AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.541

Är inte e-mail ok när man svara på annons?

Sida 1 av 3
Hej, jag läser ofta på forumet men detta är mitt första inlägg. Jag är på gång att skaffa en BMW-diesel och kollar runt bland E46- och E39-annonser. Såg en 530d -99 på Blocket som iof hade rullat lite längre än önskat men som såg fräsch ut. Via Blockets svarsformulär skickade jag följande:

-------------
Hej!

Jag letar efter en diesel med automat så det är mycket möjligt att jag kan vara intresserad av din bil. Du får gärna maila mer info om utrustning, annan info om bilen, regnr, mm.

Har du fler bilder så får du jättegärna maila dessa också.

Mvh
Niklas Persson
-------------

Jag 3 mail som svar med en bild i varje. Överst i det ena mailet står det:

-------------
Vinterdäck på nya alu.fälgar får du till.
-------------

Inte direkt så mycket info...Personen som skickat mailen är inte samma som annonserar bilen men det kan ju vara annonsörens sambo eller nåt.

Jag skickar då följande svar:

---------------
Hej!

Bilen ser fin ut. Vill gärna veta lite mer om bilen...
- Historik, hur många ägare, hur länge har ni haft bilen, etc?
- Finns servicebok? Är den servad på BMW?
- När var senaste service?
- Har bilen varit krockad eller omlackad?
- Vad ligger den årliga skatten på?
- Några kända fel eller saker som behöver åtgärdas?

Tack på förhand!
Niklas
-----------------

Kommer ett nytt svar:

-----------------
Senaste service nu i veckan, nya bromsar. 6900:- i skatt.
-----------------

I annonsen på Blocket så syntes inte regnr men på bilderna som skickades i de första mailen så syntes det. Kollade med vv och såg att bilen haft 8 ägare på 6 år varav 3 senaste 9 månaderna. Personen som står som ägare idag har samma förnamn som annonsören på Blocket och denna person har ägt bilen 2 veckor innan annonsen lades ut.

Skickar då följande svar:

-------------------
Med så korthuggna svar så säljer du ingen bil till mig...Men å andra sidan kanske inte de rätta svaren var så roliga...8 ägare totalt varav 3 st på drygt 9 månader. Ni har precis köpt bilen och sätter den direkt på annons.
Bilen har en M-sportfront som ej är originalmonterad och byte av front är inte allt för sällan en indikation på att bilen har varit krockad.

Mycket möjligt att det finns bra förklaringar till allt och att bilen är
helt ok men de tre meningar du totalt orkat skriva hittills ger tyvärr inte så mycket.

/Niklas
------------------

Bilen är inte så intressant längre...

Får rätt så fort ett nytt mail:

------------------
Jag orkar inte med en så enkel person som inte äns kan lyfta luren om han vill ha en bil... Tack för intresset.
------------------

Jag skickar ett svar på detta men innehållet lämnar vi därhän ;)
Tilläggas kan att personen bakom mailen är försäljare till yrket, dock inte av bilar.

Nu till min poäng...Är det så att e-mail inte räknas som seriöst när man ska köpa bil? Bilen annonseras ju på nätet och det står inget specifikt i annonsen att man bör eller ska ringa? Har både köpt och sålt bilar tidigare med mail som första kontakter där man utbyter info och skickar bilder, etc för att sedan när en eventuell affär och provkörnig är på gång ta detta över telefon.
Själv har jag ett jobb som gör att det är lättare att skriva mail än att sitta och diskutera bilar i telefon på arbetstid...

Blev ett långt inlägg och detta har säkert diskuterats tidigare men det är alltid intressant att få era åsikter.

Löjligt. Vi lever på 2000-talet, självklart ska man kunna använda e-mail utan att framstå som oseriös. Det ligger ju dessutom i säljarens intresse att ge dig bra info om han vill sälja bilen, du har ju visat ditt intresse. Ville han absolut att du skulle ringa istället kunde han ha påpekat det i sitt första svar istället för att ödsla tid.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tror jag har snackat med samma säljare som du på telefon ang just den bilen. Han handlar lite med bilar vid sidan om, fast inte med sådana bilar hette det. Är det samma bil vi snackar om så har den dragkrok, vilket för mig gör den helt ointressant. Jag försökte kolla upp bilen men jag fick fel reg.nr av säljaren vilket gjorde att jag la ner iom han inte ens kunde reg numret.

Personligen så föredrar jag telefonkontakt och är jag intresserad av en bil så ringer jag oftast direkt. Men jag svarar alltid på mail på ett korrekt och trevligt sätt samt ger utförlig information. Anledningen till att jag inte gillar mail är att 90% av de som tar kontakt via mail bara samlar på bilder känns det som. När de fått bilderna eller hittat ett annan objekt så kan de inte ens förmå sig att skicka tillbaka ett mail där de skriver att bilen inte är intressant, priset är fel etc etc.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Folk är väl rädda att det som skrivs i ett mail sen kan användas mot dom vid eventuella problem.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Herr Gaspedal: Tror iof inte att det är så många som samlar på bilder men du har säkert rätt i att många är dåliga på att meddela att dom inte längre är intresserade efter att ha sett bilderna. Detta tycker jag man får vara beredd att ta när man annonserar. På samma sätt som det kan ringa 10 personer som ändå inte kommer och tittar på bilen...

Vad menade han att han handlade med bilar men inte sådana bilar?
Bilen i fråga har i alla fall dragkrok så det är säkert samma.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oseriös säljare...

Kan man inte svara på mail så säljer man heller ingen bil till mig.

__
///M som i Mugge.
Kan man inte svara på mail bör man heller inte annonsera online, tycker jag. Jag blir alltid lite irriterad när det i en annons står "svarar inte på mail - ring", även om det kanske ligger rationella skäl bakom.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
J.Dredd: Också min tanke och det är en av anledningarna till att jag initialt gillar mail. Man kan i lugn och ro ställa sin frågor och man kan sedan i lugn och ro läsa svaren på dessa. Har man ett par objekt på gång samtidigt så är det lätt att blanda ihop detaljer men har man infon i mail så underlättar det.

Hade en liknande diskussion för någon månad sedan då jag hittat en Pa**at TDI på Blocket. Fick ett kort svar "Intresserade ringer". Svarade då tillbaka att jag föredrog mail bl a pga möjligheten att lista mina frågor, etc. Skrev också att jag köpt och sålt bilar med hjälp av mail som varit i betydligt högre prisklass än hans (69') utan problem. Avslutade med att trots att hans bil var väldigt intressant så skulle jag aldrig köpa en bil av någon så arrogant...

Fick i det fallet ett förklarande svar att han var trött på alla som oseriösa som mailar och sedan aldrig hör av sig och att jag inte behövde oroa mig för bilen var redan såld...

Gick ett par dagar och då kom det ett nytt mail från denna person där han bad om ursäkt att varit lite kort tidigare och meddelade att bilen fortfarande var till salu pga oseriös köpare. Nu kolliderade detta med en semesterresa för min del så jag hade ingen möjlighet att resa upp och kolla på bilen...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klart du kan ställa frågor via mail, jag gör det alltid innan jag ringer. Håller med Kalle, kan man inte hantera mediet man annonserar i så kan man skita i det och annonsera i tidningen/text-tv.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Niklas: Jag vet faktiskt inte vad han menade, men när jag hörde det så lade jag bilen i kategorin: "Inte intressant".

Kan vi inte enas om att när vi mailar på en bil och finner den inte intressant så kan vi väl bara skriva en rad till säljaren om att bilen inte är intressant?

Mail är ett utmärkt verktyg, missförstå mig rätt. Men jag kan oftast inte vänta en dag innan jag får svar från säljaren utan måste veta direkt =).

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Som Olof skrev tidigare, vi lever på 2000-talet och det skall inte spela någon roll om man mailar eller ringer vid intresse. Dessutom känns det något löjeväckande då internetbaserade Blocket idag är den största köp/sälj marknaden i Sverige.
Personligen föredrar jag ofta att maila på privatannonser. Då jag kan enkelt spalta upp de frågor jag har angående utrustning/ägare/skick och sedan få svaren i textad form. Dessutom blir det enkelt för säljaren också som bara behöver klippa ut mina frågor och fylla i svaren. Går mycket snabbare än ett segt telefonsamtal som ändå slutar med att säljaren får återkomma, dessutom ofta via mail (!!), för att han/hon inte kan specifikationerna.

Jag har märkt att mail fortfarande inte anses rumsrent hos många auktoriserade bilhandlare. Jag mailade flera bilhandlare som av olika anledningar inte kunde svara i telefon när jag ringde. Trots att jag formulerade mycket seriösa mail och specificerade vad jag letade efter var det bara ett fåtal hörde av sig samma dag eller dagen därpå.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
-Bjudko-
Kalle Hansen: vadå som om om mailen är lånad så ska den mailens ägare säga till dig att ringa istället pga lånad mail, precis som det står i annonsen? God dag yxskaft typ...
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tycker att mail är ett förträffligt sätt att kommunicera på. Man får allt skrivet i klartext, vilket är bra eftersom man normalt som köpare kontaktar ett antal olika säljare. Tar man det per telefon så får man ju sitta och skriva ner infon på ett papper. Kör man med mail kan man ju även sortera ut det som är intressant och sedan ringa, då man har kommit så långt som att åka och kika på bilen.
Bjudko: "Lånad mail" är år 2005 en av de absolut mest löjeväckande begreppen i annonsvärlden. Har man tillgång till dator och internet så man kan lägga upp sin annons så kan man bemöda sig den tid det tar att registrera ett personligt Hotmail-konto eller liknande.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
-Bjudko-
Kristoffer_L: Det är inte alla som är så tekniska av sig, jag brukar använda min mail när min syster ska sälja bil tex. Hon kan verkligen ingenting om datorer och skulle inte komma ihåg hur man gör för att logga in på mailen. Senaste gången var det faktiskt bara 2 som maila fastän det stod lånad mail hehe.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Kristoffer_L skrev:
>> Har man tillgång till dator och internet så man kan lägga upp sin
>> annons så kan man bemöda sig den tid det tar att registrera ett
>> personligt Hotmail-konto

Du lär nog få vänta tills alla 40-talister har avlidit innan du får något
som helst rätt i det där uttalandet...
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag kan mycket väl förstå at vissa ej vill ha eller kan ta mailsvar. Detta är väl upp till säljaren hur han vill göra. Har själv märkt vid bilförsäljning att man får mail med kanske 15-20 frågor, när man svarat på dessa kommer ett antal följdfrågor och så fortsätter det. Enligt mitt sätt att se det så är man intresserad av en bil så ringer man, detta spar tid åt både säljare och köpare.

Det där med att bara för man annonserar på nätet så ska man ta mailsvar är ju ren nonsens. Många kanske helt enkelt inte har tillgång till en dator och vill därför använda telefonen. Om de ej skrivit "Ej mailkontakt" och det tagit 2 veckor innan man fått svar så skulle ju man blivit förbannad för det?

Låt var och en göra som de vill utan att bli hånade för det, om ni inte vill ringa utan måste använda mail så är det ju ingen som tvingar er att svara på annonsen!
Handlare som inte orkar/vill/kan/får/vågar svara på mail går bort direkt för min del. Jag vet handlare som sitter och surfar halva dagarna men ändå inte svarar på mail och det är inget annat än oseriöst.

De flesta maila-inte-mig-din-oseriöse-tölp-handlarna går endast att nå via telefon under kontorstid och då jobbar 80% av de potentiella kunderna och har därför svårt att ringa. Att då vägra svara på mail är att tacka nej till att sälja sina produkter eller tjänster, vilket iofs är helt och hållet upp till säljaren.

Jag mailade ett tiotal handlare förra veckan med en seriös förfrågan och fick svar från två. Det är inte helt orepresentativt, då jag skulle bedömma att det även totalt sett på 12 år handlar om 80% av alla handlare som fullkomligt skitit i mina "oseriösa mailfrågor".

Dock ska jag säga att BMW-handlare ligger i andra ändan - där är mina erfarenheter att man får svar från 80-90% oavsett vad det gäller.

"Att annonsera på nätet men inte svara på mail är som att annonsera utomlands och förvänta sig att folk ska kontakta en på svenska" som en bekant sa för några veckor sen.
kilroy
Jag håller med Anders N. Jag har de senaste veckorna varit i kontakt med 5 presumtiva säljare (bilhandlare) och de flestas agerande när det gäller mailkontakter är minst sagt skrämmande...några exempel...

- Jag skickar en intresseanmälan. Kontaktar försäljaren dagen efter på telefon.

Svar: Jahadu...jaså via mail...du, jag hittar inte ditt mail...kan du skicka det igen...?

- Jag skickar en intresseanmälan...osv...

Svar: Vi får så många mail så vi tar bort dom efterhand...(!!)

- Jag skickar en intresseanmälan...osv...

Svar: Tack för ditt intresse, vi har sparat ditt namn men vad är du egentligen intresserad av för bil...

Och så vidare...

Det är anmärkningsvärt att man hanterar presumtiva kunder på det sättet eftersom det handlar om bilar för 300-400 kkr. I det ena fallet rörde det sig t o m om en Maserati Coupe Cambio som vid en försäljning hade gett försäljaren åtminstone MINST en månadslön som ren bonus...

ALLA försäljare agerar inte så amatörmässigt i ärlighetens namn men alldeles för många...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
kilroy
Apropå "lånad" mail...
Det är väl inte mailkontots ägare som skall be någon att ringa upp, det måste väl ändå vara den som lånar mailkontot...

Om man mot förmodan inte klarar av att skaffa sig ett mailkonto och dessutom klart deklarerar att man inte kommer att svara på mail så är ju den saken utagerad.

Om man "lånar" ett mailkonto för att kunna svara på mail så är det väl "lånaren" och inte kontoägaren som skall agera...

Mvh kilroy

"En ungkarl vet mera om kvinnor än gifta män, annars skulle han också vara gift"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.