp klarer du 400hk motor effekt med.. Tipper ved 0,9-1bar med orginal kam.. Jeg har en M30b35 M535i med 8,5:1 og lader 1,3bar uten problemer.. Har vært oppe i 1,5bar og.. Målte 400,5hk 608NM på hjulene med 1bar, med GT37 0,99 turbo... 268 grader kam fra VS motor.. Uportet topp.. 8,42sek(2.226 60fot)/148km/t på 201m i min e28.. En stor turbo (lite mottrykk) og datasprut er det som skal til.. Spridare, bens pump,ic ++ er såklart også nødvendig.. ---- Motorer uten turbo suger.. ;) WWW.M535T.COM |
|
|
Du kan ju köpa mina 745 prylar. Komplett motronicsprut grenrör+turbo. Ja istort sett allt du behöver för ca 390 hk. Säljer det för att jag ska plocka de sista hästarna med eftermarknadssprut och större turbo. Hör av dig om det verkar intressant. 0704973034 Mvh Palten |
|
|
Ola-gut: jaså. men kan det stämma att jag kan få ut 400 hk med helt orörd motor med orginalkomp 9:1 hörs ju för bra för att vara sant. =) Men ja såg att kolvarna har en litet upphöjdnand mitt på kolven. Sitter å funderar på om bara skulle svarva bort dom så kolven blir helt plan. På så vis så sänker jag ju kompen lite iallafall. Men ola-gut: vad kör du med för sprut och tändning? hur har du gjort med triggerhjulet? tänkte så man kan backa tändningen. ja då vare ju bara å sätta igår då. gruvar mig redan för den dagen sprutet ska in i bilen. :/ när det gäller el så har man ju tummen mitt i handen och handen i armhålan. :/ men den dagen den sorgen.. Zemrén: nope inget mms till min telefon. ringer dig till helgen. Och jag är 100% säker på det. ;P |
|
|
Jeg har jo 500+ i min med 8,5:1 nå.. Dette er med flate smidde mahle kolvar fra dalhems.. Jeg kjører med autronic SMC, med 3stk bulter i svinghjuls demperen som triggerhjul.. MEN.. Det er mye lettere å få 400hk med 7,5:1... Typ billigere med ekstra dyser, tenningsretarder ++.. Men det går å få 400hk med 9:1.. :) www.m535t.com for specs på min bil.. ---- Motorer uten turbo suger.. ;) WWW.M535T.COM |
|
|
okej. hehe lika dålig på norska tyvärr. :P dyser? tenningsreterder? hehe små frågateken där. =) har då hittat en turbo nu. en T04b29 som jag ska försöka köra med. visst borde en sån va rätt lämplig för mitt lilla bygge? =) men lagrerna glappar lite så jag måste byta dom. är det nått man kan göra själv eller måste man lämna bort det? och sen så är det fullt med kaladig olja i turbinen. ska försöka tvätta bort det om det nu går.. Och jag är 100% säker på det. ;P |
|
zemren |
Du jobbar ju på skrot klart att du byter lagrerna själv..:P ///zemrén |
|
dyser=spridare tenningsreterder = nåt att sänka tändningen med |
|
|
zemrén: haha jo det är så sant. :P men det hörs vara knepigt att byta dom. hörs visst vare lite presition på sånt. inge hammare och mejsel som vi kör med på demo. ;D men ska höra mig för lite.. om man ändå skulle bygga på m20. vet fasen inte hur jag ska lösa utagen för oljan till kylaren. :/ Och jag är 100% säker på det. ;P |
|
|
---> Ola-Gut Du skrev att du hade Smidda Mahle kolvar ifrån dalhems, kommer du ihåg vilka kolvar du köpte? Ska beställa kolvar ifrån Dalhems snart. |
|
|
tenningsreterder= Tändningsretarder = backar tändningen med denna apparat |
|
| Byta lager i en turbo för att det glappar? Vad jag har förstått SKA det glappa om det inte finns oljetryck, och jag har svårt att tro att du hade det när du kände på lagren... Eller? | |
|
arken: Det är skillnad på ett glapp och ett spel, ingen turbo ska glappa.... Hur du än vrider och vänder på det. Med eller utan olja.. Spel ska det vara. Är det verkligen så?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.