|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur pass bökigt är det att eftermontera en farthållare i en BMW 740 E32 ? är de fördraget till allt och vad behöver man för att allt ska funka? | |
|
Också intresserad av ett svar på detta. //Magnus |
|
|
I min gamla 730 V8 var allt fördraget. Det enda man behövde göra var att montera styrboxen (vid högtalaren vänster om förarens ben), styrspaken och själva "gasmotorn". Sök här på forumet så finns det en exakta instruktioner. Lycka till. |
|
|
..jag kom på att det kanske var jag själv som skrivit den lilla instruktionen :-) Saxat ur min dagbok kring 730 V8 E32: Farthållaren är på plats. Jag kan nu berätta att de enda delarna som behövs är: 1. En E32 V8 utan farthållare 2. En styrbox 3. En "gasmotor" 4. Ett reglage Styrboxen kopplas in i det fördragna kablaget innanför vänster kickpanel, dvs innanför högtalaren. Reglaget kopplas in över pedalstället. Gasmotorn skruvas fast i motorrummet. Det var lite otippat denna som orsakade mest problem då man var tvungen att montera ur vänster ljusinsats för att få in gasmotorn. Och jag kan meddela att det är TRÅNGT att hålla på och skruva där nere... Som sagt, lycka till! |
|
|
Länk Svensk text på sidan 21-23. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Kanon!! Tack för det =) | |
|
En fråga till.. har inte fått tag på nån farthållre än. Från vilka modeller passar farthållaren ? Är det lika till alla eller är det nått som är olika på dom? |
|
| Alla E32-åttor har samma box. Se till att få spaken också från "samma" bil. | |
| Cliff är det skillnad på spaken från andra bilar eller vad menar du ? | |
| Jag kommer ta mig tusan inte ihåg vad som skiljer, men jag vet att jag fick fel spak först, så någonting skijer sig mellan åttornas och de andras. | |
| Oki bäst att jag är nog med de då. Tack CLIFF | |
|
Nu har jag köpt farthållare och ska försöka montera in den nån dag den här veckan. Länk men vad skruvar man fast motor i för nått? och exakt vart ska den sitta? Festet var ju inte de snyggaste man har sett Länk sen en fråga till. kan man byta ut spakens text till engelska Länk |
|
|
1: Jag är helt säker på att det var "nere till vänster" i motorrummet, men jag kommer inte riktigt ihåg exakt. Jag tror det ger sig när man hade huven öppen. 2: Inte vackert men gör gott. 3: Inte mig veterligt. Lycka till! // CLiFF |
|
| Oki tack för dom snabba svaren =) ska forta vidare i det och återkommer med info 8) | |
|
Nu sitter spaken, gasmotorn och styrboxen på plats. De var inte lätt att få dit gasmotorn och innan jag förstog hur och vart den skulle sitta =) Har beställt engelsk text till spaken för 40kr och en ny gaswire till farthållaren för 220kr som kommer på onsdag sen ska vi se om allt funkar. Är det någon kopplingsgivarkontakt man måste bry sig om för att de ska funka? jag har automat |
|
|
Nope, ingen kopplingsgivare, den använder bromspedalens givare. Klarade du knogarna eller ser händerna ut som slamsor? |
|
|
ja de blev en massa sår och rivmärken på händerna Var på väg att ge upp några gånger men efter ett antal utbrott och en trasig sladdlampa så gick det bra =) |
|
|
Vad fick du betala för prylarna som gick åt? //Magnus |
|
| Köpte spaken, gasmotorn och styrboxen i en annons här på autopower för 800kr sen var gaswiren lite dålig så de blev en ny sån för 220kr | |
|
Okay, då har jag en uppfattning av vad som kan vara ett skäligt pris om man springer på prylarna nån gång. //Magnus |
|
|
Igår fick jag klart monteringen av farthållaren med ny wire. Och provturen gick bra allt funkade som de skulle tror jag. Är det noga med att fartwiren har 0,5mm frispel? Hur blir den om man har mer? Nu måste man bara på med vintertofflorna oxå. De blir ingen vacker syn, 15" plåtfälgar med navkapslar. Började spösnöa underprovturen igår så man fick köra lugnt. Jag längtar redan till sommaren =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.