AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.543

Är inte e-mail ok när man svara på annons?

Sida 2 av 3
Bjudko:

Jag har full förståelse för att många inte har datorvana, trots att vi lever i ett numera etablerat IT-samhälle. Men att i en internet annons skriva "lånad mail" tycker jag känns märkligt när man ändå bemödat sig att surfa in på blocket, skriva annonsen och eventuellt bifogat bildfiler. Detta måste ändå anses vara nivån svårare än att kolla sina Hotmail...
Alltså det var mer själva begreppet "lånad mail" som känns krystat och som jag reagerade mot. Bättre då att skriva "säkrast att nå mig på telefon" eller "har få möjligheter att kolla mailen" om man nu föredrar telefonkontakt men vill nå andelen datoranvändare för sin annonsering.

Rille330 skrev: "Du lär nog få vänta tills alla 40-talister har avlidit innan du får något
som helst rätt i det där uttalandet..."

Detta "statement" omfattar minst sagt starka ord som jag ser som en ren skymf mot den stora del 40-talister som faktiskt dagligen är i kontakt med datorer, antingen inom den offentliga- samt industrisektorn eller kanske i endast hemmet. Jag tolkar detta som att du anser att alla 40-talister är analfabeter vad gäller datorvana.
Det finns förresten en "citat tråd" du själv skapat nyligen på forumet, jag tycker faktiskt att detta citat platsar där tillsammans med Ines Uusmans om internet :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kristoffer_L: Möjligheten finns ju också att den som har lånat ut mailen även har hjälpt till med annonsen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J.Dredd: Du har rätt, fast då borde detta kunna lösas smidigt när första mailspekulanten väl hör av sig till den som lånar ut mailen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Min mor är 40-talist och har inga som helst problem att svara på mail, så att det skulle vara just 40-talisterna är skitsnack.
-Bjudko-
Även jag som lägger in hennes annonser och skriver dem, hon e 26 så d är nog inte åldern som avgör, dock är många 40-talister okunniga.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bjudko: inget ont om din syster men om man är 26 så måste man nästan aktivt ha ansträngt sig för att inte ens kunns logga in på hotmail. Jag tror inte jag känner någon som är yngre än mig (38) som inte har mailadress eller använder dator i någon utrsträckning.

___
//Ulf
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jasså ordvrängarna är i farten igen? Som tolkar allt tvärtemot
bara-därför-att? Keep up the good work. :-)

Nej... alla 40-talister är definitivt inte dator-analfabeter... det var
inte poängen heller. Att jag använde 40-talister beror på att dom
är (eller börjar närma sig) pensionsåldern för tillfället., och således
en generation som jag tror har en helt annan syn på "obligatoriska
Hotmail-konton" och bilförsäljning via blocket.se än vad ni har.

Så kontentan skulle ha tolkats som: Det finns fortfarande
generationer med människor som inte växt upp med all
teknik som vissa tar för givet. Att man är datorvan i arbetslivet
betyder inte att man därför också har viljan att "fixa en hotmail-
adress" hemma? En fråga om intresse tror jag.

Men det behöver inte vara äldre människor, det är bara lättast
att påvisa. Det finns massor födda så sent som 70- och 80-talet
som ändå har mycket liten kontakt med datorer, av helt andra
anledningar. Att påstå att alla måste kunna använda internet är
i sig en skymf mot alla dom som inte kan, vill eller har möjlighet
att göra det.

Så det står väl "1-1" i skymfer i den här tråden då.
Angående mailkontakt så tycker jag att "som man frågar får man svar". Ibland när man har annons ute så får man mail där det står t.ex: "vad är lägsta priset????" Inget hej eller frågor om bilen eller någonting. Dessa mail går fetbort och oftast svarar jag inte. Svarar jag så kan det bli nåt halvdrygt som "Priset står i annonsen!". Får man däremot välformulerade mail som de som trådskaparen återger i början av tråden så tar jag mig tid att svara seriöst och korrekt.

Dock är jag lite kluven då jag även anser att vi i västvärlden börjar isolera oss alldeles för mycket bakom våra tekniska burkar, beställer hem pizza och mat på hemkörning, kör drivethrough på McDonalds, mailar eller sms:ar istället för att ringa, snackar på icq/msn istället för att träffas på riktigt osv....men det är en egen tråd.. =)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med om att det inte går att kategorisera mail är ok eller ej ok utan det beror lite på mailets innehåll, å andra sidan så har man ju fått telefonsamtal när man försöker sälja saker där första frågan är "Vad är sista priset?". Fick ett samtal när jag sålde en dammsugare på Blocket och killen frågade Hur många Volt? 1200 eller 1500? Jag frågade om han inte menade Watt? Nä det var Volt han menade...Sedan kom frågan Vad är sista priset?

Tillbaka till bilannonser...Jag tycker det är ok att säljaren skriver att man ska svara via telefon och det respekterar jag även om jag själv precis som Niklas ovan föredrar inledande mailkontakt och i just fallet ovan så angavs ju inget in annonsen att man borde ringa istället för att maila.

Sen det här med "lånad mail"...Jag undrar över hur många som verkligen har lånat mailen respektive de som skriver detta för att dom hellre vill att folk ska ringa?

___
//Ulf
Rille330 skrev i senaste inlägget:

"Så kontentan skulle ha tolkats som: Det finns fortfarande
generationer med människor som inte växt upp med all
teknik som vissa tar för givet. Att man är datorvan i arbetslivet
betyder inte att man därför också har viljan att "fixa en hotmail-
adress" hemma? En fråga om intresse tror jag."

Jag köper denna teori om varför många vill undvika mailsvar men varför skrev du inte detta från första början??
Då hade vi "ordförvrängare" inte behövt "tolka allt tvärtemot bara-därför-att" som du själv skrev i ditt senaste inlägg. Och en stor andel 40-talister med data erfarenheter hade inte behövt bli dragna över en kam...

Sedan skriver du att "alla måste kunna använda internet är
i sig en skymf mot alla dom som inte kan, vill eller har möjlighet
att göra det."
Om du läser igenom tråden ser du att det bara är du själv som hävdat detta, Rille330, och ingen annan.

Det enda jag har kommenterat i denna tråd är ursprungsfrågan, nämligen det märkliga att mailintressenter per automatik inte ses som rumsrena bland många annonsörer, både privata och handlare, samt att skriva "Lånad mail, ring istället" på en internet annons vilket jag fortfarande tycker är en en krystad föklaring om man har olika skäl till att föredra telefonkontakt framför mail.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Att inte alla privata säljare vill använda mail kan man kanske inte begära

Men en bilhandlare som annonserar på internet som kategoriskt och medvetet vägrar svara på mail eller enbart svarar på ett intressemail "ring för närmare info detta nummer xxxxx" är extremt oseriöst

Man kan ju undra om dom inte vill svara skriftligt på mina frågor ?

När jag köper bil i utlandet brukar jag maila till en mängd olika bilhandlare som har intressanta bilar. Det brukar även vara några privata jag mailar till

Faktum är att ofta är dom privata mer villiga att svara med bra svar än bilhandlarna. Flera av dom bilhandlare som INTE svarar är riktigt stora märkeshandlare vilka därigenom inte får sålt bilen tyvärr

DEN inställningen på ett stort bilföretag som lever på att sälja bilar anser jag vara förlegad och inte hänga med i dagens marknads krav på effektivitet och modernitet
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Om en bilhandlare (företag alltså) ger potentiella köpare möjligheten att
skicka intresseanmälningar via mail så ska dom absolut svara på frågor
den vägen också. Det borde ligga i deras intresse. Tallviking's exempel
ovan med automatgenererade "ring mig" svar är oerhört oproffsigt om
någon bemödat sig att skriva ner frågor till ett företag (privatpersoner
är en helt annan sak)

Men kanske är det så att vår mail-generation är lite "krångliga köpare"
som gärna ställer massor av frågor redan från början och nästan kräver
fullständig dokumentation tillbaka direkt?
De vet att det kommer krävas ett par seriösa mailväxlingar innan man
lyfter luren, och ofta blir det ändå ingen affär. De gamla hederliga
bilskoj... förlåt bilhandlarna, vill förmodligen hellre sälja på klassiskt sätt,
dvs att övertyga någon med sitt välsmorda tungläder direkt i hallen?

Kristoffer_L --> Nu har jag läst igenom tråden, och här kommer några
exempel på de inlägg jag reagerade på. Tycker du fortfarande att det
var JAG som hade en märklig och nedlåtande syn på alla stackars dator-
analfabeter därute, ja då får du nog också läsa tråden en gång till? :-)

-"Vi lever på 2000-talet, självklart ska man kunna använda e-mail"
-"Kan man inte svara på mail så säljer man heller ingen bil"
-"Kan man inte svara på mail bör man heller inte annonsera online"
-"Har man tillgång till dator och internet så... kan man bemöda sig
den tid det tar att registrera ett personligt Hotmail-konto"
-"skriva "lånad mail" tycker jag känns märkligt när man ändå bemödat
sig att surfa in på blocket"
-"om man är 26 så måste man nästan aktivt ha ansträngt sig för att inte
ens kunns logga in på hotmail"
Rille330: Många bra sanningar i ditt inlägg !

Tror tyvärr att du har rätt. Bilköparna ligger före bilsäljarna i datormognad och förmåga att använda nya medium.

Hoppas det sker en generationsväxling snart inom bilhandeln också !
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rille330: Det sista påståendet ska vi inte lasta Kristoffer för då det var jag som skrev det och det står jag för. Om man är 26 år så har jag svårt att förstå hur man helt enkelt kunnat undvika att skaffa sig den minimala datorkunskap som krävs för att t ex kunna logga på hotmail. Flertalet skolor har väl haft någon form av datorutbildning, personen i fråga hade ju körkort och vad jag har sett på körskolor så sker en hel del utbildning på datorer. De flesta 26 åringar har ju föräldrar, syskon, vänner, etc och förmodligen så är det väl någon i denna omgivning som har dator som då och då visar bilder eller något annat på skärmen. Med andra ord så kommer de flesta i kontakt med datorer på ett eller annat sätt och att då inte snappa upp något om hur det fungerar påstår jag vara att man aktivt undviker att lära sig.

Självklart ett handikapp att vara yngre och inte kunna det minsta om hur man använder en dator men samtidigt så är det ju ingen större ansträngning att skaffa sig en baskunskap så man kan använda e-mail, Internet och lite ordbehandling. Betydligt enklare än att ta körkort...

Min käre far som är 65 år (40-talist ;) som jobbat hela livet utan datorer köpte en dator nyligen och jag lärde honom hur man skriver mail på en kvart och då har han i stort sett aldrig suttit bakom en dator tidigare. Visst han ringer ibland när han hamnat snett...

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har hjälp farsan att plita ihop bilannonser på bla blocket och AP.

Han kan med lite möda kolla av mailen, men han får ytterst lite andra mail och kollar därför av mailen sällan och är mycket ute och reser (och då klarar kan han definitivt inte koppla upp sig).

Således står det "Maila ej ring istället". Man kanske missar några köpare men han har sällan problem att sälja sina bilar ändå. De som ringer är ofta mer seriösa och får man prata med spekulanten kan man ofta bättre sälja in sin produkt om man har den talangen.

Att däremot bilhandlare inte svarar på mail har jag svårare att förstå.
Att snabbt svara på enkla frågor för att avsluta med "ring mig eller välkommen in till bilhallen för en provkörning"
kilroy
Säkert är det så att många av dagens "mailköpare" är lite besvärligare än gårdagens köpare. Problemet med importbilar, skruvade bilar m m gör nog att många av dagens köpare ställer tidiga krav på bl a dokumentation m m.

Det är säkert också så att många av dagens köpare kan få tag i betydligt mer information om en intressant bil än för 10-15 år sedan. Möjligheten att via nätet få information, både inom och utom Sverige, gör att många köpare är bättre förberedda än tidigare.

Det är också troligt att många av dagens bilhandlare föredrar det gamla klassiska sättet att sälja bilar på eftersom säljar-kundrelationen är det sättet som många har lärt sig.

När det gäller en del människors "svårigheter" med mailkontakter instämmer jag med flera andra inlägg...tar man sig igenom de "datormässiga" svårigheterna med att lägga in en bilannons på nätet med allt som det innebär så klarar man naturligtvis att skaffa sig ett hotmail- eller yahookonto.

Det är nog så att det är oviljan mot att hantera mailfrågor som är det avgörande...Det innebär ju i förlängningen att man sannolikt får lite svårare att sälja sin bil eftersom många presumtiva kunder ser mailkontakt som en naturlig del i bilköpsprocessen.

Särskilt illa är det naturligtvis med proffessionella bilhandlare som hanterar sina mailkontakter på ett sånt sätt att dom går miste om kunder och avslut som kunde inbringat stora inkomster till företaget.

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Var spekulant på ett par fälgar där anonsen inte var speciellt utförlig
utan bara angav " 17" till BMW med vinterdäck" och jag mailade då dessa frågor..

>Hej,
>
>Jag har några frågor om hjulen..
>
>Vad passar dom till för mod ?
>Skick och märke på däcken ?
>Hur gammla är dom ?

Fick till svar:

"ring istället"

Det var det enda som stod i mailet

Hade varit schysst om man åtminstone kunde talat om vilken serie dom passade till..
jemej:

Sådana svar får mig tappa lusten att ringa överhuvudtaget. Man vill liksom inte prata med en sådan korthuggen person.

Var och kikade på mustanger förut (innan jag handlade) och en säljare lät så jäkla otrevlig på telefon de gånger jag ringde om hans bil men väl framme var han hur trevlig som helst. En del kanske är trevliga även fast det inte framgår per telefon. Likadant med mail kanske. Det är svårare att uttrycka sig i skrift utan att missuppfattas.

@pruttgas

Personligen har jag mycket lättare att uttrycka mig i skrift än tal. Man har tid på sig att fundera ut vad man vill veta om bilen och man riskerar inte att glömma något. Jag brukar stolpa upp de frågor jag har och numrera dem för att det skall bli enkelt att svara, typ;

1. Finns servicebok?
2. Hur länge har du haft bilen?
3. Hur är skicket på inredningen, ev revor mm?
4. Är vanosen bytt, om ja vid vilket miltal?
5. Hur många gröna lampor på serviceindikatorn lyser nu?
6. etc...

Som säljare kan man då läsa igenom frågorna, gå och kolla upp svaren och återkomma när det passar honom. Mycket smidigt enligt mig, och minst lika seriöst som ett telefonsamtal.
bstrand:

Du har helt rätt!

Jag föredrar att svara på mejl. Får man ofta liknande frågor på sitt saluobjekt går det ju dessutom att kopiera tidigare svar och dra iväg.

Vissa frågor lägger dock upp bollen i smash-läge alldeles för enkelt. Som den gången jag hade min syrras 95:a E34:a på annons och jag endast skrev att utrustningen var: standardutrustning + farthållare, AC och elhissar.

Fick några frågor om det inte var ABS på bilen. Fick behärska mig för att inte skriva ett syrligt svar tillbaka att ABS är standard på nästan alla bilar efter 89...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.