AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
68.117

Digitalbox till TV i bilen

Sida 1 av 3
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Någon som kollat på denna?
Länk

Freude am fahren
ku
147
kuai
320CiM -04
Sagem ITD 62 funkar med 12 Volt. Finns på tex. Expert för 995 kronor utan abonnemang till ordinarie pris!
Kr
29
Krabi
530DA Touring 2000
Hej alla BMW polare kan någon tala om vad tv boxen sitter i en E39Touring och hur man kommer åt den årsm 2000. Blir glad över förslag. Jag letar förbrilt efter den, kanske under nått golv ?

"Krabi"

Många mil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

TV-modulen sitter under det främre golvet i bagaget. Golvet får skruvas bort och det görs lite olika beroende på om du har lastsläde eller ej. Själv så har jag ej detta och skruvarna till mitt golv satt dels i de främre lastöglorna. Man får pilla bort en liten plastbricka under respektive ögla och sedan sitter där två (insex) skruvar på varje sida. Den sista skruven sitter i mitten på bakkanten av detta främre golv. Lyft upp och bort golvet ovanpå reservhjulet så kommer du åt denna skruv.

___
//Ulf
Kr
29
Krabi
530DA Touring 2000
Tack Ulf, får sätta igång i morgon, nu går jag o knoppar!

Många mil.
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Hej!
Jag e också sugen att montera inn en sagem box i min E39 Touring 00:a, men vet inte riktigt hur man gör.

Har kollat på tv modulen och där finns det 2 sladdar som är vinklade och går inn i modulen. kan man koppla inn boxen på dom?
är det någon som vet reservdels nr på dom kablarna?

Kanske är det någon kunnig inom det här som kan göra en Guide för installation av boxer
det är nog många.....liksom mig är lite osäkra hur man går till väga med det här.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Stiften har artnummer 61 13 0 006 663 och kostar 9:60 + moms/st
Det är den vita kontakten som stiften ska sitta i.
nr 6 video in +
nr15 video in jord
nr4 ljud in +
nr5 ljud in jord
vill du ha ut till extern monitor så är det på stift
nr1 audio ut +
nr10 audio ut jord
nr 2 video ut +
nr 11 video ut jord

Önskas backkamera så finns den på
nr13 Backkamera in +
nr 14 Backkamera in jord

du kan söka på forumet om backkamera så finns där en färsk diskussion

/Pulare
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Det var dom här uttagen på modulen som jag menade kolla bilden Länk
Har provat det där som du beskrev här ovanför men fick det inte att funka.

Dom här som jag visar på bilden är inte en kabel antenn inn och sedan den andra till skärmen.
Går det inte att koppla på dom från boxerns annten sladdar?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Du menar dom två svarta kablarna. Dom kommer från antennerna en från vänster och en från höger bakre sidoruta. Jag vet inte ifall det går att använda dom eller man behöver en extern antenn. De ser ut som en enkelledare och en antennanslutning som till boxern behöver en med en skärm som användes som jord. Kanske någon annan här på forumet har testat och bara kopplat enkelledaren utan skärmen.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Du ska helst köra boxern på video in stiften som jag skrev om tidigare sen använder du AV kanalen på tvmodulen för att se på boxern. Precis som du gör med tv´n där hemma då man kopplar upp sig med scartsladden. Då får man den bästa störningsfria bilden.

/Pulare
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Ok jag får prova igen då
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Nu har jag tänkt stoppa in min boxer med. Det är en sagem.
Tänkte koppla bort den nuvarande Ps two. som aldrig används ;)

På bilden har jag ringat in ett par frågor som jag gärna vill ha svar på:

Länk

1. 2 st små antennkablar? Är det dem man ska klippa av och löda fast en "Vanlig" antennkontakt som sedan passar i boxern?

2. GPS antenn?

3. Radioantenn?
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Äntligen fick jag boxen att funka
Kopplade enligt det här som pularn beskrev men med en extern Antenn
"Det är den vita kontakten som stiften ska sitta i.
nr 6 video in +
nr15 video in jord
nr4 ljud in +
nr5 ljud in jord

Så nu är det bara att försöka att få tag på antenn sladden
är det bara att koppla inn som Swunge beskriver
1. 2 st små antennkablar? Är det dem man ska klippa av och löda fast en "Vanlig" antennkontakt som sedan passar i boxern?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Pelle.S

Vart har du monterat boxern?
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Jag har inte monterat fast den än
funderar på att lägga den brevid tv modulen där finns det gott om plats.

Undrar vilket ställe man skall ta ström ifrån också, man vill ju inte att boxern ska stå på o dra ur batteriet.Boxen drivs på 12v

Är det någon som vet om det går o använda en Optiskt Kabel för att dra från Ir ögat på boxen och dra fram den så man kan använda fjärren fram
Länk

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Jag har ju lagt min ps Two i handskfacket fram. Så tog jag ström till den från ficklamps utaget i handskfacket.
Se bild:

Länk

En IR-diod går förlänga med en vanlig 2 ledad kabel.
Jag lägger nog min boxer vid tv-modulen. så drar jag fram en kabel med ir-ögat och lägger den nån stans i kupén.

Nu är det bara antennen som är problemet.. jag satt och sökte här på forumet för någon vecka sen, hittade en kille som skrev att han hade klippt nån kabel och lött dit en "vanlig" antenn kontakt!
Skulle gärna vilja ha kontakt med han!
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag undrar vad som händer med boxern för det skickas en förstärknings signal till antennen hur hanterar boxern denna spänning i sin antenn ingång??? Det kallas antenndiversity och enligt tidigare inlägg så är det till radion. Förmodar att det är likadant till Tv mottagningen.

/Pulare
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Nu hittade jag.. men hmm.. kan man bara klippa en av de 2 kontakterna?!
Och jag har ingen lust att klippa fel :)

"Bilen en 528iA -99 Touring.
Under den främre skivan i bagagerummet sitter tv modulen, på touring iaf.
Till den så går det två tunna antenn kablar, tog helt sonika och fimpa av en av dom och lödde på antenn kontakter på varje ände som jag sen koplade in i smartboxen.
Sen är det bara att söka in frekvensen på tv´n och tex spara den på kanal 1."
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Sen är det bara att söka in frekvensen på tv´n och tex spara den på kanal 1." ????????

Det fungerar så oxå om digitalboxen har en RF modulatot inbyggd tyvärr så verkar det som dom flesta tillverkare börjar slopa modulatorn och använder endast scart eller RCA kontakter vilket ger bäst bild och ljud.

Man kan ju testa och bara skruvar fast den ena av antenn kontakterna i en vanlig antennkontakt och koppla in på boxen för att se om man får en bra bild. Man kanske behöver jorda ner skärmen till boxens antennkontakt mot bilens chassie.
OBS! det gäller ju att köra den via AV ingången istället för via RF modulatorn vid detta test.

/Pulare
Pe
20
Pelle.S
525d Touring -00
Det är bara det problemet med antenn kontakterna som går till Tv-Modulen i bilen är så förbaskat små.
Så det är väldigt svårt att prova på dom kontakterna utan att fimpa dom
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Nu har jag vart nere och provat min boxer.. körde den på AV-läget.
Fick igång den! :)

NU är det fortfarande bara antenn problemet :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.