|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan nu testade jag med extra skärmar till bak sätet och tv bilden funkar även när jag kör. Jag tackar och bugar för all hjälp. Mvh Patrik |
|
|
Prova med en massiv kopparkabel och stick in i antenn utaget på boxen stick den andra änden i bilens anslutning genom hålet och linda det sen hårt så det blir bra kontakt testa sen och jorda boxens hölje mot bilens chassie. /Pulare |
|
|
Det funkar inte att göra som du beskriver pularn. Hittade det här på WDS........ Antenn-diversity består av 2 antenner, som är integrerade i bakrutan. Till var och en av de båda antennerna finns en separat, extern antennförstärkare monterad. Antennförstärkarens spänningsförsörjning sker utifrån videomodulen via antennkabelns kärna. Båda antennerna är anslutna till videomodulen, där även Diversity-funktionen finns integrerad. Kolla bild här.....Länk Är det någon som förstår hur man skall gör för att få antennen o funka på Boxen. |
|
|
Glömde säga att jag köpte optisk kabel 3 meter 79 Kr på teknikmagasinet Länk Så nu kan man ha boxen ligga bak bredvid Tv-Modulen o dra fram optiska kabeln o se om den är på eller av På........Länk Av........Länk Samt styra den med fjärren men man måste hålla fjärren ganska nära ögat på kabeln för att det skall funka. |
|
|
Då är det väl till att montera en antenn till på taket Länk /Pulare |
|
|
Har alla fått igång sina digitalboxar eftersom de har blivit så tyst på den här tråden? Finns de någon bra lösning på hur man kopplar in antennen, orginal antennerna alltså, eller måste de til en extern antenn. Många mil. |
|
|
Nu har jag fått i gång den Saegem boxer som har monterat i min bil. Boxern är monterad i utrymmet mellan lastgolv/reservhjul. Detta eftersom mottagaren har kortläsare och jag har min enkel DVD monterad där. Jag fick alltså montera ur IR:et ur mottagaren och skarva på med en 3 ledare/kabel och sedan sätta upp IR:et i instrumentbrädan för att kunna styra mottagaren. Nästa projekt blev att få till det med en antenn. Efter lite utforskning så visade det sig att orignalantennerna är monterade i sidorutorna på min touring. Har du en 03:a eller nyare så finns dom i sidorna på kofångaren. Den vänstra är TV1 och den högra är TV2. Eftersom boxer sänder på TV2:s våglängd så är den antennen man ska använda. Den antennkontakten är den som sitter närmast kontaktstyckena på original tv modul. Klippte helt sonika av den kabeln och lödde sedan på en vanlig antennkontakt på den i stället. Min bil har ju antennförstärkare monterade på antennkabeln som får sin spänningsmatning via kabeln från TV modulen. Den funktionen försvinner ju nu så jag fick montera en ny 12 volts antennförstärkare på kabeln mellan antenn/mottagare. Den gamla fick sitta kvar. Antennförstärkaren tog jag ur innomhusantennsats som är till för boxer, den förstärkaren drevs via nätadapter på 12 volt så det var bara att klippa kabeln och ansluta den på 12 volt i bilen. Mottagaren fungerar perfekt när man står stilla, men signalen räcker tyvärr inte riktigt till när man kör runt med bilen. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Hej. Jag lånar denna tråd då jag skall sätta in en digitalmottagare i bilen med egna antenner. Matningen till antennförstärkaren (bara för TV?) sker med antennkablarna. Om jag kopplar bort dessa, tar bort analogmottagaren, kommer radiosignalen (FM) att bli dålig då, dvs har förstärkaren för FM tappat sin spänning? /Gunnar /Santorinblå 530iAT /Svart 740iA |
|
|
När Jag byggde in digitalbox för TV så använde Jag de båda antennförstärkarna till denna. Detta var inget som påverkade radion på något sätt, så den får nog sin antennsignal från annat håll (iallafall på min 95:a). /Stefan |
|
|
AM/FM delen på bilens antennsystem har egen antennförstärkare och bör inte påverkas av att man disablar V-antennen och kör med egen antenn på digitalboxen. Att låta antennförstärkaren sitta kvar (utan spänningsmatning) och koppla en ny efter på samma kabel som någon skrev tidigare funkar inte. En förstärkare utan matningsspänning släpper knappast igenom någon signal alls. Om bilen har dubbla antenner med tillhörande diversitystyrning så måste även den nya digitalboxen kunna styra detta (och mata diversity och förstärkare med matningsspänning) genom antennkablaget. Det är inte så troligt att man kan styra original diversitykretsar med eftermonterad utrustning, det blir till att koppla sig förbi dessa om man vill använda enbart antennerna. Om dessa är uppdelade i VHF/UHF på äldre bilar så blir VHF-delen överflödig, endast UHF-frekvenserna är aktuella för digital-TV. FP |
|
|
Hej. Folke beskriver det som jag trodde. Har kollat i WDS men blir inte klok på var diversity-kretsen sitter. Kan anta att den sitter i respektive enhet, dvs en i TV-mottagaren för UHF och en i radidelen för VHF. Komer att använda aktiva antenner (2 st , 5V [synd att det inte matas ut 12V för då skulle kanske originalantennerna kunna användas då jag gissar att den skall ha 12V]) till den nya digitalboxen och låta de gamla antennerna (rutan + förstärkare) vara oanvända. Får väl se hur det kommar att fungera. Har beställt men ännu inte fått mottagaren. Jag återkommer med resultat.... /Gunnar /Santorinblå 530iAT /Svart 740iA |
|
|
Nu har jag fått min mottagare. Frågan är, var tar jag lättast +12V, jord och nyckelspänning, kan jag ta det ur kontakten som går till den analoga mottagaren? /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Nyligen kopplat in Digitalbox i min e39. Använder en av bilens antenner. Funkar bra förutom under färd över 50km/h då signalen blir obrukbar. Någon som lyckats få bra bild med digitalbox när man ligger på tex motorväg? |
|
|
Decerto: Du har nog gjort ett helt korrekt konstaterande. Man kan inte ta emot en signal avsedd för fasta förbindelser när man flyttar sin antenn och mottagningsplats hela tiden. Speciellt inte i lite högre hastigheter och om det finns föremål, hus, bergknallar osv som ger reflekterande signaler. Så något egentligt fel har du inte i din anläggning sett i denna aspekten. FP |
|
| Tackar för svaret folke. Jag gjorde denna installation då den var hyfsat billig och tycker det är kul att pula lite. Jag undrar dock hur det funkar med BMW:s original digitalmottagare som söker av bättre signal samtidigt som den klarar att ta emot den aktuella. Får man bra mottagning under färd? | |
|
Ingen större skillnad. Bildvisningen är normalt spärrad under färd, inte enbart av säkerhetsskäl, utan också för att minska irritationen pga dålig mottagning. Det finns fall då man bemödar sig om att få någorlunda mottagning i rörliga fordon, t.ex långfärdsbussar. Man har mycket mera sofistikerade mottagare och två eller flera antennsystem med diversityfunktion. Fordonets höjd hjälper till en del också. På båtar har man satellitmottagning med antenner som låser på satellitpositionen och rör sig med båtens rörelser, dvs står stilla ifht satelliten. Kostnaden är som en eller flera bättre bilar, inget alternativ kanske... FP |
|
|
Jag har bmw org digitalmottagare+tv-free kabel+ digitala antenn/tv förstärkare-- har mkt bra bild upp till 60-70 km/h.....ibland 90 km/h.....beror lite på vart man befinner sig:) |
|
|
Precis, och ibland upp till 20-30km/h osv. Allt beroende på signalstyrkan på platsen och hur terräng/bebyggelse ser ut osv. Inget man kan sälja som ett fungerande system, och paradoxalt nog kan en "sämre" antenn med mindre utpräglad riktverkan ge bättre resultat än tvärtom i vissa fall, precis som man upptäckte redan när mobiltelefoner var nåt nytt i bilarna. FP |
|
| Faktiskt väldigt sällan jag har dålig bild under 50km/h..kan nog bero på de BMW Org digitala förstärkarna..kan se om jag kan hitta art nr på dom om nån e intresserad? | |
|
Men de stämmer oxå med vad Folke säger: Allt beroende på signalstyrkan på platsen och hur terräng/bebyggelse ser ut osv Men jag har kanske bara tur här nere i södra sverige! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.