|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om allt är fördraget på bilar med sexorna också? Kanske någon som eftermonterat i en sådan med? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Tror det ska sitta på din. gjorde det på min 730 -88 som jag hade. ska sitta en kontakt i vänster fram som i länken Länk Nr 12 Hittar du den så ska nog resten oxå finnas. ___ BMW 740iA Länk |
|
|
jaha det är det den kontakten är till. Har funderat många ggr vad den är till. Man kanske ska ta tummen ur då och leta rätt på lite grejor. Tackar. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
tjenare, hade tänkt göra detta också. Men jag har en 730 med m30 motorn manuell, har hittat en bil jag får ta delarna från men det är från en med v8. Kan någon bekräfta om det stämmer att det finns olika spakar till att kontrollera hastigheten med? och jag förstod inte riktigt vad jag skulle göra med pedalerna eftersom jag hade manuell? Annars verkar det relativt lätt att göra. något speciellt att tänka på när jag tar delarna från en v8? förstår att ja kanske måste köpa en annan wier men annars? |
|
|
Det finns olika spakar beroende på om bilen har airbag eller inte och andra utrustningsalternativ. Detta gäller bilar med M30 motor. Nyare bilar med V8 har bara en spak att välja på. Kolla om din bil är utrustad med fördragen kabel till ställmotor, elektronikenhet, spaken och kopplingskontakten. Saknas den får du hitta en annan bil att ta den från eftersom jag misstänker att den är integrerad med bilens ordinarie kablage på bilar med V8. Några användbara länkar Länk och Länk. Jag skall göra samma operation på min 525 i sommar. Där finns kablaget fördraget så jag behöver bara installera ställmotor, elektronikenhet och spaken. //Göran |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Ibland slocknar växelläget i displayen i instrumenteringen. Då slutar även farthållaren att fungera. Trycker man till växelväljaren så tänds läge "D" i instrumenthuset och farthållaren fungerar igen om man trycker igång den. Dock så måste man hålla växelväljaren eftersom den glappar ur igen om man släpper. Har den vita pinnen i växelväljaren nån slags magnet den känner av lägesväljaren eller hur fungerar det? Jag har köpt ny vit pinne men inte bytat ännu. Nån som känner igen sig? Gäller 750iL E32 -90. |
|
bmw_4wd_4ever: Jag har en 730 med m30 motor och jag tog allt från en bmw 735a så jag hoppas allt ska passa, spaken var redan löst avtagen och det är 4 sladdar till den på ca 30-40cm och i andra änden är det en rektangelkontakt med 8 hål fast bara 4 är det sladdar till, har ej öppnat under ratten på min bil än så jag vet ej hur det ser ut, och ratten var borttagen på bilen jag tog från redan så vet ej om det varit airbag i den. Men huvudfrågarn var att jag har en manuell m30 och bilen jag tog från var en automatare jag vet jag ska koppla någon kontakt till kopplingen (har guide hur jag ska göra) men förstog ej om det redan sitter en kontakt där eller om jag måste fixa en från någon annan bil? MVH |
|
|
ursäkta dubbellpost, ska bara säga att jag har verken EML eller airbag på min bil. men alla kablar är fördragna. nu har jag läst 2 olika guider. den ena (Länk säger något om att jag ska ta någon box nere vid vänster högtalare och koppla in... Dock är denna guiden till m60 men har hört allt är samma sak? Sen denna guiden (Länk om ni kollar del 1 på bilden så skriver han att han kopplar in den, men den andra guiden nämner inte den boxen? vad jag ska vill komma fram till är att jag hade behövt en förklaring av någon på forumet som har gjort det eller vet hur man ska göra för min m30 manuella modell. Imorgon efter skroten ska jag hämta delarna och det jag har planerat att ta är: - gasmotorn i motorrummet - någon box innanför vänster högtalare som dom säger i guiden - spaken som man styr hastigheten med - sen vet jag ej om jag ska göra något med en boxen på delen med siffra 1 i bimmers guide? Är det något jag glömt som jag ska ta från bilen när imogon så jag får den komplett? MVH |
|
|
Del nummer 1 i beskrivningen på bimmer.se är samma styrenhet som på vissa (alla?) bilar sitter under vänster högtalare nere vid pedalerna. Bilderna i anvisningen på 7-forum.com stämmer med den placeringen vid högtalaren. Koppligskontakten och fästet är samma på alla E32 och E34 manuella med farthållare. Ett tips kan vara att ta plasten under rattstången så får du hålet till spaken färdigt på en gång. Är dessa plastbitar lika på donatorbilen och din bil så passar säkert spaken också. Funktionen på de olika spakarna är densamma men det är infästningen vid rattstången som skiljer. //Göran |
|
|
Till maverick_750rr: kolla på denna Länk. //Göran |
|
|
bmw_4wd_4ever: jag hämtade alla grejerna på skroten idag, och tro fan så funka det direkt efter inkopplingen:), men den databoxen satt i boxen där dom andra styrboxarna sitter ovanför höger fjäderben. inte vid vänster högtalare som i m60 guiden. Men ialafall nu har jag fått den att funka men vissa undantag. fick förmodligen fel spak för denna ligger lite i vägen för vindrutespaken, Men gick att prova, så jag behöver en nya spak med annan vinkel. Andra undantaget är att jag inte fick tag på någon kopplingskontakt som stänger av farthållaren när jag trampar kopplingen, förstog inte riktigt hur jag ska koppla den och hittade inte någon ledig kontakt att sätta i någon kopplingskontakt i. Så jag ska leta upp en ny spak till min modell som verken har Airbag eller EML kan ej vara så svårt. Det jag behöver hjälp med här från forumet är hur jag ska koppla en sån kännare som känner av när jag trampar kopplingen. Någon som har gjort detta och kan förklara hur? eller någon som vet? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.